Technické parametry

Audi A8 4.2 TDI quattro

Motor: vznětový osmiválec
Objem: 4134 ccm 

Výkon: 283 kW (385 k)

Toč. moment: 850 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 4,7 s

Max. rychlost: 250 km/h

Komb. spotřeba: 7,2 l / 100 km
Rozměry: 5135 × 1949 × 1460 mm
Cena: 2 526 900 Kč

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Trojice luxusních německých automobilek Audi, BMW a Mercedes-Benz spolu válčí na všech frontách, vítězství se přitom postupem času přelévá z jedné strany na druhou. V kategorii topmanažerských sedanů určených pro nejvyšší šéfy je na tom teď nejhůř asi model Audi A8, na kterém jsou už znát jeho léta. Na silnice vyjel v aktuální generaci před šesti lety. Není divu, že nové BMW 7 mu ujíždí a lépe je na tom i Mercedes S, který se prodává tři roky. Jenže A8 má ještě před důchodem jednu specialitu, kterou už soupeři nenabízí.

Je to vznětový osmiválec, zástupce velmi ohroženého druhu, jehož protějšky už snad ani není možné potkat. Výjimkou jsou třeba Range Rovery. Soupeři postupně odešli k šestiválcům, které jsou schopné na papíře vykázat nižší spotřebu a emise.

Jenže to je škoda. Osmiválce mají specifický charakter, i když spalují naftu. Zvukově jsou velmi příjemné, a navíc mají obrovské množství síly. Ten pod přední kapotou Audi A8 4.2 TDI disponuje výkonem 385 koní, mnohem víc ohromující je ale hodnota točivého momentu. Jednotka může nabídnout mamutí zátah 850 newtonmetrů, což se už pomalu přibližuje benzinovým dvanáctiválcům. Rozdíl je v tom, že tenhle diesel si řekne v průměru mezi 10 a 13 litry nafty na 100 kilometrů, což dělá z Audi A8 vynikající auto na překonávání dlouhých vzdáleností. Víc než chvályhodné je i spojení automatické osmistupňové převodovky, která se stará o to, aby nástup síly motoru nebyl příliš brutální, a tím pádem pro posádku nepohodlný. Dávkování je naopak jemné a postupné, skoro jako by opět byla řeč o dvanáctiválci. Každopádně si řidič může být vždy jistý tím, že má pod levou nohou dostatek síly k akceleraci, ať už startuje z místa, nebo potřebuje předjíždět ve vysoké rychlosti na dálnici. Němci prostě dálniční polykače kilometrů umí stavět, to je fakt.

Audi A8 je se soupeři ještě dnes srovnatelné také z hlediska komfortu. Tlumiče jsou vyloženě měkké, potrápí je jen velké příčné nerovnosti. Pohon všech kol quattro zase dokáže pomoci s průjezdem zatáček, až se nezdá, že má řidič pod rukama auto vážící přes dvě tuny. Zadní natáčecí náprava, kterou disponuje zbrusu nové BMW 7, tu sice chybí, ale i tak může být svezení s A8 příjemně dynamické i na okresních cestách. Pochyby posádka nemusí mít ani o akustické pohodě. Ta je na vysoké úrovni.

Audi A8 je samozřejmě luxusní, jinak by si svou cenu neobhájilo. Navíc umožní budoucímu majiteli, aby si je pěkně vyšperkoval. Na palubě testovaného vozu tak byla přepychová kožená výbava s kontrastním prošíváním a perforovanými potahy, která vyjde na necelých 220 tisíc korun navíc. Na pohodlí se zaměřuje i celá řada dalších prvků, ať už jde o masážní sedadla, vysoce kvalitní audio nebo třeba systém nočního vidění, který pomáhá při cestování za šera v noci.

Některými prvky už ale přece jen Audi neoslní a je na nich poznat, že ho předbíhají i jeho vlastní stájoví kolegové. Třeba displej zábavního systému MMI a navigace má už na dnešní poměry hrubší grafiku, například pokud srovnáváme s tím, co nabízí menší a levnější A4 nebo nové SUV Audi Q7. Obě zmiňovaná auta mají také takzvaný virtuální kokpit, který nahrazuje klasické budíky displejem, čímž umožní zobrazit velké množství informací nejen z palubního počítače, ale i z navigace nebo internetu. To A8 také nemá. Komu absence nejnovějších technologií vadí, ten si může počkat na brzký příchod nové generace. Ale pozor, dá se hádat, že pod její kapotou se povedený naftový osmiválec už neobjeví. Odcházející vůz je tak zřejmě poslední příležitostí, jak si podobnou jednotku naplno užít.