Čínské aerolinky Air China, China Eastern, China Southern, Hainan Airlines a Spring Air se rozhodly sestavit seznam problémových pasažérů a zakázat jim cestovat na palubách svých letadel. Důvodem je rychle rostoucí počet cestujících a z toho plynoucí agresivita a roztržky, které turisté způsobují.

"Naše společnost už má hotový seznam. Zahrnuje cestující, kteří napadli naši posádku, odmítali nastoupit do letadla nebo blokovali východ," uvedl Čang Wu-an, marketingový šéf společnosti Spring Air, pro BBC.

Jen za prvních pět měsíců loňského roku zaznamenaly čínské aerolinky podle South China Morning Post na dvanáct případů, kdy se pasažéři pokusili za letu otevřít dveře letadla. Důvodem byla podle cestujících potřeba čerstvého vzduchu, cigarety nebo nervozita při přistání.

Loni třicetičlenná skupina turistů bojkotovala desetihodinové zpoždění letadla tím, že zpívala čínskou národní hymnu a odmítala nastoupit na palubu.

Dříve, v roce 2014, napadl cestující letušku, když mu oznámila, že nemůže sedět vedle přátel, se kterými cestuje. Potom co jí vynadal, na ni hodil servírované jídlo a polil ji horkou vodou. Letadlo se muselo vrátit zpět do Bangkoku, odkud odlétalo, a pilot cestujícího z letadla vykázal.

Předchozí incident předjímal o něco větší případ, který se odehrál na palubě první třídy společnosti Korean Air. Šéfka aerolinek Cho Hyun-ah hodila po palubním personálu naservírované ořechy, protože očekávala, že budou na talíři, nikoli v plastovém obalu. Dotyčnému poté nařídila opustit let a způsobila tak dvacetiminutové zpoždění.

Mnohdy nebezpečné incidenty jsou spojené především s růstem čínského leteckého trhu. Číňané dnes cestují více než kdy dříve, předpokládá se, že do roku 2038 překoná čínský cestovní trh i Spojené státy a stane se tak největším na světě. Mnohdy tak lidem dojde trpělivost během čekání na zpožděný let, jejichž počet s rozšiřováním trhu také vzrostl. Mnoho z čínských aerolinek je v tomto ohledu dnes často hodnoceno jako velmi nespolehlivé.

V rámci bezpečnosti proto čínská vláda přišla loni v březnu se seznamem zakázaného chování, který mimo jiné zahrnuje urážení a napadání palubní posádky nebo blokování odbavovací přepážky. Čínský prezident Si Ťin-pching později nabádal lidi k ohleduplnějšímu chování na cestách.

S nevhodným chováním turistů a jejich řešením se ale nepotýkají jen čínské aerolinky. Členové Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) požadují převzetí takzvaného Montrealského protokolu z roku 2014, který rozšiřuje soudní pravomoc i na cílovou oblast letu a umožňuje tak podniknout právní kroky proti přestupkům, které by jinak postihu unikly. Společnosti by pak mohly vymáhat kompenzaci za škody způsobené chováním pasažérů.

Podle organizace IATA bylo jen mezi lety 2007 a 2014 nahlášeno více než 38 230 případů porušení předpisů cestujícími.