Mladě vypadající muž, bojovník takzvaného Islámského státu, v neprůstřelné vestě a se samopalem v ruce hledí přímo do objektivu kamery. "V jaký život doufáte? V život plný ponížení a bezvýznamnosti? Jaké štěstí očekáváte v zemi, jež způsobila vaši destrukci," naléhá ve videu na muslimy migrující do Evropy, aby raději zůstali ve své rodné zemi. Jde o jeden případ z mnoha. Využívání krátkých spotů k lepšímu veřejnému obrazu, radikalizaci příznivců nebo "náborů" nových následovníků patří k běžné praxi teroristů z Islámského státu.

Stejně běžné je i jejich šíření pomocí sociálních sítí. Facebook, Twitter nebo YouTube se v posledních letech staly "oblíbenými" kanály pro teroristickou propagandu. Militaristé z IS například na YouTube zveřejnili popravu zajatého amerického novináře Jamese Foleyho a později i dalších unesených. Nebo skupina al-Shabab přes Twitter přenášela průběh útoku z roku 2013 v obchodním domě Westgate v Nairobi.

Rozšířené využívání komerčních sociálních sítí staví jejich provozovatele, tedy většinou americké technologické giganty, do poměrně svízelné pozice. Z jedné strany čelí námitkám, že jejich služby mohou nahrávat militantním skupinám, ze strany druhé se chtějí vyhnout větší cenzuře uživatelského obsahu a zachovat svobodu slova.

Propaganda, nebo výuka

V posledním roce, kdy ve Spojených státech a Evropě došlo k několika teroristickým útokům, narostl tlak na technologické firmy, aby při potírání teroristické propagandy byly radikálnější, nebo rovnou aktivněji spolupracovaly s vládními úřady.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.