Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Cynik by možná řekl, že nejchytřejší je si automobil vůbec nepořizovat. Kombinace vlastních nohou a veřejné dopravy vyjde z finančního hlediska nejlépe, a to dokonce i tehdy, když si v zcela nezbytných případech pomůžeme taxíkem. Máloco totiž ztrácí na hodnotě tak rychle, jako nový automobil.

Ale když už si někdo auto pořizuje a přitom není multimilionář, neměl by rozhodnutí činit na základě "milostného vzplanutí", nýbrž si volbu značky, konkrétního modelu a správného prodejce dobře rozmyslet.

Vždy se vyplatí zahájit pátrání na internetu. Do terénu by měl zájemce vyrazit až po zúžení předběžného výběru. A když si motorista vybere konkrétní model, může ještě internet využít k pořízení auta za výhodnější než ceníkovou cenu. Například portál Vybermiauto.cz nabízí službu Poptávka, která obešle všechny prodejce konkrétního vozu v Česku a ti mezi sebou soutěží o získání zákazníka.

K základní chybě však obvykle dochází na samém počátku. Lidé si často vyberou vůz, který není vhodný pro jejich potřeby, životní styl a nejčastější využití. Není například moc moudré si pořizovat sportovní kupé, když manželka čeká dvojčata. Nebo naftový motor, pokud najezdím tisíc kilometrů za měsíc, z toho většinu po městě. A také je vhodné uvažovat realisticky – je-li jediným důvodem pro pořízení mamutího SUV každoroční rodinná dovolená u moře, je dobré si vzpomenout, kolik je dětem let a zda již náhodnou nenaznačily, že letos už stráví celé prázdniny někde jinde a s někým jiným.

Zásadně by se měla lišit strategie toho, kdo si kupuje auto "na dožití" (což dělají většinou lidé těsně před důchodem), a toho, kdo naopak počítá s jeho obměnou v horizontu pěti let. V prvním případě bývá výhodné vybrat si "zralý" model, jehož výroba se již chýlí ke konci – tato auta bývají výrazně levnější a přitom odvedou spolehlivou službu. Kdo ale počítá s tím, že bude automobil po několika letech prodávat, měl by volit obrácený postup, neboť vůz novější generace mívá mnohem vyšší zůstatkovou cenu než předchůdce, který vyšel z módy.


Kdo chce auto "na dožití", měl by si navíc pořídit vůz co nejspolehlivější, tedy nejjednodušší. Tedy s manuální převodovkou, pohonem pouze předních kol, co nejmenším množstvím elektroniky. A pokud možno s klasickým benzinovým motorem bez přeplňování (pokud se ovšem u daného modelu ještě vykytuje). Na druhou stranu ale většina značek dnes nabízí pětiletou záruku, takže pokud řidič předpokládá, že bude auto používat jen po tuto dobu, nemusí se bát automatické převodovky, pohonu všech kol ani turbomotorů o malém objemu válců, s nimiž se jezdí příjemně.

Před koupí auta je dobré absolvovat zkušební jízdu. Ideální je tuto zkoušku co nejvíce přiblížit očekávanému reálnému provozu. Kdo předpokládá, že bude jezdit hlavně po dálnici, měl by na ni vyrazit. Dobré je vzít všechny budoucí cestující, kočárek a dětské sedačky, aby bylo jasné, zda se rodina do auta vůbec vejde. Obecně však platí, že Češi si v drtivé většině případů kupují větší auto, než které opravdu potřebují.

obalka Ekonom 2016 18* Jak chytře koupit automobil?

* Kde se po něm poohlédnout?

* Jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých způsobů platby?

* A na co si dát pozor při nákupu ojetin?

Odpovědi najdete v novém čísle týdeníku Ekonom. Aktuální Ekonom si můžete objednat i přes SMSČíslo je ke stažení také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.