Obsluhují klienty, kteří si kupují dovolené v ceně luxusního auta nebo celého domu. Dost často jsou to vysoce postavení manažeři nebo úspěšní podnikatelé, kteří si chtějí užít na míru sestavenou dovolenou i se svou rodinou. "Když jste ředitel firmy o tisíci a více zaměstnancích, tak nechcete čekat ve frontách a cítit se na dovolené jako součást davu," říká David Eder, ředitel Exclusive Tours, která se zaměřuje na náročné klienty a připravuje jim dovolenou na míru.

HN: Od běžných cestovních kanceláří se lišíte tím, že sestavujete dovolené podle přání klientů. Jak to probíhá?

Na začátku je fáze povídání si, poznání klienta. Máme už sérii relativně příjemných otázek, na základě nichž jsme schopni si klienta zařadit. Třeba se dá hodně poznat, když se zeptáte, kde byl a jak se mu tam líbilo. Poznáte jeho preference a víte, co mu můžete nabídnout a co naopak ne. Zjistíte, kde se mu líbilo, a můžete mu nabídnout něco ještě o úroveň výš. Klient, který vyhledává takovýto typ služby, nechce být jen spokojený. Chce být příjemně překvapený. Naším obvyklým zákazníkem je čtyřicátník nebo padesátník s manželkou a dětmi.

HN: Když objednám lyžařský zájezd na míru, v čem se bude lišit od toho, který dostanu v běžné cestovce?

Za prvé běžné cestovní kanceláře celou řadu hotelů vůbec nenabízejí. Když máte luxusní produkt, třeba hotel, tak ho nenecháte prodávat úplně každého. My zastupujeme mnoho velmi prestižních hotelů, které běžně v nabídkách cestovek nejsou. A i náš vztah s klientem je mnohem bližší. Klient na nás přesouvá zodpovědnost za plánování. Dám příklad: letíte třeba na lyže. Máme klienty, kteří létají po Evropě soukromými letadly, a zrovna u těch hor se často stává, že je špatné počasí a letiště nepřijímá lety. Takže je nutné přistát jinde, ale tam už musí být připravený odvoz a další plán, jak se dostat do původní destinace. Prostě my připravujeme i záložní plán pro případ, že v průběhu cesty něco nevyjde. Každý typ cesty má jiná rizika a jiná slabá místa, kde se může něco pokazit. A naše práce je, aby se to nestalo, a když už, tak aby to klienta bolelo co nejméně.

HN: Jak vypadá program těch cest?

Lidé chtějí stále více poznávat a zažívat, ale nesnáší čekání. Právě proto často létají privátními letadly. Nebo zařizujeme různé zrychlené průchody na letištích a podobně. Klienti chtějí, aby ta cesta byla časově co nejefektivnější, aby toho viděli co nejvíce. Naši travel designéři pak řeší veškeré podrobnosti. Třeba klient jede do Alp a chce pro děti lyžařskou instruktorku. Takže škola pošle profily instruktorek, oni si jednu vyberou a my s ní mluvíme po telefonu, abychom zjistili, jestli má dobrou angličtinu a podobně. Ale to jsou jednoduché záležitosti. Jsou ovšem mnohem složitější cesty, jako třeba safari, potápění, cesty jachtou a podobně.

HN: Co všechno zařizujete, když někdo chce například plavbu na jachtě?

Klient třeba řekne: Chci procestovat Středozemní moře. A protože my víme, že má rád například gastronomii, tak mu doporučíme třeba jižní Francii i s místy na pobřeží, kde zastavit. Všude v restauracích zajistíme rezervace, protože v michelinských restauracích se bez rezervace většinou neposadíte. Každý klient má nějakou preferenci, někdo má rád jídlo, někdo sport, někdo kulturu, a podle toho se cesty připravují.

HN: Co nadstandardního ještě pro klienty zařizujete?

I když jste člověk, který jezdí s běžnými cestovkami, tak v určitý okamžik už nechcete zažívat situace, kdy čekáte na letišti, čekáte na pasovou kontrolu, čekáte, až vás autobusy rozvezou do hotelů, pak přijedete do hotelu a zase jste součástí nějakého davu. Přitom jste třeba ředitelem firmy o několika tisících zaměstnancích a chcete cítit, že se v tomto smyslu odlišujete. Takže spousta lidí od cestovek odejde k individuální dovolené. My například zařídíme, že na letišti procházíte fast trackem (rychlý nástup do letadel, pozn. redakce), když přijdete do hotelu, ani nemusíte na recepci, rovnou vás někdo doprovodí do pokoje a začíná dovolená. Stání front odpadá.

HN: Připravujete také nevšední dovolené s neobvyklými zážitky?

Jsou to dost často poznávací cesty. Měli jsme klienty, kteří takhle procestovali Island ve velkém stylu a dobrodružně. Součástí byly například i lety stíhačkou. Nadšení byli klienti, kteří jeli do Laponska na sněžnou rallye. Je to čtyřdenní program pro milovníky aut, řídíte luxusní supersport, programy tam má Maserati i Porsche. S těmito luxusními auty závodíte ve sněhu a musíte je ovládat v podmínkách, kdy ta auta moc ovládat nejdou. K tomu jsou různé doprovodné programy jako výlety na psích spřeženích, túry, přenocování na odlehlých místech a podobně.

HN: Kolik stála nejdražší dovolená, kterou jste kdy připravili?

Bylo to lehce přes dvanáct milionů korun a šlo o kombinaci amerického Los Angeles a Francouzské Polynésie. Bydlelo se na soukromém ostrově a cestovalo soukromým letadlem, což představovalo skoro polovinu rozpočtu. Průměrně se u nás dovolené pohybují kolem 480 tisíc korun.