Podíl středoškoláků, kteří studují obory středního odborného vzdělávání, je v Česku nejvyšší ze všech států Evropské unie. Vyplývá to z čerstvě zveřejněných údajů Eurostatu, který spočítal data za rok 2014.
Podle Eurostatu má Česko nejvyšší podíl - 73 procent - v takzvaném vocational education na celkovém počtu tuzemských středoškoláků (upper secondary level). Pojem vocational education zahrnuje obory středního odborného vzdělávání - tedy všechny mimo gymnázia, říká mluvčí českého Národního ústavu pro vzdělávání Markéta Růžičková.
V žebříčku po Česku následují Chorvatsko (71 procent) a Rakousko s Finskem (70 procent). Naopak na konci je Malta (13 procent) spolu s Kyprem (15 procent).
Studenti oborů středního odborného vzdělávaní v Česku jasně převažují i letos. "Jejich podíl aktuálně dosahuje 77 procent středoškoláků, zbytek jsou gymnázia," potvrzuje Miloš Rathouský ze Svazu průmyslu a dopravy.
Podíl gymnazistů je tak v Česku nižší než jinde v EU. "Je to dáno tradicemi i skutečností, že jsme výrazně průmyslově zaměřená země. Ale i tím, že maturanti odborného vzdělávání jsou bez problémů přijímáni na vysoké školy bez ohledu na absolvovanou odbornou přípravu," vysvětluje Jiří Vojtěch z oddělení analýz trhu práce a vzdělávání Národního ústavu pro vzdělávání.
Podíl žáků z oborů středního odborného vzdělávání na celkovém počtu středoškoláků:
Země | Podíl |
EU | 48 % |
Česká republika | 73 % |
Chorvatsko | 71 % |
Finsko | 70 % |
Rakousko | 70 % |
Slovensko | 69 % |
Slovinsko | 67 % |
Nizozemsko | 66 % |
Belgie | 60 % |
Lucembursko | 60 % |
Rumunsko | 57 % |
Itálie | 56 % |
Bulharsko | 54 % |
Polsko | 49 % |
Německo | 48 % |
Portugalsko | 46 % |
Švédsko | 44 % |
Velká Británie | 43 % |
Francie | 43 % |
Dánsko | 42 % |
Lotyšsko | 40 % |
Estonsko | 35 % |
Španělsko | 34 % |
Řecko | 31 % |
Litva | 27 % |
Maďarsko | 25 % |
Kypr | 15 % |
Malta | 13 % |
Irsko | ------ |
Zdroj: Eurostat
Miloš Rathouský ze Svazu průmyslu a dopravy ale zdůrazňuje, že v rámci středních odborných škol se vedle sebe nachází jak třeba elektrotechnici, tak obor hotelnictví, což výsledky zkresluje. Hlavní problém vidí v samotné struktuře a kapacitách jednotlivých oborů. "Často neodpovídají regionální struktuře zaměstnanosti a možnosti pracovního uplatnění," říká.
"Když v daném kraji na úřadu práce dlouhodobě přebývají například absolventi oborů zemědělství, měl by kraj mít možnost přebytečné počty "židlí" přesunout směrem k oborům, kterých je v kraji nedostatek, například k elektrotechnice. Data Úřadu práce ČR o nezaměstnanosti absolventů jsou veřejně dostupná, jen s nimi bohužel nikdo nepracuje," uvádí Rathouský jako možné řešení problému.
To, že by v Česku byla špatná struktura žáků, však rozhodně odmítá Jiří Vojtěch z Národního ústavu pro vzdělávání. I nabídka oborů, zejména těch, které zaměstnavatelé potřebují, je podle něj více než dostatečná. "Očekávat, že děvčata, která se chtějí stát kadeřnicemi, se půjdou vyučit elektrotechnikem či obráběčem, je trochu iluzorní, " míní.
Proč si tedy tuzemské firmy často stěžují, že nemohou sehnat řemeslníky, techniky a podobné "praktické" profese?
Martin Frélich, ředitel odboru projektů a vzdělávání Hospodářské komory ČR, vidí problém mimo jiné v požadavcích zaměstnavatelů. "Ti od škol často očekávají úzce vyprofilované absolventy pro konkrétní pracovní pozice. Následně je nepřijímají pro nedostatek praxe," uvádí.
Další překážku vidí v úrovni pracovní morálky absolventů a delší době pro nutné zapracování. "Absolventi zmíněných oborů tak často pracují ve zcela jiné oblasti," říká Frélich.
Zcela mimo obor studia a odborné přípravy odchází zhruba 37 procent vyučených a 31 procent maturantů, potvrzuje Vojtěch z Národního ústavu pro vzdělávání. Podle něj mají vliv i pracovní podmínky v jednotlivých zaměstnáních, osobní motivace absolventů či míra nezaměstnanosti.
"Významným momentem je také platové ohodnocení. Zejména v oboru služeb to je nejčastější důvod pro ukončení či změnu oboru," dodává Frélich z Hospodářské komory.
Spokojenost žáků s výběrem oboru se výrazně liší. Průzkum pro web Infoabsolvent, na němž se podílí Národní ústav pro vzdělávání, ukazuje, že zatímco více než polovina vyučených v oborech obchod nebo obráběč by si svůj studijní obor už nezvolila, v oborech kadeřník nebo automechanik by si více než tři čtvrtiny vyučených vybraly svůj studijní obor znovu.
Hlavní důvody, proč by absolventi raději studovali jiný obor:
Důvod | Obor |
Nízký plat v oboru | Obchod, gastronomie, hotelnictví a turismus |
Problémy se získáním zaměstnání | Osobní a provozní služby, obchod |
Místo učebního oboru by raději studoval maturitní obor | Obchod, gastronomie, hotelnictví a turismus, elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika |
Ztráta zájmu o obor | Obchod, gastronomie, hotelnictví a turismus, strojírenství a strojírenská výroba |
Zdroj: Infoabsolvent
Mladým absolventům dělá vrásky především nízký plat, obtížné hledání místa, nezájem o obor, ale i touha po maturitním vysvědčení. Nízký příjem by byl hlavním důvodem ke změně oboru především mezi absolventy obchodu, gastronomie, ale i hotelnictví a turismu.
Problémy s uplatněním ale podle Vojtěcha pomalu ustupují. "Můžou za to zřejmě lepší vyhlídky na rychlejší nalezení pracovního uplatnění související s probouzející se ekonomikou, a tedy i rostoucí ochotou zaměstnavatelů přijímat nové pracovníky," vyjmenovává příčiny.
Nezaměstnanost mezi lidmi z učilišť klesá. "Vysoká nezaměstnanost absolventů učebních oborů je fikce, která vychází ze zprůměrování nezaměstnanosti všech věkových skupin na trhu práce a toho, že absolventi před rokem 1989 byli nejčastěji vyučení," říká Rathouský.
Z údajů Českého statistického úřadu a Svazu průmyslu a dopravy tak vyplývá, že v nejmladších věkových skupinách začínají převažovat nezaměstnaní absolventi-maturanti, a dokonce i vysokoškoláci.
Nezaměstnanost podle věku a dosaženého vzdělání:
Věk | Základní vzdělání | Střední bez maturity | Střední s maturitou | Vysokoškolské studium |
15-24 | 19,1 % | 27,7 % | 41,8 % | 11,4 % |
25-29 | 16,2 % | 27,7 % | 23,0 % | 33,1 % |
30-34 | 16,3 % | 42,1 % | 28,4 % | 13,1 % |
35-44 | 16,4 % | 45 % | 29,8 % | 8,9 % |
45-54 | 19,9 % | 48,6 % | 25,6 % | 5,9 % |
55 a více | 22,2 % | 47,7 % | 21,2 % | 8,9 % |
Zdroj: ČSÚ a Svaz průmyslu a dopravy
V rámci učebních oborů nejsnáze nacházejí zaměstnání zájemci strojírenských a elektrotechnických oborů. "V případě vyučených se také poměrně výrazně zlepšuje situace absolventů oborů technická chemie, textilní výroba a oděvnictví a doprava a spoje," komentuje Vojtěch. Za bezproblémové lze označit studenty zdravotnických oborů středních škol.
Podle zájmu ve školním roce 2015/2016 vedl mezi učebními obory Kuchař- číšník, kde počet přijatých oproti oboru mechanik je téměř dvojnásobný. U maturitních oborů jasně vedou obchodní školy.
Nejoblíbenější obory podle počtu přijatých ve školním roce 2015/2016:
Učební obor | Počet |
Kuchař- číšník | 4930 |
Mechanik opravář motor. vozidel | 2653 |
Maturitní obory | |
Obchodní akademie | 4678 |
Informační technologie | 3756 |
Svou roli v dalších letech sehraje i digitalizace, která otřese průmyslovou výrobou a pracovním trhem. "Na konferenci Průmysl 4.0 bylo konstatováno, že 65 procent dnešních studentů bude za 5 let dělat práci, která ještě neexistuje," připouští Vojtěch. Otázkou tak zůstává, jak se s touto výzvou vypořádá současný vzdělávací systém.Zdroj: NÚV