Tržby českých obchodníků (bez zahrnutí prodeje aut) v posledním měsíci loňského roku vzrostly meziročně o tři procenta. Nejvíce maloobchod v prosinci táhly e-shopy. Podle dat Českého statistického úřadu internetové obchody v tomto měsíci utržily o 15,9 procenta více než loni. Větší tržby měli také prodejci kosmetiky a zdravotnického zboží či obchody se sportovním a rekreačním vybavením. Prodej pohonných hmot vzrostl o 6,8 procenta.

Podle odborníků jsou prosincové údaje zklamáním. Ekonom Komerční banky Viktor Ziesel se domnívá, že k menšímu růstu tržeb v prosinci přispěly slabší vánoční nákupy. "Trh očekával, že Vánoce přinesly nákupní horečku. Naproti tomu reálná data po očištění o sezonní faktory ukazují, že prosincové nákupy byly nižší než v listopadu," říká Ziesel.

Na tržby mohl dolehnout i zákaz prodeje o svátcích a silný růst v předchozím měsíci, domnívá se hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. "Oba zmíněné faktory pak společně s relativně vysokou srovnávací základnou z minulého roku způsobily slabší meziroční dynamiku prosincových tržeb," doplňuje Seidler.

Za celý rok prodejci utržili o 5,6 procenta více než v roce 2015, tržby rostly obchodníkům v každém měsíci v roce. Celkově se loni prodej pohonných hmot zvýšil o 7,5 procenta a potravin o 3,3 procenta. "Loňský rok byl pro tuzemský maloobchod rokem velmi úspěšným. Silný růst prodejů je reflexí vývoje na tuzemském trhu práce a celkové nálady v české ekonomice," dodává Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments CEE.

Celý loňský rok v maloobchodě táhly e-shopy. Jejich tržby vzrostly meziročně o 21,9 procenta. Podle Asociace pro elektronickou komerci nakupující loni v e-shopech utratili 98 miliard korun. Zájem o nakupování na internetu tak na trh přilákal i hráče, kteří se předtím věnovali jen kamennému prodeji. Letos svůj e-shop spustila například společnost Kika, chystá se k tomu Lidl a on-line obchodování testuje i Kaufland.

Díky dobré kondici tuzemské ekonomiky a chuti Čechů utrácet obchodníci letos plánují další rozvoj. Kromě modernizace poboček a dalšího rozšiřování chystají prodejci zavádět nové technologie nebo se přiblížit zákazníkům v centrech měst. Obchodní řetězce hodlají letos v Česku investovat miliardy korun.

V tomto roce ekonomové očekávají další růst maloobchodních tržeb, bude ale podle nich pomalejší. "Kupní síla českých domácností se bude i nadále zvyšovat. Tempo nárůstu bude o něco pomalejší, protože očekáváme, že růst zaměstnanosti výrazně zpomalí," uvádí Ziesel z Komerční banky. Podle Seidlera k růstu přispěje také příznivá spotřebitelská důvěra.