Sedm let pracoval Martin Pejša ve společnosti Vodafone. Když telekomunikační korporaci v roce 2012 opustil, vrhl se na vlastní podnikání a založil společnost nazvanou Creative Dock − firmu, která buduje právě pro korporace nové firmy na míru. Většinou takové, jež mají díky digitálním technologiím potenciál změnit dosavadní praktiky na trhu. V kancelářích nedaleko pražského Anděla tým 250 lidí nyní pracuje na 19 projektech, například na firmě zprostředkovávající půjčky mezi lidmi Zonky. Tu Pejša staví pro Home Credit. Vedle zakázek pro velké společnosti ale v Creative ­Docku pracuje i na vlastních nápadech, například na on-line účetním programu Sečteno.

Kdybych chtěl, abyste pro mě vybudoval firmu, kolik by to stálo a jak dlouho by to trvalo?

Většinou nám trvá šest měsíců, než produkt posta­víme, potom jej dalších šest měsíců testujeme na trhu, což stojí zhruba od milionu a půl až po 12 milionů. Investoři znají tento začátek a potom přihazují podle potřeby.

Po 12 měsících bych si tedy firmu mohl převzít?

Investoři si musí vybrat, jestli chtějí růst, zlepšovat produkt, expandovat, a tedy dál investovat, anebo už vydělávat peníze. Vždycky ale firmu v určitou chvíli předáme. Když se tak stane, produkt zůstane u investora stranou, takže u koncového zákazníka se nic nezmění. Odpovědnost za úspěch nebo neúspěch dané firmy už leží na bedrech investora, nikoliv na nás. Většinou firmy předáváme zhruba po čtyřech až šesti letech.

Ve velké firmě mi vadila nízká rychlost. Uvedení nového produktu na trh trvá kvůli vnitřním procesům třeba dva roky.

V čem je vaše současná práce v Creative Docku jiná oproti zaměstnání v korporaci?

Ve velké firmě mi vadila nízká rychlost. Když chcete uvést na trh nový produkt, trvá to kvůli vnitřním procesům třeba dva roky. Navíc jste tak daleko od reálné práce, že si neužijete, když něco vymýšlíte a vytváříte. Kdežto tady vidím dopad našich rozhodnutí do dvou týdnů. To je do určité míry opojné.

Jak jste přišel na nápad budovat nové podniky na zakázku?

Nezačínali jsme s tím, že budeme stavět firmy pro jiné firmy, tedy v podstatě mít stroj na nové inovace. Šli jsme do toho s tím, že budeme podnikat v energetice, ale po třech měsících jsme přišli o investora. Jako tým jsme skončili na dlažbě.

Dál jsme ale obcházeli jiné investory a jedna velká banka nám řekla, že peníze od ní nedostaneme, ale že tu má vlastní projekt, který by chtěla postavit mimo své struktury. Nabídla nám, ať to uděláme. A tímto vznikl koncept Creative Docku.

Proč mají korporace o takové služby zájem? Neumí projekt realizovat svépomocí?

Jako velká firma oslovujete třeba dva miliony zákazníků, takže si nemůžete dovolit dělat chyby. A proto všechno taky trvá tak dlouho. Naopak my rychle vystře­líme produkt na trh, ale ještě třeba úplně nevíme, co z něj bude. Spoléháme na to, že ho ještě desetkrát změníme. Velká firma si nic takového nemůže dovolit, protože má příliš mnoho zákazníků, na které by měl případný špatný krok znatelný dopad. Když se něco nepovede nám, tak rozešleme omluvu s dárkem a fungujeme dál.

Nabízíte korporacím konkrétní nápady, nebo ony oslovují vás se svými požadavky?

Fungují tři způsoby. Přijde velká firma, řekne, že se časem objeví někdo, kdo změní celý trh, tak je lepší, když to uděláme sami, tak nám něco vymyslete. Druhý způsob je, že přijde společnost už s nápadem a my se rozhodneme, jestli je pro nás zajímavý, nebo ne. Anebo my máme konkrétní nápady, s nimiž obejdeme konkrétní podniky a ptáme se, jestli je s námi chtějí realizovat.

jarvis_58501648498ee80c5933f489.jpeg
Martin Pejša svůj byznys vybudoval na nepružnosti korporací a jejich neschopnosti rychle zavádět nové trendy. Pro velké společnosti buduje malé a inovativní firmy „na míru“.
Foto: Martin Kovář
reklama
Přeposlat
Diskuse

Nejnovější

Kde otevře další Ikea: na Amazonu?

Giganty ze starého světa kamenných prodejen bojují o novou slávu na internetu. Ikea proto prý jedná s Amazonem. Její vstup do e-commerce přes... více
Tečka davida klimeše 16.11.2017

Společenské události

Přinášíme přehled společenských událostí uplynulého týdne. více
Společnost 16.11.2017

Maso zakázáno. Ochutnali jsme vegetariánskou kuchyni z Etnosvěta

Bezmasá kuchyně pražské restaurace našla inspiraci v mnoha koutech světa. Potěší barevný podzimní... více
Restaurace 16.11.2017

Oceňovaný filmový zvukař Jakub Čech propadl dálkovým pochodům, loni zvládl i čtyři tisíce kilometrů dlouhý Pacific Crest Trail

Kvůli zdravotním problémům musel změnit životní... více
Moje tři cesty 16.11.2017

Bentley Bentayga: Když má fotbalista rodinu, volí nejrychlejší SUV na světě

Bentley vstoupilo do kategorie SUV, kde zatím nemá mnoho konkurentů. Jeho model Bentayga je... více
Auto 16.11.2017

Kdo zaspí, vlak už nedostihne, říká ředitel společnosti Falck pro střední a východní Evropu Ivo Krpelan

Doma má automatický defibrilátor pro případ... více
Technologie 16.11.2017

Štěnice doplňují Darwina

British Airways čelí nařčení z toho, že v sedadlech svých letadel vozí štěnice, které si krátí nudu kousáním cestujících. Inspirovalo to nejen k... více
Technologie 10:11

Předstírejte, prosím!

Naše civilizace a její fungování jsou v nadsázce řečeno založeny na tom, že neříkáme nahlas vše, co si myslíme. Dovolím si příklad. Letíte na... více
Notebook miloše čermáka 16.11.2017

Malující letadla

Dubajský aerosalon je jedna z největších leteckých přehlídek na světě. Americký Boeing a evropský Airbus se tu přetahují o zakázky zejména z bohatých... více
Foto týdne 16.11.2017

Nová pravidla pro pracovní cesty za hranice ohrozí naši konkurenceschopnost i unijní trh, tvrdí zástupci byznysu

Pracovní síla ze střední a východní Evropy se má... více
Paragraf 16.11.2017