Do podnikání se vrhla na začátku 90. let. Po mnoha letech působení v České státní pojišťovně se v ro­ce 1993 Jiřina Nepalová rozhodla postavit na vlastní nohy a založila pojišťovací makléřskou společnost APS Hranice. Později jí dala název Renomia a postupně z firmy − společně se svými syny Pavlem a Jiřím − vybudovala jedničku na českém trhu firemního pojištění. Přestože by si dnes mohla užívat zasloužený odpočinek, podle svých slov to nemá v plánu. Naopak. Aktuálně ji zaměstnává rozjezd nové dceřiné firmy s názvem Britanika. Ta se má orientovat na finanční poradenství běžným lidem. Nemá malé ambice: plánem je napravit špatnou reputaci "pojišťováků" v Česku.

Renomia je rodinná firma, vlastníte ji se syny. Nástupnictví máte tedy předpokládám už vyřešené?

Mám vyřešenou jednu generaci od počátku. Firmu se syny řídíme společně 23 let. Věřím, že se nám bude dařit i nadále a že vnoučata budou jednou hrdá na to, co jsme vytvořili pro další generaci.

Kdy jste se rozhodla jim dát ve firmě podíly?

Hned zpočátku. Když jsem viděla, jak se do práce ve firmě zakousli, že jim dávala smysl, zajímala je, protože se v ní mohou realizovat v mnoha směrech, tak jsme se dohodli, že ji rozdělíme na tři díly. Měla jsem absolutní důvěru, přece jenom jsem je oba vychovala.

Jiřina Nepalová (69)

Vystudovala elektrotechniku, téměř celý aktivní život se ale věnuje pojišťovnictví. Jiřina Nepalová v něm pracuje od roku 1978, kdy nastoupila do tehdejší České státní pojišťovny do úseku likvidace majetkových a odpovědnostních škod. Ve firmě také získala zkušenosti s pojišťováním průmyslových firem. Tomu se věnuje od roku 1993 ve vlastní firmě Renomia. Jejími společníky jsou synové Pavel a Jiří. Renomia je českou jedničkou na trhu firemního pojištění a Jiřina Nepalová i díky tomu získala ocenění v soutěží Manažer roku 2014 v oboru bankovnictví a pojišťovnictví. O rok později se stala i Podnikatelkou roku v Praze. Je také šéfkou Asociace pojišťovacích makléřů.

Říká se, že nejlepší způsob, jak se rozhádat s rodinou, je začít společně podnikat. Jak to zvládáte vy? Neměla jste ani zpočátku tendenci se syny jednat z pozice matky?

Když se rozhodnete spolupracovat s vlastními dětmi, tak si také musíte říct, že role mámy je v mnoha směrech ukončena. Že je to rovnocenné partnerství a přes to nejede vlak. Samozřejmě se musíme respektovat, věřit si, vycházet si vstříc a dělat všechno pro to, abychom se nedostali do situace, kdy si nebudeme zásadně rozumět.

Jak na to?

Je potřeba tolerance. Když jde o jakýkoliv nový nápad, impulz nebo investici, musíme s tím být všichni zajedno. Je třeba přesvědčit ostatní, a když se to nepovede, tak se prostě nápad nerealizuje. Postupujeme jedině ve shodě.

Ne každý podnikatel má takové štěstí na nástupce. Někteří musí firmu třeba prodat. U vás nehrozí, že byste prodali a dělali něco jiného nebo si užívali peněz?

To nepřipadá v úvahu. Vidíme obrovskou perspektivu jak v Česku, tak v zahraničí. Máme před sebou prostor pro další rozvoj a naše práce nás baví. Máme také příležitost vytvářet hodnoty, nemyslím tím jenom peníze: být dobrý majitel, mít svá práva, ale i povinnosti a také nést odpovědnost za firmu, za kulturu, kterou vytváříme.

Renomia je největší pojišťovací makléřskou firmou v Česku. Jak velký je vlastně pojišťovací trh a jaký z něj máte podíl?

Celá Renomia Group bude letos spravovat pojistné za 8,3 miliardy korun. Celkově se objem pojistného na trhu pojištění průmyslových rizik a životního pojištění pohybuje kolem 120 miliard. Takže prostor pro růst máme velký. Nejde ale jen o aktuální číslo. Průmyslové a podnikatelské pojištění má velký potenciál i díky tomu, že podniky jsou vystavené novým rizikům, která tu dříve nebyla.

Například?

Jde třeba o novinky vycházející z vývoje průmyslu. Dříve nebyly větrné nebo solární elektrárny, drony, kybernetická rizika, která je třeba pojistit. Další věc je, že se mění zákony. Třeba nový občanský zákoník více definoval pojištění odpovědnosti za škody, vznikla i nová rizika pro statutární orgány firem. To vše jsou nové příležitosti.

V minulosti si pojišťovny stěžovaly, že vztah Čechů k pojištění je příliš vlažný, že často podceňují rizika. Platí to stále?

Je potřeba rozlišit pojištění občanů a pojištění průmyslu. Vlastnictví firmy vás více vede k tomu, abyste se o ten velký majetek postaral. Nechcete, aby se firma v případě škody dostala do problémů, aby ztratila tržní podíl, aby nemohla pokračovat ve výrobě, ohrozila zaměstnance. Proto se firmy dobře pojišťují. Pokud jde o pojištění občanů, ti jsou proti zahraničí méně pojištěni. Ale i to se mění. Lidé, kteří k majetku přišli mnohdy těžko, vnímají jeho hodnotu a často je k pojištění nutí i půjčky, hypotéky. Jsou si vědomi, že ztráta nepojištěného majetku je může ohrozit. Když přijde záplava nebo požár a dům není pojištěný, nikdo vám ve většině případů nepomůže.