Technické parametry

BMW X1 xDrive20d

Motor: vznětový čtyřválec
Objem: 1995 ccm
Výkon: 140 kW (190 k)
Toč. moment: 400 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,6 s
Max. rychlost: 219 km/h
Komb. spotřeba: 5,1 l / 100 km
Rozměry: 4439 x 1821 x 1598 mm
Hmotnost: 1625 kg
Cena: 1 012 882 Kč

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Auto dostalo kratší a vyšší karoserii, aby jeho tvary začaly více odpovídat třídě SUV. Kromě tohoto se zásadně proměnil i vzhled. Ve výsledku tak BMW X1 vypadá jako zmenšené X3, nebo dokonce X5. Všechny modely jsou si teď velmi podobné, což by se mohlo zdát nudné, ale řada nových majitelů to ocení. Dostanou přece vzhled dražšího modelu za méně peněz.

Ovšem BMW není určené pro ty, kteří by na sobě chtěli nějak výrazně šetřit. Naznačuje to už základní cenovka modelu s naftovým čtyřválcem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou, za který se platí něco málo přes milion korun. Jak ale bývá u luxusních značek zvykem, je potřeba počítat s celou řadou dalších příplatků ve výši desítek a snad i stovek tisíc korun.

Model X1 si zásadně polepšil z hlediska prostornosti. Oproti očekávání se totiž zkrácení karoserie nijak negativně nepodepsalo na využitelnosti interiéru. Je ale nutné počítat s tím, že kvůli kompaktním rozměrům je na zadních sedadlech méně místa před koleny, což byl problém i minulé verze. Naopak výrazně vyšší karoserie přidává potřebné místo nad hlavou. BMW se snažilo, aby i jeho nejmenší SUV bylo praktické, a tak jsou zadní sedadla podélně posuvná a mají polohovatelná opěradla. Na danou velikost vozu je pak milým překvapením i kufr, který je schopen pojmout 501 litrů nákladu v základním objemu.

Tak jak je vnější design BMW X1 příbuzný s ostatními modely řady X, nechala se palubní deska silně inspirovat jak u rodinného modelu BMW 2 Active Tourer, tak u menšího BMW řady 1. Je to logické, protože X1 a Active Tourer spolu sdílí i platformu UKL, na které nyní v Mnichově staví kompaktní vozy. Design je velmi jednoduchý, s čistě navrženým přístrojovým štítem a známými ovládacími prvky. Samozřejmostí je multimediální systém iDrive, který patří k těm nejlepším na trhu.

Platforma UKL přichází ještě s jednou zásadní změnou. BMW se rozhodlo u svých kompaktních modelů postupně přejít z pohonu zadních kol na přední. To mu někteří fanoušci vyčítají, jenže zákazníci menších vozů změnu ocení, protože uspořádání "motor vpředu - zadní pohon" obvykle ubírá prostornosti interiéru. Ekonom ovšem testoval model vybavený pohonem všech kol a s povedeným naftovým čtyřválcem, který nabízí výkon 190 koní a hlavně silný točivý moment 400 Nm. Pro X1 je připravena poměrně široká nabídka pohonů včetně nového tříválcového motoru.

Pohonná jednotka dobře spolupracuje s klasickým měničovým automatem, který ji nechává v komfortním režimu polehávat v nízkých otáčkách. To přináší velmi rozumnou spotřebu, kdy se dá s "klidnou nohou" jezdit i za šest litrů nafty na 100 kilometrů. Nízká konzumace paliva znamená také dlouhý dojezd, na plnou nádrž hlásil palubní počítač dosah přes 800 kilometrů. Sportovní režim umožní vozu využívat naplno jeho potenciál, předjíždí se snadno, protože i ve vyšších rychlostech je dynamika motoru dobrá.

Jízda jako taková je nicméně odvislá od toho, v jakém provedení si vůz budoucí majitel pořídí. Se sportovním paketem, který byl součástí testovaného kusu, se musí připravit na méně pohodlné svezení. Trpět bude zejména na horších českých okreskách, na kterých pozná každou menší díru. Nepomůžou ani tlumiče s nastavitelnou tuhostí, u kterých Ekonom nezaznamenal příliš velké změny. Doporučení je tedy jasné, do českého prostředí je ideální volbou BMW X1 bez sportovního provedení.