Do byznysu s kamarádem bych už nešel, říká Martin Korman, spoluzakladatel a člen dozorčí rady slevového portálu Slevomat. V byznyse s blízkými zažil ledacos. Jeden z jeho někdejších obchodních partnerů se například projevil jako neřízená střela s nulovou zodpovědností za finance. Jiný si z firemních peněz nadmíru financoval soukromý život jen proto, aby nemusel žádat o úvěr v bance.

To ale není zdaleka ojedinělý případ, kdy se podnikání s blízkými zvrtlo. S přítelkyněmi se kvůli rozdílným názorům na chod firmy rozešla i někdejší atletka Helena Fibingerová. Rozpad jejich společného obchodu s potravinami nakonec museli vyřešit právníci. Řada začínajících firem kvůli rozporům mezi svými zakladateli − přáteli či rodinnými příslušníky − nepřežije ani fázi start-upu. Anebo ze dne na den končí i zavedené značky. To je případ vyhlášeného břevnovského řeznictví Kšána a syn. Syn odešel do vlastní firmy a původní řeznictví letos v létě zavřelo, byť prosperovalo.

"Je chyba myslet si, že když svého společníka znám, tak si s ním nemusím smluvně nic ošetřovat. Nevím, jak se bude chovat v byznyse, jestli není lenivý, navíc jeho situace teď je jiná, než bude za dva roky," upozorňuje Korman. Před růžovými brýlemi při zakládání podniku varuje také Andrea Dostálová, která už tři roky společně s kamarádkou Dominikou Flídrovou vyrábí a prodává přepuštěné máslo pod značkou České ghíčko. "Na začátku vše vypadá ideálně, jste plní nadšení, plní entuziasmu. Jak roste firma, rostou i požadavky na vedení, schopnosti, znalosti, dovednosti a tady to může skřípat," upozorňuje. Jediným receptem, jak může společná firma tuto fázi přežít, je podle ní podrobná smlouva na papíře a také podnik na obě jména zapsaný v obchodním rejstříku.

Právě podnikání "na jméno" jen jednoho z partnerů patří mezi nejčastější chyby, kterých se začínající podnikatelé dopouštějí. Druhý partner tak riskuje, že by mohl o podíl ve společném podniku snadno přijít. Ve svých začátcích se jí dopustili Andrea Dostálová i Martin Korman.

"Když jsme v lednu 2010 zakládali Slevomat, tak to bylo na IČO Tomáše Čupra. Takto jsme fungovali zhruba čtyři měsíce. Pak za námi přišla Miton Investment, že by do Slevomatu investovala. Než se to zpracovalo, tak byl červen a teprve tehdy jsme zakládali společnost s ručením omezeným. Teoreticky, kdyby Tomáš chtěl, tak se mě mohl kdykoliv zbavit a já bych s tím nemohl nic dělat," popisuje úspěšný byznysmen, který dnes mimo jiné zasedá v porotě projektu na podporu začínajících podnikatelů T-Mobile Rozjezdy a sleduje, jak stejné chyby podnikatelé opakují znovu.

Nešetřit penězi

Možnosti, jak mít svůj byznys při podnikání ve dvou a více lidech od začátku pod kontrolou, jsou v zásadě dvě. Buď mohou začínající podnikatelé založit společnost s ručením omezeným, nebo takzvané sdružení podnikatelů, které terminologie nového občanského zákoníku též nazývá společností. Zatímco ale fyzická osoba musí při zahájení podnikání počítat jen s tisícikorunovým poplatkem za ohlášení živnosti, obě formy společného podnikání vyjdou mnohem dráž.

"Cena vždy záleží na klientovi a jeho požadavcích. Dokážeme si představit standardizovanou verzi smlouvy za částku pohybující se v rozmezí 15 000 až 20 000 korun, náklady na zápis do rejstříku odpadají, neboť se sdružení podnikatelů nikam nezapisuje," vypočítává partner advokátní kanceláře Schaffer a Partner Aleš Eppinger. A podobné je to i v případě založení eseróčka. "Kromě sepsání samotné společenské smlouvy je třeba počítat s náklady na notáře, když společenská smlouva musí být sepsána ve formě notářského zápisu," připomíná Eppinger. Poplatky notářům obvykle začínají na čtyřech tisících korunách a zvyšují se úměrně složitosti firemní struktury. S výjimkou těch nejjednodušších "eseróček" je také potřeba počítat s dvoutisícovým poplatkem za zápis firmy do obchodního rejstříku.

Peněz by ale začínající podnikatelé neměli litovat. Kromě větší jistoty ve vztahu ke společníkům jim společnost s ručením omezeným skýtá i lepší ochranu pro případ, že se byznys nepovede. "Když podnikáte ze živnostenského listu, tak za závazky ručíte celým svým majetkem. Ale v případě podnikání prostřednictvím společnosti s ručením omezeným ručíte pouze majetkem firmy," vysvětluje analytička poradenské společnosti Bisnode Petra Štěpánová. I to je podle ní jeden z důvodů, proč tato forma podnikání získává v posledních letech neustále na oblibě.