Česká zbrojovka loni zvýšila tržby o jedno procento na rekordních 3,41 miliardy korun. V letošním roce očekává jejich další růst na 3,85 miliardy korun. Firmě se povedl návrat na trh ozbrojených složek a dařilo se jí také v USA, řekl ve středu generální ředitel Lubomír Kovařík. Tradiční český výrobce v minulém roce vyrobil a prodal 250 tisíc zbraní, typově převládaly pistole s celkovou produkcí 105 tisíc kusů.

Svůj podíl na prodejích měly i sportovní zbraně. "U sportovních zbraní šlo převážně o pistole, které jsou určené ke sportovní střelbě dle pravidel asociace praktické střelby IPSC (International Practical Shooting Confederation). V této disciplíně si vedeme naprosto skvěle a naše pistole CZ 75 Shadow v podstatě dominují třídě Production. V každém závodě, kterého se účastníme s touto zbraní, končíme na stupních vítězů," uvedl Kovařík.

Zbrojovka exportuje 70 procent své produkce do 98 zemí světa. Klíčovým trhem jsou pro ni Spojené státy americké, což je nejdynamičtěji se rozvíjející trh. Zatímco před pěti lety dodala zbrojovka do USA zboží za 200 milionů korun, v loňském roce už za 950 milionů.

"Za úspěchem v USA stojí naše nové výrobky. Pokud se podíváme, co stojí za takovým nárůstem tržeb, zjistíme, že jsou to pistole P-07/09, samopal Scorpion, sportovní pistole řady Shadow atd. Jsou to produkty, které jsme před pěti lety neměli a dnes jsou to tahouni tržeb a vedou si skvěle na vysoce konkurenčním trhu v USA," uvedl Kovařík.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

V Evropě se firmě před třemi lety podařilo zastavit pokles obchodu a od té doby výrazně roste, Afrika byla naopak před třemi lety nejsilnější a od té doby spíše klesá. V Asii, Jižní Americe a Austrálii k výraznějším výkyvům nedochází, tržby jsou zde celou dobu vyrovnané.

Devadesát procent akcií zbrojovky patří společnosti EHC CZUB, SE, kontrolované René Holečkem, zbylých deset procent členům představenstva. Firma zaměstnává kolem 1800 lidí.