Škoda Kodiaq má šanci stát se alespoň na svém domácím trhu zvykem. Ještě nikdy totiž česká automobilka nevyráběla tak velké auto. A Češi na rozměry dají. SUV se jménem medvěda, které vzniká v závodě v Kvasinách, pojme v kufru 650 litrů zavazadel. Poprvé také nabízí prostor pro sedm cestujících, k tomu na výběr z bohaté výbavy, ale i pohonů. Kombinovat lze naftové a benzinové motory s rozpětím výkonu od 110 po 140 kW, automatické i manuální převodovky nebo pohon předních kol a 4x4. S cenou začíná těsně pod 700 tisíci korunami. Ale jak je na tom konkurence, která je na trhu déle než česká novinka?

Technologicky nejblíž je jí Volkswagen Tiguan, který stojí na stejné platformě a má i prakticky shodnou motorovou nabídku. Je ale menší, a i proto se může prodávat s nižší cenou začínající na 570 tisících korunách. Letos ovšem na silnice přijede v prodloužené verzi Allspace, která bude rozměrově téměř totožná s Kodiaqem a pojme také sedm cestujících. Otázkou ale je, jak si ji Volkswagen nacení. Zřejmě tak, aby oba sourozenci mohli koexistovat. Úplnými soupeři tedy nebudou.

Tím bude spíš japonský Nissan X-Trail, který postupně rozšířil svou nabídku motorů. Z původní naftové jedna-šestky, která nemohla některým motorům u Kodiaqu konkurovat, je nabídka nyní větší a zahrnuje i nový naftový dvoulitr o výkonu 130 kW (ztrácí na Škodu 10 kW). Vybírat lze opět z pohonu všech kol, předokolky, automatu i manuálu a také z verzí pro pět nebo sedm osob. Možnostmi jsou si tedy obě auta velmi podobná. Škoda ovšem slibuje lepší elektronickou výbavu. X-Trail s nastavitelným pohonem všech kol zase vypadá jako schopnější vůz do terénu.