Liftago je docela chytrá taxislužba. Auto se přivolává pomocí aplikace v chytrém telefonu a každý řidič má, jako u jediné taxislužby v Česku, svůj rating. Ten mu dávají zákazníci podle svých zkušeností. Auto si tak lze vybrat nejen podle ceny, ale i podle "kvality" řidiče. Po třech letech existence funguje Liftago v Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě a chystá další expanzi. Na řadu by ještě letos měly přijít Bukurešť a Budapešť, firma chce ale jít i na Západ.

Ondřej Krátký, který stál spolu s Martinem Hausen­blasem a Jurajem Atlasem u zrodu projektu, o něm hovoří nejen jako o skvělé taxislužbě, ale málem jako o svatém grálu. Jejich taxíky nejen vozí lidi, ale také šetří ovzduší (vybíráte z nejbližších vozů) a hlavně, mají být prvním krokem ke vzniku chytrých měst. Než se tak stane, jsou skvělým byznysem. "Minulý rok jsme rostli čtyřikrát, a letos to zopakujeme," říká Krátký.

Čemu se v Liftagu aktuálně nejvíce věnujete?

Já jsem takové děvče pro všechno. Začal jsem tím, že jsem dělal marketing. Potom jsme na to najali lepšího člověka a já jsem vybudoval zákaznický servis. Pak jsme na to zase našli dobrého člověka. Začal jsem dělat to samé na straně řidičů. A teď se nejvíc věnuji expanzi do zahraničí.

Ondřej Krátký (32)
jarvis_580636f5498e2b98c3921cd9.png

Vystudoval ekonomii, pět let pracoval jako marketingový expert. Mimo jiné dělal kampaně pro značku Milka. V roce 2012 vyhrál zlato v největší kreativní soutěži pro mladé na festivalu Cannes Lions. Poté se přidal k duu Martin Hausenblas a Juraj Atlas a společně založili oceňovaný český start-up Liftago. V Liftagu funguje jako výkonný šéf, v současnosti se nejvíce zaměřuje na plánovanou zahraniční expanzi.

Na LinkedInu máte uvedenou funkci manažer růstu…

Jo, já jsem Krátký, tak dělám růst. Ty tituly jsou sranda. To je spíš kvůli tomu, když pracujeme s investory, aby pochopili, co má kdo na starosti.

Co je aktuálně tím růstem?

Na jedné straně je růstem udržet, co máme. Abychom tím, že přepneme pozornost na růst, neohrozili základy toho, co jsme vybudovali. A zároveň si uvolňovat kapacitu a budovat další tým, který bude sloužit k tomu, abychom rychle dokázali rozpoznat příležitosti na nových trzích a včas do nich vstoupit.

O expanzi mluvíte prakticky od začátku. Už se konečně rýsuje konkrétní země, kam vstoupíte?

Snaha expandovat nás od začátku spíš brzdila, protože bylo příliš brzo…

Už jste zkoušeli proniknout do Polska…

Zkoušeli, ale musím zaklepat, že jsme to včas zatrhli. Vlastně na poslední chvíli. Už jsme měli v Krakově sto řidičů a nám nic nebránilo vše spustit. Ono by to šlo, ale způsobilo by to spoustu procesních problémů. Nebyl připravený zákaznický servis, datové procesy. To by firmu zabilo, takže stopka byla správné rozhodnutí. Stejně jako je nyní správné rozhodnutí se do expanze konečně opřít.

A když se ptáte na geografii, já jsem za poslední dva měsíce s kolegy objel asi 15 měst po Evropě. A padla volba se tento rok víc věnovat Maďarsku a Rumunsku. Protože to jsou trhy, kde máme k čemu přispět. Na straně zákazníků − tam sice už inovovali způsob objednávání taxíků, ale nezlepšili tolik kvalitu. Zjistili jsme, že na to máme dobrý produkt. V podstatě je to filtr na nejlepší řidiče ve městě, to konkurence nemá. Věříme, že to v Budapešti a v Bukurešti pomůže. A další trhy, které plánujeme? Naše hodnota na trzích směrem na Západ bude spíš v tom být lepší službou pro řidiče. Drtivá většina konkurence se tam zaměřuje na zákazníky, nikoliv na spokojenost řidičů.

Pro každé město míváte člověka, který ho má na starost. Máte takové lidi už pro Budapešť a Bukurešť?

Na jeden trh se nám už podařilo sehnat skvělého člověka. Samozřejmě bude potřeba mu předat spoustu zkušeností a být tam chviličku s ním. Na ten druhý trh máme zajímavý počet kvalitních kandidátů. Na rozdíl od minulých pokusů o expanzi nám pomáhá, že jsme v současnosti nejlépe hodnocenou službou tohoto typu v Evropě. Proto je i rekrutace lidí z lokálních trhů jednodušší.

 
 

Kdy do Rumunska a Maďarska vstoupíte?

Cílem je začít odbavovat zákazníky v letošním roce.

Největším trhem je pro vás pořád Praha?

Určitě. Praha tvoří asi 80 procent výsledků. Ne že by ostatní města nerostla zajímavě, ona rostou. Ale v Pra­ze už se láme trh, na straně řidičů už začínáme do­minovat. A čím víc řidičů z ostatních služeb stahujeme, tím se to víc podepisuje na konkurentech. Dochází k jakémusi zvratu.