Mytická bytost, umělci všech dob zobrazovaná většinou jako bílý kůň s rohem na čele, kterou nikdo nikdy neviděl. Jednorožec. Symbol něčeho ojedinělého. Na jednom místě se ale tato ojedinělost přemnožila. V technologickém sektoru. Jednorožec (v angličtině unicorn) jako označení pro start-upy s miliardovou hodnotou byl ještě před několika měsíci prestižní nálepkou znamenající členství v elitním klubu následníků Googlů, Applů nebo Facebooků. Jenže časy se změnily. A pod tlakem opadajícího nadšení investorů, několika IPO propadáků nebo zdražujících se peněz nyní do Silicon Valley a okolí přichází čas zúčtování, kdy si budou muset jednorožci svou výjimečnost obhájit. A podle všeho při tom poteče krev. Náznaky technologičtí reportéři v posledních týdnech servírují se železnou pravidelností.

V mnoha pečlivě designovaných kancelářích totiž dochází k přehodnocování snů. První znaky korekce se objevily už na konci loňského roku, kdy několik fondů venture kapitálu - včetně Fidelity - přehodnotilo valuaci svých pozic v několika start-upech a mezi jinými snížilo odhodnocení Dropboxu (minus 20 procent), Snapchatu (minus 25 procent) nebo MongoDB (o celou polovinu). Silicon Valley ani fondy tyto korekce směrem dolů přímo nekomentují, všeobecně se má nicméně za to, že firmy nedokázaly naplnit své růstové plány. Naposledy musel v půli ledna Foursquare, s dalším kolem financování a 45milionovou investicí, připustit, že jeho hodnota (cca 300 milionů dolarů) je opět na méně než polovině toho, nač jej venture kapitál oceňoval před třemi lety. A ve stejných kulisách kdysi supernadějných firem se odehrávají "skandály" okolo Theranosu nebo Zenefits. Kdysi populární "buzzwordy" se přesouvají na seznam "zakázaných" termínů. Podle poměrně široké shody insiderů se "pojmem, co vyšel z módy" pro rok 2016 má stát právě "jednorožec". A také "sdílená ekonomika". A "wearables". A "smart cokoliv".

Spousta koní (s rohem), málo trofejí pro žokeje

Celých 153 kusů, od amerického Uberu až po švédský MindMaze, v celkové hodnotě 536 miliard dolarů. Tak vypadá podle analytické společnosti CB Insights v tuto chvíli seznam světových jednorožců. A tisícovky investorů stojících za nimi, očekávajících, že jejich investice - CB Insights odhaduje, že za poslední pětiletku investoři do celosvětové start-up scény nalili na 350 miliard dolarů - přinese očekávaný výnos. Nebo, ve světle aktuálně zhoršujících se podmínek, jakýkoliv výnos. Celý trh totiž - byť se všichni brání možnosti být oním prorokem zkázy - nese znaky bubliny.

K dispozici byly levné peníze (které podle všeho bude americký Fed v následujících měsících zdražovat) a venture kapitalistou se mohl stát "téměř každý". Kolem technologického sektoru se deset let po prasknutí "první technologické bubliny" v březnu 2000 opět vytvořila aura příchodu něčeho přelomového. A všechny signály tuto změnu podporovaly. Zavedeným společnostem (typu Google či Apple) se dařilo jako nikdy, nastupující (typu Facebook) po úvodních trablech nasadily taktéž sprinterské tempo, startupový trh si záhy našel symboly úspěchu nové vlny. Uber, Airbnb, Palantir. A peníze přitékaly. Vedle Silicon Valley i do Číny (Xiaomi), Indie (Flipkart) nebo Evropy (Spotify). Vystoupit a zhodnotit své pozice bude teď obtížné. Zvlášť když se negativní předpovědi množí.

Seth Klarman, jehož fond Baupost Group spravuje 27 miliard dolarů a ve Spojených státech, je považován za jednu z nejlepších sázek na poli dlouhodobých investic, ve svém dopise akcionářům za rok 2015 varoval, že jednorožci jako Uber jsou značně ubervaluováni a že v následujících měsících očekává korekci.

"Uber je v jádru logistická firma. Její náplní je převážení lidí nebo věcí. Jednou z největších světových firem v tomto oboru je FedEx, který má tržní kapitalizaci 36 miliard dolarů. Trh v současnosti naceňuje Uber na 60 miliard. Takže ano, řekl bych, že je to bublina," rozvedl tuto ideu v rozhovoru pro americký časopis Forbes Brad Burnham, partner ve venture kapitálové Union Square. Ta v prvních kolech zainvestovala mezi jinými firmy Tumblr, Etsy nebo Twitter. Venture investor Jim Breyer, který byl jedním z prvních, kdo zainvestoval Facebook, zase na Světovém ekonomickém fóru v Davosu odhadl, že devět z deseti jednorožců projde korekcí své valuace (nebo dokonce definitivně padnou) a jen pouhá desetina naplní naděje, které do nich investoři vkládají. S dodatkem, že "krev už je ve vodě (a žraloci připlouvají)". Jessi Hempelová zase v magazínu Wired zveřejnila článek, podle kterého bychom měli letos asi přestat mluvit o jednorožcích, protože "nakonec jsou ony mytické bytosti přece jen normální koně, kteří nosí falešný roh z plastu". Jak nicméně dál píše, pokud je na trhu bublina, jedná se o bublinu v pozdních kolech financování, která vytahuje dobře našlápnuté začínající firmy na nepříliš reálné valuace přesahující miliardu dolarů.

A na závěr: indexy sledující valuace start-upů jsou oproti rekordním hodnotám (vesměs z poloviny loňského roku) o 30 procent níže, což je zhruba dvojnásobek propadu, který za stejnou dobu zaznamenal celoburzovní index Standard & Poors 500.

Nevítaní nováčci na burze

Situace na trhu se zkrátka změnila. Burziáni se stále častěji přiklánějí k názoru, že sedmiletý růstový trend akciových trhů skončil a správný moment pro venture kapitál vyskočit z rozjetého vlaku hned tak nebude. Data investiční společnosti Renaissance Capital navíc ukazují, že podmínky pro primární emise technologických akcií se zhoršují už minimálně rok. Zatímco totiž ve třech letech začínajících rokem 2012 si ročně přišlo na burzu pro kapitál 36 firem, loni už to nebyly ani dvě třetiny tohoto čísla (23). A první dva měsíce tohoto roku neslibují lepší podmínky.

Dalším problémem je podle časopisu Fortune celá aktuální konstrukce průběhu IPO. Ta funguje v režii velkých investičních bank z Wall Street. Ty sice dokážou vybudit zájem a první den tak vyhnat cenu třeba o čtvrtinu (hladina růstu považovaná za úspěch pro technologickou akcii v den primární emise), s koncem tohoto obchodního dne (poté co zinkasují svou komisi za realizaci IPO) si ovšem nad firmou a akcií "myjí ruce". Jejich velcí institucionální klienti, kteří mají přednostní přístup k nákupu za IPO cenu, zkasírují svůj profit a pak je to na individuálních investorech, kteří sice na začátku mohou být elektrizováni myšlenkou koupit si svůj kousek Twitteru, GoPro nebo Grouponu, později ale narazí na realitu nedokonalého hospodaření těchto značek.

Většina bývalých jednorožců, kteří mají své IPO za sebou, přitom prožila skoro stejný příběh. Velký halas předcházející primární emisi, jednodenní zhmotnění snů všech zainteresovaných v podobě nárůstu ceny během prvního dne (týdne) a následné opuštění výsluní spojené s korekcí. A další korekcí. A další. Kdysi žhavé akcie tak dneska zdola hledí na své někdejší hodnoty. Valuace herní Zyngy například poklesla o tři čtvrtiny oproti primární emisi, otec všech slevových portálů Groupon dokonce o 85 procent. On-line tržiště rukodělných výrobků Etsy je na polovině. Každý jednorožec přitom sní o osudu - vývoji tržní hodnoty - jako měl Google. Ten na trh vstoupil před necelými 12 lety (19. srpna 2004) a IPO jej nacenilo na 23 miliard dolarů. Nyní má Alphabet hodnotu půl bilionu dolarů. Page, Brin a spol. tedy pro investory vytvořili dvacetkrát více hodnoty po IPO.

Výjimeční nejste, zapomeňte

Prostor pro takový úspěch je ale limitovaný. A řada disruptivních start-upů, které hodlaly měnit paradigmata, se zjevně bude muset smířit - pokud nějaký funkční byznysmodel vůbec naleznou - s mnohem skromnější budoucností. Ne nutně ke své škodě. Farjad Mahjoo z New York Times ve svém komentáři rozvíjel myšlenku, že projekty ze Silicon Valley doplácejí na příliš vysoké ambice. Pod tlakem investorů i veřejného mínění mají v úmyslu měnit svět, respektive se stát novým Googlem, Facebookem či Applem, a tak vysoký cíl je pro více než - v tuto chvíli - stohlavé stádo jednorožců nedosažitelný. Jak argumentuje Manjoo na příkladech Yahoo! nebo Twitteru, kdyby si management těchto firem uvědomil jejich reálný potenciál dříve a místo na získávání dominantního postavení se zaměřil na vyladění dvou tří segmentů, měli by dnes Marissa Mayerová (šéfka Yahoo!) a Jack Dorsey (šéf Twitteru) mnohem méně starostí.

Situace napovídá, že počet míst pro potenciální vítěze se rychle snižuje. A experti se hádají, který z jednorožců má největší šance urvat si místo mezi úspěšnými. Nepochybuje se o těch největších. Uber nebo Airbnb přinášejí podle široké shody opravdu změnu a zároveň už v tuto chvíli mají našlápnuto k dominanci ve svém sektoru. A proto - přes možná v tuto chvíli nadnesené valuace - by dříve nebo později měly svůj potenciál zhodnotit. Zastánci aktuálního ohodnocení navíc rádi připomínají, že oproti 16 let staré příhodě s prasknutím první internetové bubliny řada stávajících hráčů má reálné tržby, zisky, zákazníky. Jako třeba Palantir, poskytovatel softwarových řešení, jež k analýze dat používá třeba i americká CIA.

Zajímavější je nicméně hledání start-upů s potenciálem. Mezi tipy na úspěch je populární třeba nizozemský zprostředkovatel plateb Adyen, jenž loni učinil platby za 50 miliard dolarů a jeho fungování se zákazníky jako Vodafone, KLM nebo Greenpeace je v černých číslech. V poslední době je slyšet taktéž stále více pozitivních slov o Pinterestu, který konečně začal více pracovat na monetizaci svých služeb a inzerenti na nabídku "sociální sítě na obrázky" slyší. Další budou muset hledat jiné způsoby, jak z předpokládaných bouřlivých vod vyplout. Výhodou pro ně je, že americké technologické korporace sedí na zásobách hotovosti a každý jednorožec může teoreticky živit naději - svoji i investorů - že je v nějakém momentu potká osud WhatsAppu (koupeného Facebookem za 19 mld. dolarů), nebo alespoň Nestu (Google - 3,2 mld. dolarů) či Minecraftu (Microsoft - 2,5 mld. dolarů) a třeba s určitou slevou proti "ideální konstelaci" je někdo zdravější koupí. Ať již kvůli produktu, obchodnímu modelu nebo třeba personálnímu potenciálu.

Možnosti nákupu zvažují i menší hráči. Loňská transakce, kdy v listopadu koupil herní Activision Blizzard za 5,9 miliardy dolarů King Digital Entertaiment s jeho on-line hitem Candy Crush Saga, zřejmě byla jednou z prvních vlaštovek. Společnost Alibaba zase krátce před tím investovala necelých pět miliard do nákupu čínského konkurenta Youku Tudou. Korekce by zároveň mohla pomoci méně ambiciózním hráčům dostat se ke kvalitním zaměstnancům. Jisté ochlazení startupové horečky by taktéž uvítal realitní trh v San Francisku a okolí.

Když praskne soukromá bublina

Negativních příkladů je ale s přehřívajícím se trhem mnohem více. Praskliny se v příbězích úspěchu prostě objevují. Pravidelně. Loni tak byla "demytizována" Elizabeth Holmesová, výkonná ředitelka Theranosu, který plánoval přinést převrat na pole krevních testů, jež měly být - na základě objevů tohoto "Steva Jobse v sukních" - prováděny levněji, rychleji a za použití jediné kapky krve. Jenomže loni v říjnu přišel Wall Street Journal se sérií textů, podle kterých je klíčový test Edison poněkud nepřesný, a následně začal Theranos pod zvýšeným zájmem médií uvadat. Firma, která nabrala 800 milionů dolarů investic, jež ji ohodnotily na sumu okolo 10 miliard, má podle některých zjištění pár tisíc dolarů skutečných tržeb, prakticky nulové úspěchy na poli certifikace americkými úřady a k oněm převratným testům, jež měla sama vyvinout, podle všeho používá tradiční přístroje od konkurence.

Žhavým letošním kandidátem na nejrychlejší ústup ze slávy se zase během dvou měsíců roku 2016 stal Zenefits. Tento tři roky starý start-up ještě loni získal cenu za nejrychleji rostoucí firmu Silicon Valley a investoři společnost, která vyvíjí software pomáhající firmám spravovat jejich lidské zdroje a řešit zdravotní pojištění zaměstnanců, ocenili na 4,5 miliardy dolarů. Letos už firma přišla o otce zakladatele, když Parker Conrad odstoupil z vedení firmy v momentu, kdy se začaly řešit otázky, zda má Zenefits vlastně povolení na prodej zdravotního pojištění. A záhy přišly informace o tom, že onen nejrychlejší růst možná nebyl až tak rychlý a že mu vedení firmy Zenefits pro potěchu investorů s rychlostí poněkud pomáhalo. Valuace je tak nyní zhruba o polovinu níže a nový šéf společnosti David Sacks se snaží zachránit zbytky dobré pověsti. A podobných příběhů, kdy včera oslavovaní mladí manažeři budou potupně opouštět své stoly v open spacech, bude podle všeho v následujících měsících přibývat.

Čekání na Godota

Zkušení investoři jako například Marc Andreseen navíc připomínají, že současná generace dravých podnikatelů ze Silicon Valley je ve většině případů příliš mladá na to, aby pamatovala poslední prasknutí technologické bubliny v roce 2000, a že tudíž varování před možným opakováním 15 let starých chyb doléhá k poněkud hluchým uším.

"Investoři opět nakupují na základě tempa růstu počtu zákazníků a objemu obratů," konstatoval zase Alan Patricof, zakladatel Greycroft Partners, která se investicemi do začínajících firem zabývá, s tím, že to celé směřuje k momentu, kdy firmy budou opět naceněny na několikanásobky svých zisků a jakákoliv změna nálad na trhu a výhledu do budoucnosti nechá investorům ve většině případů v rukou bezcenné podíly.

Ani aktuální varování ale nebrání dalším hladovým investorům v tom, aby do klubu jednorožců neposílali nové exempláře. V lednu například investoři přes hranici jedné miliardy poslali pět dalších firem, včetně cestovně plánovacího Skyscanneru nebo třeba indického e-commerce tržiště ShopClues. Jiní - zavedení - jednorožci jako Lyft nebo Jawbone zase od investorů získali další finance na svůj provoz. Jestli přicházejí pozdě, se ukáže v následujících týdnech.

Situace se pro jednorožce nevyvíjí ideálně. Nadšení pomalu vyprchává, peníze zdražují, investoři by mohli chtít vidět výsledky a následně své peníze zpět. A teď tedy záleží, kdo a kdy onu lavinu utrhne.


null

153

Tolik je podle analytické společnosti CB Insights světových jednorožců. Celkovou hodnotu mají 536 miliard dolarů.


Elizabeth Holmesová plánovala revoluci na poli zdravotních testů. Převrat byl ale podle všeho postaven na poněkud nepravdivých základech.


Původně si Brian Chesky a jeho dva kamarádi plánovali jen ulehčit od vysokého nájmu. Teď mají v Airbnb zprostředkovatele ubytování, se kterým spolupracuje i síť hotelů Marriott.

 

Foto: Shutterstock, Getty Images

Související