Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Německý podnikatel Robert Bosch říkal: "Neplatím zaměstnance dobře, protože jsem bohatý. Jsem bohatý, protože zaměstnance dobře platím."

Robert Bosch vyráběl první moderní zapalovací svíčky a jako první také nabídl celý systém elektroinstalace – automobilové baterie, generátory, světla, startéry, stěrače a podobně. Není divu, že dnes se u nás jeho heslem řídí hlavně automobilky. Je to jediná cesta, jak přilákat a udržet zručné a spolehlivé lidi.

V nošovické továrně společnosti Hyundai vzrostou od začátku února mzdy o více než osm procent. Nejběžnější růst by měl, při zahrnutí všech příplatků a bonusů, činit u dělníků 1700 korun.

Průměrný hrubý měsíční příjem dělníka přitom loni v automobilce přesáhl 33 tisíc korun. Byl tedy vysoko nad celkovým průměrem Moravskoslezského kraje, který dosahoval necelých 24 tisíc korun.

Na tuzemské poměry platí velmi dobře i ostatní automobilky. Ve Škodě Auto je průměrná hrubá mzda na dělnických pozicích zatím přibližně 34 tisíc korun, v kolínské TPCA zhruba 30 600 Kč. Dá se přitom předpokládat další zvyšování, protože zaměstnanci mohou poukazovat nejen na dosahované firemní zisky, ale také na platy kolegů v sesterských závodech například na Slovensku.

V době, kdy dorůstá generace studentů, kteří celý život dávali ostentativně najevo odpor k jakékoli technice a manuální práci, je přiměřené zvyšování mezd jedinou cestou, jak si na trhu udržet konkurenceschopnost, neboť práce u linek na výrobu automobilů je psychicky i fyzicky náročná.

Zároveň platí, že tuto práci nemůže zastávat kdokoli. Lidé na montážní lince se musí umět domluvit s kolegy, musí přesně rozumět pokynům šéfa, chápat obsah školení, chovat se zodpovědně a dodržovat standardní kulturu. V České republice působící automobilky se proto ani v budoucnu nebudou moci spoléhat na masivní dovoz pracovní síly ze zahraničí.

Jedním z hlavních důvodů, proč do středoevropských zemí vstoupilo tolik automobilových investorů, ostatně byla "neproblematičnost" zdejších pracovníků. Tuto zásadní konkurenční výhodu si zdejší automobilky nutně potřebují udržet. Nicméně mohou oprávněně požadovat, aby v celkových mzdách rostl podíl zásluhové složky a firmě tak zůstala možnost pružně reagovat na aktuální hospodářský vývoj.