Plošně zpoplatnit parkování může být velmi přínosné, říká Ondřej Krčál z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy univerzity, který se zabývá regionální a dopravní ekonomií. Obzvlášť ve městech, kde lidé při cestování autem ztrácí čas při hledání parkovacího místa nebo v dopravních zácpách.

Je nutné regulovat parkování ve městech? Proč nenechat řidiče, ať parkují všude, kde to dovolují dopravní předpisy?

Regulace plošným zpoplatněním nutná není, ale může být velmi přínosná, obzvlášť ve městech, kde lidé ztrácí čas při hledání parkovacího místa nebo v dopravních zácpách. To představuje čistou ztrátu, kterou lze zpoplatněním parkování snížit nebo odstranit. Regulace parkování může jednak snížit provoz a zároveň zajistit dostatek volných parkovacích míst, čímž se zkrátí doba potřebná k hledání místa k zaparkování. Řidič za něj sice zaplatí, ale tyto peníze nejsou na rozdíl od času stráveného hledáním parkovacího místa čistou ztrátou. Získá je totiž město, které tak může svým obyvatelům snížit daně a poplatky nebo zlepšit úroveň či rozsah poskytovaných služeb. Regulace parkování může také snížit emise či přesunout auta do podzemních garáží a uvolnit tak veřejný prostor k jiným účelům.