Škoda Auto prodala podle údajů společnosti JATO v prvním čtvrtletí letošního roku 271 tisíc aut, což je historicky nejlepší výsledek. Stačí však pouze na 23. příčku v celosvětovém žebříčku automobilových výrobců zaměřujících se na osobní a lehká užitková auta.

První tři místa obsadily Toyota, Volkswagen a Ford. Před Škodu se dostaly i značky, jejichž jména možná slyšíte poprvé v životě. Například na 18. místě se umístila čínská automobilka Wuling. Její velkoprostorový model Hongguang byl ještě loni nejprodávanějším autem v Číně i na světě. Letos ho vystřídala Toyota Corolla a předstihla i druhý Volkswagen Golf.

Dokonce na patnácté příčce celosvětového pořadí značek najdeme Changan. Také v tomto případě jde o čínského výrobce, který spolupracuje například s Fordem a Peugeotem. Changan za letošní čtvrtletí prodal 382 tisíc nových aut, tedy o třetinu více než Škoda Auto.

Žádná ze škodovek nefiguruje v top 25 celosvětově nejprodávanějších modelů ani mezi top 10 v jednotlivých segmentech. O první trojce v žebříčku bez rozdílu velikosti a tvaru karoserie už jsme psali, následuje nejúspěšnější americký model Ford F-Series a Ford Focus.

Na 25. místě najdeme jediné auto vyrábějící se v České republice, které se protlačilo do tohoto žebříčku - nové SUV Hyundai Tucson, sjíždějící mimo jiné i z pásů továrny v Nošovicích.

Žebříček podle koncernových skupin vede Volkswagen Group, pod jejíž křídla patří i Škoda Auto. Přestože se potýká s aférou Dieselgate, prodala skupina v prvním čtvrtletí letošního roku více než 2,4 milionu aut. Pozice číslo jedna jí patří jak v Evropě, tak v Číně. Teprve za VW je Toyota (2,18 milionu), která kraluje v Japonsku, Oceánii nebo Jižní Africe. Následuje Renault-Nissan (1,95 milionu).

Během prvního čtvrtletí letošního roku se celosvětově prodalo více než dvacet milionů nových osobních a lehkých užitkových aut. To je téměř o tři procenta více než ve stejném období před rokem.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Největším světovým trhem je Čína a Tchaj-wan s více než šesti miliony prodanými vozy. Následuje Evropa (4,89 milionu) a severoamerický trh (4,85 milionu). V Japonsku a Koreji se prodalo v prvním kvartálu 1,87 milionu aut.

Pokračuje boom poloterénních vozů SUV. Loni v prvním čtvrtletí jejich podíl na celosvětovém trhu činil 23 procent, letos více než 27 procent. V Česku je to necelých dvacet procent, ale například na Kypru 45 procent, v Lotyšsku 38 procent, v Kanadě 37 procent, v USA 35 procent, v Rusku a v Číně 34 procent.

Nejvíce vozů kategorie SUV prodávají Nissan, Honda a Ford. Největší podíl v celkovém portfoliu tvoří u Hondy (36 procent), naopak u VW Group je to ze všech velkých hráčů nejméně, pouze 13 procent. I to je důvod, proč u koncernu Volkswagen včetně Škody hlasitě upozorňují na SUV ofenzivu v nejbližších letech.