Velké automobilky a technologické společnosti se předhánějí ve vývoji autonomních aut, ale vozy bez řidiče najdou ještě praktičtější využití v jiných odvětvích. Zejména tam, kde je řízení zároveň náročnou a únavnou prací. Začaly se proto objevovat prototypy strojů, které by v blízké budoucnosti mohly nahradit řidiče autobusů, kamionů nebo traktoristy.

Anebo je jenom přesunout do kanceláře, jak to třeba ukazuje americký výrobce traktorů Case IH. Ten představil svůj autonomní stroj založený na velkém traktoru Magnum. Používá kamery, radar, GPS i data o počasí k tomu, aby se pohyboval po poli co nejúsporněji. Dokáže spolupracovat i s dalšími stroji a v případě potřeby je ho možné ovládat na dálku přes počítač, kam také posílá veškerá data o své práci.

"Díky tomu ho půjde snadno integrovat do farmářovy flotily, aniž by muselo dojít k větším změnám nebo problémům," říká Leo Bose ze společnosti Advanced Farming System, která s Case IH na výrobě traktoru pracovala. Cílem je, aby jediný člověk za počítačem mohl ovládat i více strojů najednou.

Case IH teď bude zjišťovat, zda mají farmáři o takový stroj zájem. Firmě už roste i první konkurence. Jiná americká společnost, Autonomous Tractor Corporation, chce také stavět traktory bez řidiče, navíc ekologické. Měly by mít elektrický pohon. Po práci na poli by se samy dojely nabít. Na rozdíl od Case IH ale ATC zatím shání finance na stavbu prototypu.