Kudy Bohuslav Sobotka chodí, tudy chválí. Při hodnoticích schůzkách s ministry premiér oceňuje, jak se zapojili do finiše v čerpání evropských dotací z minulého období 2007 až 2013. Jen opatrně připomíná, že by se mělo pořádně nastartovat čerpání podpor na léta 2014 až 2020. Bilance po téměř třech letech, co nové období běží, je tristní.
Úředníci zatím rozdělili pouhou desetinu peněz z 650miliardového balíku na celé období. Proplaceno je jen kolem 17 miliard korun, tedy necelá tři procenta. Topolánkova vláda, pranýřovaná za průtahy v dolování dotací z Bruselu, rozdělila na projekty skoro čtyřnásobek peněz oproti nynějšku, porovná-li se stejná doba od startu programového období. Na účty příjemců tehdy odešlo 2,5krát víc peněz než doteď.
Na dotační frontě je přesto podezřelý klid. Vláda přece nebude upozorňovat na své selhání. Mlčí i ministr financí Andrej Babiš, který se vůči vládě rád vymezuje. Jeho hnutí ANO stojí za resorty, které v čerpání evropských dotací patří k nejhorším. V čele s ministerstvem dopravy, jež vede Dan Ťok a přes které za bezmála tři roky prošly schvalovacím procesem projekty za pouhých 800 milionů korun. To je oficiální údaj ministerstva pro místní rozvoj, které celý koloběh eurodotací koordinuje. Ač jeho šéfka Karla Šlechtová je ve vládě za ANO stejně jako Ťok, nezdráhá se kritizovat dopravu jako nejrizikovější z pohledu čerpání.
Ministryně pro místní rozvoj Šlechtová, která má na starost evropské fondy, ani nepředstírá, že to na české straně klape.
Česko tak patří mezi zeměmi bývalého východního bloku k těm nejméně schopným, pokud jde o rozdělování unijních podpor na různé investice. Horší je už jenom Rumunsko.
Plzeňský kraj mohly za rok křižovat nové moderní vlaky s wi-fi a důstojnými záchodky. Současný vozidlový park je v průměru starší než čtvrt století a volá po obnově. Jenže projekt za zhruba miliardu korun na nákup devíti nových "pantografů" čili elektrických jednotek trčí v šuplíku. Lidé cestující po regionálních tratích se asi hned tak nedočkají většího pohodlí, bezpečnosti a naděje, že novým vlakem spíš dorazí bez zpoždění, než když pojedou starým courákem. Důvod? Patálie s evropskými dotacemi.
Jejich čerpání vázne nejen na ministerstvu dopravy. Zaseklo se za celou Českou republiku. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová, která má na starost úspěšné využívání evropských fondů, ani nepředstírá, že to na české straně klape.
"V příštím roce je určitě třeba opřít se do čerpání se vší energií, abychom neprohlubovali skluz, do kterého jsme se dostali pozdním zahájením programového období," uvědomuje si. Apeluje proto na ministerstva, aby zintenzivnila rozdělování peněz z unie.
Je co dohánět. Z osmi východoevropských zemí je Česko předposlední, pokud jde o využívání dvou nejdůležitějších fondů určených pro podporu investic − Evropského fondu pro regionální rozvoj a Fondu soudržnosti. Přesto úřad Karly Šlechtové tvrdí, že Česko nijak nevybočuje a evropské fondy čerpá obdobně jako ostatní země. Vyzdvihuje přitom Evropský sociální fond, do něhož si Česká republika skutečně umí sáhnout. Před ní je při využívání tohoto fondu z nových členských zemí už jen Bulharsko.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 80 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111