Firmu Y Soft dokázal z malého brněnského start-upu vytáhnout do pozice světové dvojky na trhu "chytrých" řešení pro firemní tisk. Její produkty využívá většina velkých firem v Česku a téměř čtvrtina ze dvou tisíc největších firem světa v žebříčku Global 2000. "Teď je naším cílem dostat se na 75 procent," nastiňuje Václav Muchna plány do budoucna. A nejen to. Svět klasického tisku Y Softu začal být malý a vrhl se také na 3D tisk. Muchna ale neplánuje "jen" vyrábět tiskárny − chce rovnou změnit svět 3D tisku, jako to dokázal ve "2D světě".

Když jsme spolu mluvili před lety, říkal jste, že jednou z vizí při zakládání Y Softu bylo, že chcete být mladí, slavní a bohatí. Mladý jste stále, co to ostatní, splnilo se?

Myslel jsem to tehdy jako nadsázku. Chtěl jsem demonstrovat, že jsme úplně na začátku neměli skutečnou vizi a že najít to, co budeme dělat, nějakou dobu trvalo. Podle mě start-up funguje tak, že jdete a hledáte, co budete dělat. Když to nevíte od začátku, tak to vůbec nevadí.

Do byznysu jste přesto šli s tím, že chcete vybudovat globální firmu. Dnes máte pobočky v 16 zemích… Jaký podíl na tržbách má vlastně Česko?

Z Česka je to asi pět procent. Přesto je to pro nás stále jeden z nejdůležitějších trhů, protože tu máme velmi silnou pozici, generujeme zajímavé peníze. Prodáváme do více než stovky zemí a Česko patří do první desítky, i když je omezené svou velikostí. Když navíc vezmeme prodaná řešení na obyvatele, je pro nás číslem jedna.

Amerika mi ukázala, že i malá firma může vyrůst do globálního byznysu. Viděl jsem, že to dokázali jiní, tedy že to můžeme dokázat i my.

Kolik času tráví šéf globální firmy na cestách?

Zhruba 160 dní v roce. Téměř polovinu roku.

Jak se během let mění vaše role ve firmě?

Na své práci miluju, že je její náplň velmi variabilní. Baví mě zkoušet nové věci a nedokázal bych třeba 10 let dělat pořád totéž. Hlavní velká věc, které se věnuju poslední dva roky, je rozjet pořádně byznys ve Spojených státech. To je obrovský trh a hodně mě to vytěžuje. Do USA létám průměrně každý měsíc na týden. Je to pro mě zajímavé i z toho důvodu, že si sice můžu myslet o kultuře USA, co chci, ale rozhodně nelze popřít, že v byznysu jsou světová špička. Jako podnikatel se tam mám pořád co učit.

V čem?

Amerika mě inspiruje v tom, co všechno je možné, čeho lze dosáhnout. Otvírá mi to oči a vidím, co americké firmy v globálním byznysu dokázaly. A nemám tím na mysli rovnou Facebook nebo Google. Když se podíváte třeba na firmu SalesForce, jak z ničeho dokázala vyrůst v obrovský globální byznys, o tom se nám tady v Evropě ani nezdá. Ale pro mě je to přesně ten moment: oni to dokázali, takže to znamená, že to jde. Jen je potřeba hledat a zkoušet jak.

Václav Muchna (36)
jarvis_583edc0f498e89a92a41d352.png

Nikdy nepracoval v jiné firmě. Společnost Y Soft založil se společníky poté, co předčasně ukončil studia na Fakultě informatiky brněnské Masarykovy univerzity. V prvních letech si firma vyjasňovala, v čem vlastně bude podnikat. Po několika slepých uličkách našla tu správnou: začala se věnovat řešení pro "chytrý" tisk ve firmách. Z původního českého start-upu je dnes globální firma, dvojka na trhu ve svém oboru. Prodává své produkty do více než stovky zemí po celém světě, v 16 má vlastní pobočky. Vedle hlavního byznysu založila také fond rizikového kapitálu. Aktuální cíle se týkají 3D tisku: Y Soft v něm chce prorazit stejně jako v tom klasickém.

Neměli byste to jednodušší, kdybyste se zbavili cejchu východoevropské firmy, přestěhovali se do USA a tvářili se jako Američané?

Cejch Východoevropanů opravdu do určité míry existuje. Ale já se nevzdám České republiky. Y Soft má centrálu a sídlo v Česku, doteď jsme je nepřesunuli někam na Kypr. Už tím ukazujeme, jak milujeme naši vlast a jak obrovský k ní cítíme závazek. Jsem hrdý na to, že jsme z Česka, a nechci ukazovat podnikatelům tady, že je lepší se přestěhovat a tvářit jako Američan, protože to tak je jednodušší. Moje osobní vize byla ukazovat podnikatelům v Česku, že vybudovat globální byznys je možné i odsud. Je ale potřeba nebrat byznys v zahraničí jako "přílepek". Globální byznys je zapotřebí mít jako "stav mysli". To je důvod, proč máme ve firmě jako hlavní jazyk angličtinu.

Kdysi jste řekl, že v Česku zůstanete, dokud vás nevyštve nějaká vláda. Co by se muselo stát, aby k tomu došlo?

Když se podnikatelů zeptáte, co chtějí od vlády, podle mě vám naprostá většina řekne: Nic. Hlavně ať nic nevymýšlejí a nechají nás dělat byznys. Co ale sledujeme z hlediska našich firemních hodnot s nelibostí, je rostoucí orientace na Východ. Je tam spousta korupce a mezi naše hlavní firemní hodnoty patří transparentnost. I proto máme sídlo v Česku, platíme tu daně a vše je zcela transparentní. Pokud by nastal příklon k východním režimům, mohl by to pro nás být problém. Také by mohl být problém, pokud by vláda začala extrémním způsobem danit firmy.

Spousta firem v Česku si stěžuje na velkou byrokracii. Cítíte to také tak, nebo jste jí jako softwarová firma ušetřeni?

My nejsme jen softwarová firma, děláme i vlastní hardware, takže také řešíme logistiku, certifikace a podobné věci. Ve světě je v tom takový nepořádek, že jen abychom fungovali v souladu s pravidly jednotlivých zemí, vynakládáme na to miliony korun. Důvod, proč jsem se smál vaší otázce, je jiný − tohle je prostě Česko. My odsud nevytáhneme paty, maximálně jsme schopní se podívat, jak to funguje na Slovensku, a podle toho soudíme. Dělám jednatele ve spoustě zemí… A tady že je byrokracie? Když se podíváte do Kalifornie nebo New Yorku, to je teprve byrokratický nonsens − snad nejhorší podnikatelské prostředí, jaké jsem zažil. My vůbec nemáme představu, co je byrokracie.

Nepřipadá vám, že stát čím dál víc sleduje občany i firmy, zasahuje jim do života?