Sedm let pracoval Martin Pejša ve společnosti Vodafone. Když telekomunikační korporaci v roce 2012 opustil, vrhl se na vlastní podnikání a založil společnost nazvanou Creative Dock − firmu, která buduje právě pro korporace nové firmy na míru. Většinou takové, jež mají díky digitálním technologiím potenciál změnit dosavadní praktiky na trhu. V kancelářích nedaleko pražského Anděla tým 250 lidí nyní pracuje na 19 projektech, například na firmě zprostředkovávající půjčky mezi lidmi Zonky. Tu Pejša staví pro Home Credit. Vedle zakázek pro velké společnosti ale v Creative ­Docku pracuje i na vlastních nápadech, například na on-line účetním programu Sečteno.

Kdybych chtěl, abyste pro mě vybudoval firmu, kolik by to stálo a jak dlouho by to trvalo?

Většinou nám trvá šest měsíců, než produkt posta­víme, potom jej dalších šest měsíců testujeme na trhu, což stojí zhruba od milionu a půl až po 12 milionů. Investoři znají tento začátek a potom přihazují podle potřeby.

Po 12 měsících bych si tedy firmu mohl převzít?

Investoři si musí vybrat, jestli chtějí růst, zlepšovat produkt, expandovat, a tedy dál investovat, anebo už vydělávat peníze. Vždycky ale firmu v určitou chvíli předáme. Když se tak stane, produkt zůstane u investora stranou, takže u koncového zákazníka se nic nezmění. Odpovědnost za úspěch nebo neúspěch dané firmy už leží na bedrech investora, nikoliv na nás. Většinou firmy předáváme zhruba po čtyřech až šesti letech.

Ve velké firmě mi vadila nízká rychlost. Uvedení nového produktu na trh trvá kvůli vnitřním procesům třeba dva roky.

V čem je vaše současná práce v Creative Docku jiná oproti zaměstnání v korporaci?

Ve velké firmě mi vadila nízká rychlost. Když chcete uvést na trh nový produkt, trvá to kvůli vnitřním procesům třeba dva roky. Navíc jste tak daleko od reálné práce, že si neužijete, když něco vymýšlíte a vytváříte. Kdežto tady vidím dopad našich rozhodnutí do dvou týdnů. To je do určité míry opojné.

Jak jste přišel na nápad budovat nové podniky na zakázku?

Nezačínali jsme s tím, že budeme stavět firmy pro jiné firmy, tedy v podstatě mít stroj na nové inovace. Šli jsme do toho s tím, že budeme podnikat v energetice, ale po třech měsících jsme přišli o investora. Jako tým jsme skončili na dlažbě.

Dál jsme ale obcházeli jiné investory a jedna velká banka nám řekla, že peníze od ní nedostaneme, ale že tu má vlastní projekt, který by chtěla postavit mimo své struktury. Nabídla nám, ať to uděláme. A tímto vznikl koncept Creative Docku.

Proč mají korporace o takové služby zájem? Neumí projekt realizovat svépomocí?

Jako velká firma oslovujete třeba dva miliony zákazníků, takže si nemůžete dovolit dělat chyby. A proto všechno taky trvá tak dlouho. Naopak my rychle vystře­líme produkt na trh, ale ještě třeba úplně nevíme, co z něj bude. Spoléháme na to, že ho ještě desetkrát změníme. Velká firma si nic takového nemůže dovolit, protože má příliš mnoho zákazníků, na které by měl případný špatný krok znatelný dopad. Když se něco nepovede nám, tak rozešleme omluvu s dárkem a fungujeme dál.

Nabízíte korporacím konkrétní nápady, nebo ony oslovují vás se svými požadavky?

Fungují tři způsoby. Přijde velká firma, řekne, že se časem objeví někdo, kdo změní celý trh, tak je lepší, když to uděláme sami, tak nám něco vymyslete. Druhý způsob je, že přijde společnost už s nápadem a my se rozhodneme, jestli je pro nás zajímavý, nebo ne. Anebo my máme konkrétní nápady, s nimiž obejdeme konkrétní podniky a ptáme se, jestli je s námi chtějí realizovat.

jarvis_58501648498ee80c5933f489.jpeg
Martin Pejša svůj byznys vybudoval na nepružnosti korporací a jejich neschopnosti rychle zavádět nové trendy. Pro velké společnosti buduje malé a inovativní firmy „na míru“.
Foto: Martin Kovář
reklama
Přeposlat

Nejnovější

Restauraci Žofín Garden vládne působivý gril Ofyr

Jedničkou je burger z otevřeného ohně. Potěší i česká klasika jako dozlatova pečená kachna či... více
Restaurace 0 20.07.2017

Zahraniční služební cesty hlaste úřadům. Za neoznámení hrozí mnohamilionové pokuty

Servis do zahraničí prodaného zboží nebo třeba stavba dřevodomků českými dělníky v sousední zemi... více
Paragraf 0 20.07.2017

Amortizace v autopojištění

Uplatňování amortizace pojišťovnami v rámci posuzování pojistných událostí týkajících se vozidel bylo vždy velkým tématem. V průběhu času se... více
Paragraf 0 20.07.2017

Jak se správně upsat: Pokud neradi vstáváte, chtějte do smlouvy home office

Po skončení studia se od mladých lidí čeká, že se zbaví finanční závislosti na rodičích a začnou si... více
Paragraf 0 20.07.2017

Jménem zákona, zavřete krám!

Zákaz svátečního prodeje dosáhl nových výšin absurdity. Rozdělil světce na svaté a světější, obchodníky na rovné a rovnější. A teď místo supermarketů... více
Tečka davida klimeše 0 20.07.2017

Společenské události

Přinášíme přehled společenských událostí uplynulého týdne. více
Společnost 0 20.07.2017

Na cestách po Súdánu, Ghaně či Nepálu si najde kardiolog Pazderník čas poznat exotickou krajinu, ale hlavně pomáhá místním lidem

Lékař z pražského IKEM Michal Pazderník tráví své... více
Moje tři cesty 0 20.07.2017

Honda CB1100 EX je pohledné retro s vytříbeným motorem. Naučí vás, jak se správně kochat krajinou

Retro je v kurzu a u Hondy to dobře vědí. Její... více
Auto 0 20.07.2017

Desítky tisíc lidí si mohou vylepšit hypotéku. Kdy se vyplatí refinancovat a kdy zůstat u své banky?

Fixace úrokové sazby u hypotečních úvěrů končí... více
Téma čísla 0 20.07.2017

Česko je pro módu nejtěžší trh, tvrdí Ladislav Trpák, jehož Zoot utržil na prodeji oblečení přes 700 milionů

Obchod s oblečením Zoot, který kombinuje prodej... více
Rozhovor 0 20.07.2017