Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Britská společnost de Havilland zahájila vývoj proudového dopravního letounu DH-106 Comet na základě vládního usnesení z roku 1943, které předpokládalo, že země bude po vítězné válce potřebovat rychlá letadla, schopná zajistit pohodlnou přepravu z Austrálie, Indie, Jižní Afriky a Kanady.

Prototyp dokončili v roce 1949. O tři roky později byly čtyřmotorové Comety nasazeny na pravidelné linky státní společnosti British Overseas Airways Corporation (BOAC).

První měsíce provozu byly velice úspěšné. Nové stroje působily jako zjevení. Cestující si pochvalovali nebývalou rychlost a komfort. Přišly objednávky z USA, Francie, Kanady, Japonska, Brazílie, Indie či Venezuely. Pak však Comety postihla série nehod. Při prvních nebyla známa příčina a na vině mohlo být třeba počasí, čímž se dopravci i letecké orgány nechali ukolébat.

Zlomem se staly katastrofy nad Středozemním mořem v roce 1954. K první došlo za ideálních meteorologických podmínek u ostrova Elba. Média spekulovala o bombě a výrobce provedl početná zdokonalení na všech zbylých strojích. Comety se vrátily na nebe, po měsíci se však obdobná katastrofa zopakovala u Neapole – uprostřed zcela klidného letu se stroj náhle odmlčel a jeho trosky skončily v moři.

Další lety byly zakázány. Trup jiného letadla podrobili testům, při nichž byly v obrovském bazénu simulovány starty, lety ve výšce a přistání. Zkouška skončila náhlým roztržením trupu. Tak se prokázalo, že v konstrukci byla ukryta nenápadná vada. Comety létaly ve velké výšce a kabina byla přetlaková, aby cestující mohli dobře dýchat. Rozdíly v tlacích soustavně namáhaly trup. Od hran oken se šířily mikroskopické trhlinky. Všechny Comety s hranatými okny by proto čekal naprosto stejný osud – po nějaké době by se za letu znenadání rozlomily.

Prvenství v kategorii "úspěšně provozované pravidelné dopravy" tak v kategorii proudových letadel patří sovětskému stroji Tupolev Tu-104. Jeho konstruktéři se problému s únavou materiálu prozíravě vyhnuli a od počátku navrhli kulatá okna.

Kulatá okna dostala rovněž nová verze britského letadla, důvěru předních zahraničních leteckých dopravců se však nepodařilo obnovit. Navíc se na nebi objevila tvrdá konkurence v podobě modernějších amerických letounů Boeing 707. Britská vláda projekt zachránila tím, že část letounů Comet využila pro armádní účely. Ukázalo se přitom, že po změně v konstrukci oken se z Cometů stala celkem spolehlivá letadla s dlouhou životností.

Goffrey de Havilland, zakladatel firmy, se však v posledních letech života trápil kvůli smrti desítek lidí v Cometech. S jeho jménem jsou ovšem spojena také vojenská letadla, která Velké Británii a USA pomohla vyhrát obě světové války. A civilní stroje, které byly v tehdejším kontextu špičkové. Od roku 1926 se pro potřeby ČSA licenčně vyráběly i v pražské firmě Aero.

obalka Eknom 2016 4Příběh konstruktéra a podnikatele de Havillanda přináší týdeník Ekonom v čísle 4/2016. Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMS. Číslo je ke stažení také v nových aplikacích Ekonomu na iPadu, iPhonu a zařízeních se systémem Android.

Související