Nyní se zakázky domlouvají hlavně telefonem nebo přes e-maily. Německý koncern DB Schenker, jedna z největších evropských spedičních společností, ale letos spustí významnou změnu. Kontakt mezi jeho zákazníky a smluvními dopravci budou automaticky zajišťovat počítače a software.

Zatím půjde jen o jednodušší, celovozové přepravy a jejich doplňování. Právě větší vytížení vozidel má být jednou z hlavních výhod digitalizace procesů, které jsou dnes do značné míry manuální.

Spediční aplikace postavená na platformě americké firmy uShip má dopravcům usnadnit získání zakázky a odesílatelům zrychlit a zjednodušit její zadání. "Myslím si, že do budoucna to bude úplně běžné a silnější než klasické objednávání přeprav," říká Tomáš Holomoucký, šéf české pobočky DB Schenker.

Tomáš Holomoucký

Svou kariéru spojil se značkou Schenker před 23 lety. Ve společnosti začal pracovat už během studií na Vysoké škole ekonomické. Prošel celou řadou pozic od prodejce přes kvalitáře a produktového manažera až do vrcholového managementu. Od roku 2004 DB Schenker v České republice vede.

HN: DB Schenker podepsal pětiletou spolupráci s firmou uShip, jejíž spediční platformu bude využívat v Evropě. Česko má být mezi prvními zeměmi. Kdy to bude?

Technologii uShip máme v Evropě ve výhradním užití. Ve druhém čtvrtletí ji spustíme naostro a bude se jmenovat Drive4Schenker. Je to americká platforma, takže jsme ji přizpůsobili evropským podmínkám. Na podobných věcech pracují i naši konkurenti, nazýváme to revolucí v dopravě.

HN: Co pro vás rozjezd platformy znamená?

Zatím to vyhodnocujeme, ale bude to úplně jiný druh práce. Projekt bude mít dvě fáze. V té první platformu otevřeme pro dopravce, tedy využijeme ji pro komunikaci s dopravními firmami a vytěžování jejich kamionů. Ve druhé fázi ji otevřeme i zákazníkům, kteří se budou moct napojit naším prostřednictvím přímo na dopravce.

HN: Do projektu má být zahrnuto kolem 35 tisíc partnerských firem. Co znamená "partnerských"?

Je to počet dopravců po celé Evropě, kteří s námi chtějí spolupracovat. Každý má různý počet kamionů, od jednoho po tisíc. Každý den toto číslo roste, stále se registrují další. Díky tomu, že je databáze tak široká, umožní nám více přepravních možností, efektivních kombinací a lepší vytížení vozidel.

HN: Musí se vaši smluvní dopravci do systému povinně registrovat?

Ne, ale je to pro ně výhodné.

HN: Jaký je zájem o registrace do Drive4Schenker v Česku?

Zájem je velký. Čeští dopravci se tak dostanou nejen k zakázkám českého DB Schenker, ale i k přepravám německých a dalších poboček, takže se jim zvětší trh. Za druhé se jim sníží počet prázdných kilometrů. Přes platformu se dostanou lépe k přepravě, která je "přiblíží" k dalšímu nákladu, takže se nebudou muset přemísťovat s prázdným kamionem. Přes portál si budou moct zajišťovat i určité výhody, například zkrátit splatnost. Když bude dopravce potřebovat rychleji finance, zadá do systému požadavek, zákazník to zváží, a pokud bude souhlasit, zaplatí o něco méně. Bude to samoobslužný portál. Nebude určený pro sběrnou službu, ale jen pro přímé celovozové přepravy a dokládky.

HN: Dopravci si budou moct vybírat přepravy, nebo jim je budete i zadávat?

Obojí. Některé přepravy budeme zadávat definovanému okruhu dopravců za pevné ceny, jiné si mohou dopravci vybírat, protože tam bude vždy daná cena, anebo si je mohou vysoutěžit. Je to stejná revoluce jako třeba Uber nebo Airbnb. Je to model, který mění zavedené pořádky, v tomto případě odstraňuje zbytečné neefektivní mezičlánky. Až sem to zní krásně, ale samozřejmě to má určitá omezení, protože přepravovat lidi po městě je podstatně jednodušší než přepravit kamionem přes hranice zboží v hodnotě desítek milionů korun. Na některé speciální přepravy musí dopravce splňovat i určitá bezpečnostní opatření, musí mít i určité vybavení. Trh proto postupně rozdělíme do kategorií − dopravci dostanou různé typy certifikací podle toho, co mohou vozit. V ten moment platformu otevřeme a stane se tržištěm, kdy na jedné straně budou vstupovat zákazníci a na druhé dopravní firmy. Například zákazník zadá požadavek, že potřebuje odvézt kamionem zboží z Prahy do Lyonu, na Drive4Schenker se mu přihlásí dopravci, kterým se zrovna tato přeprava hodí. Systém vyhodnotí všechna kritéria a spojí poptávku s nabídkou automaticky. Bude to určitý druh automatizace komunikace.

HN: Bude tato služba doplňkem ke klasické spediční službě, nebo jednou lidi plně nahradí?

I když tomu teď nevěříme, myslím si, že do budoucna to bude běžné a silnější než klasické objednávání přeprav. Bavíme se ale o jednoduchých přepravách standardního zboží z bodu A do bodu B bez přidané hodnoty nebo zásadnější dokumentace. Dispečeři dnes o přepravách rozhodují subjektivně, takto to bude transparentnější a efektivnější.

HN: Jaký podíl přeprav může tedy probíhat přes digitální platformu?

Jedná se o zásadní změnu v plánování přeprav, během letošního roku plánujeme převést všechny celovozové přepravy jen do platformy uShip.

HN: Výhodou takových aplikací má být i možnost najít si po cestě další náklad. Cesty se ale plánují určitou dobu dopředu. Je tedy reálné on-line doplňování nákladu u přeprav kusových zásilek během cesty?

Samozřejmě není reálné jezdit s nákladem týden po Evropě a sbírat další zásilky. Řekl bych, že to bude takový hybrid a že s využitím technologie, která se osvědčila i v jiných oborech, se dá stávající, poměrně konzervativní obor logistiky obohatit a rozšířit.

HN: Jak se bude na portálu vytvářet cena? Bude si moct zákazník vybrat prostřednictvím aukce?

Ano, zákazník si zadá kritéria, stejně jako když si vybíráte hotelový pokoj − vyberete si hvězdičky, tedy kvalitu dopravce, vyberete si čas, jestli to je expresní zakázka a tak podobně. Systém vám poté nabídne ceny. Přirovnal bych to k Heurece. Nabídne vám různé možnosti, finální rozhodnutí je na vás. Přirovnat to lze také k Aukru. Vedle aukce, kde se zákazník může řídit cenou a porovnáním kvality dopravců, tam bude také "kup teď", tedy přeprava za pevnou cenu. Už víme, jak se bude platforma dál vyvíjet, co bude za dva roky, ale nemůžeme ještě prozradit.