Technické parametry

Mini Cooper SD Clubman

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1995 ccm
Výkon: 140 kW (190 k)
Toč. moment: 400 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,4 s
Max. rychlost: 225 km/h
Komb. spotřeba: 4,3 l / 100 km
Rozměry: 4253 × 1800 × 1441 mm
Cena: 813 870 Kč

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Britská ikonická značka vlastněná automobilkou BMW přepracovala ve druhé generaci svůj model Clubman. Zatímco předchozí vůz nabízel málo vídanou karoserii s protisměrně otevíranými dveřmi na pravé straně, aktuální novinka je o něco usedlejší. Jde o klasický pětidvéřový vůz. I když - žádný jiný hatchback na trhu v této velikosti není vybaven pátými dvoukřídlými dveřmi. U dodávky dávají smysl, ale u Mini?

Jistě, bylo by možné je nahradit úplně obyčejným víkem kufru, jenže Mini sází hlavně na styl. S otevřenými vraty Mini připomíná při pohledu z boku tak trochu malý pohřební vůz, řekl by škarohlíd. Ve skutečnosti ale navazuje na svého předchůdce a chce si zachovat něco z pověstné elegance těchto retro vozů. Nakonec křídlové dveře se snadno otevírají. Stačí dvakrát stisknout tlačítko na dálkovém ovládání a o zbytek se postará pneumatická vzpěra.

Lidé se nechtějí tísnit v malém voze, zejména když se jeho cenovka v základním provedení blíží skoro k milionu. I proto Clubman patřičně narostl. S délkou 4253 milimetrů už skoro nemá nárok na to, aby se jmenoval Mini. Na druhou stranu uvnitř se žije snesitelněji, i když stále s určitými kompromisy. Sedadla jsou sice pohodlná, ale sedí se v nich poměrně nízko.

Mini je jasně určeno pro mladší řidiče. A také pro ty, kteří zas tak často nevozí na zadních sedadlech kolegy nebo kamaráda. Před koleny není právě moc místa. Alespoň že kufr už patří k použitelnějším. S objemem 360 litrů lze odvézt i nějaká ta zavazadla, ale není záhodno považovat Clubman za "kombi" verzi k běžnému Mini. Stále je to hatchback, což ukazují i minimální převisy karoserie.

Přes stísněnější interiér se lidé na palubě budou cítit dobře. Zejména pokud patří mezi fanoušky retro věcí. Mini si totiž zachovává pěkné detaily, jako jsou kovové přepínače a tlačítka. I moderní vůz si zachoval masivní budík uprostřed palubní desky, který v historii, ale i v předchozí generaci modelu sloužil k zobrazovaní rychlosti, což bylo značně nepraktické. Novinka už má naštěstí klasické budíky pod volantem.

Velké kolo místo rychloměru dostalo rámeček z LED, který mění barvu nejen podle výběru posádky, ale i podle určitých činností. Prostředek je pak rezervovaný pro velkou obrazovku zábavního systému s navigací. Mini může těžit z toho, že je v područí mnichovské automobilky. Využívá tak jeden z nejlepších systémů na trhu, tedy iDrive, který má jen částečně upravenou grafiku.

Mini Clubman může mít jeden ze dvou benzinových a dvou naftových motorů. K testu dorazil v top provedení Cooper SD doplněném o moderní osmistupňovou automatickou převodovku. Jednotka s výkonem 190 koní a točivým momentem rovných 400 newtonmetrů dělá z Mini poměrně svižně jezdící auto.

Naftový klapot se možná po nastartování může zdát trochu hrubší, v závěru ale řidič ocení silnou dynamiku a velmi přijatelnou spotřebu. I pod tlakem a po pospíchání na dálnici hlásil palubní počítač sedm litrů nafty na 100 kilometrů. S klidnou nohou a zejména v ekologickém režimu se dá ale jezdit i o litr a půl méně. Automat přitom řadí hladce a rozumně, takže ani není nutné volit rychlosti páčkami pod volantem. Stejně se už v osmi stupních bude řidič hůř orientovat.

Vozy značky Mini jsou pověstné svými agilními jízdními vlastnostmi. O ně nepřichází ani Clubman, i když není tak mrštný jako jeho menší sourozenci. Stále disponuje řízením s krátkým převodem a posilovačem, který ve sportovním režimu ztuhne. Zároveň se zrychlí reakce na plyn a Clubman začne svádět k ostřejší jízdě. Podvozek je také měkčí než u menších modelů, nicméně ve srovnání s běžnými hatchbacky lze o jeho naladění hovořit stále jako o sportovním.

Pokud se všechny vlastnosti sečtou dohromady, výsledkem je velmi zábavné auto na kratší i delší výlety. Bavit bude i ve městě, kde jeho mrštnost poslouží k proplétání se hustým provozem. Škoda jen že se kvůli své nepříjemně vysoké ceně stane volbou jen pro ty finančně lépe zajištěné řidiče.

obalka Ekonom 2016 13Objednejte si přes SMS nové číslo Ekonomu. Ke stažení je také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.

Související