Technické parametry

Lexus IS 200t

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1998 ccm
Výkon: 180 kW (245 k)
Toč. moment: 252 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,0 s
Max. rychlost: 230 km/h
Komb. spotřeba: 7,0 l / 100 km
Rozměry: 4665 × 1810 × 1430 mm
Cena: 989 000 Kč

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Lexus IS v Česku skoro nikdo nechce. Alespoň to vypadá podle neúprosných statistik - loni si našel pouhých 16 nových majitelů. Jenže to bylo v době, kdy se nabízel pouze s hybridním pohonem.

Sportovně střižený sedan a úsporný provoz totiž nejdou tak nějak dohromady, byť je Lexus značkou známou hlavně kvůli takovým pohonům. Naštěstí nyní IS dostal další možnost. Benzinový čtyřválec s přeplňováním a vysokým výkonem 245 koní, který už zazářil pod kapotou crossoveru NX. To je šance na úspěch.

IS má ovšem šanci zaujmout i svým vzhledem. Zejména když si jej budoucí majitel pořídí v testovaném provedení F Sport, které přidává některé velmi pěkné prvky na karoserii a dovnitř vozu. Jde například o sportovně střižený nárazník nebo velká litá kola. Problémem pro takový vůz ale může být pohyb po městě. Je totiž potřeba hodně opatrnosti, protože kola i nárazník mohou snadno přijít ke škrábancům i od menšího obrubníku. To je ovšem daň za krásu a jistou výjimečnost. Vzhledem k mizivým prodejům totiž na podobné auto jen tak nenarazíte, a tak by se IS mohl líbit hlavně zámožnějším individualistům.

Ti by také měli být nejlépe single nebo alespoň v bezdětném páru. Lexus totiž zachovává dávná pravidla luxusních vozů střední třídy, která říkají, že na prostoru nezáleží. Kabina svou velikostí nesnese srovnání s neprémiovými vozy, jako jsou Volkswagen Passat nebo Škoda Superb. Uvnitř je opravdu málo prostoru, trpí zejména cestující vzadu. Úzký interiér, kufr s kapacitou 450 litrů a do prostoru vystouplá palubní deska nejsou správné atributy pro rodinné auto. Jenže řidič může naopak z takového střihu těžit. Cítí se totiž víc spojený s vozem, protože je jím obklopený. Navíc se za sportovním volantem sedí nízko, což podporuje chuť k rychlejšímu svezení.

Ačkoliv najdeme na palubní desce větší množství plastů, jsou skvěle zpracované. Z kabiny Lexusu je cítit prémiovost. Navíc si designéři pohráli s některými detaily. Například klasické budíky nahradil displej, což je už v dnešní době poměrně rozšířený prvek. U Lexusu je ale propojen se speciální plastovou obroučkou, která dotváří efekt virtuálního budíku. Pokud řidič přistupuje k údajům z palubního počítače, virtuální budík se posune do strany. A obroučka spolu s ním. Je to pěkný futuristický efekt. Některé další prvky jsou sice také efektní, ale ne příliš ergonomické. Třeba ovládání teploty pomocí dotykového kovového pásku není moc přesné, zejména za jízdy. Stejně tak je potřeba si déle zvykat na ovládání multimédií a navigace pomocí voliče připomínajícího počítačovou myš. Grafika systému by také zasloužila jemnější rastr.

Zpět ale k motoru, který je tím nejdůležitějším. Potěší velmi tichým projevem a dobrou spoluprací s osmistupňovou automatickou převodovkou. Na rozdíl od bezstupňového systému u hybridní verze funguje v součinnosti s jednotkou skvěle. V případě úsporné jízdy ji nechává jen tak převalovat v nízkých otáčkách, což přináší prakticky nulový hluk. Naopak ve sportovním režimu nechá motor vytáčet vysoko, aby si řidič užil jeho příjemnou zvukovou kulisu. Přepínač jízdních režimů mezi Eco, Normal a Sport navíc ovlivňuje i chování plynového pedálu. Ve sportovním režimu tak auto reaguje na jemné sešlápnutí velmi ostře.

Poháněná jsou samozřejmě zadní kola. Přidejme k tomu přesné a ostré řízení, a ve výsledku je z Lexusu IS v provedení 200t řidičsky velmi zajímavé auto. Pod plynem je cítit, jak zadní kola pomáhají předním s točením zatáčky. Silnější přišlápnutí pedálu pak znamená náznak, že auto půjde do přetáčivého driftu. Elektronika se ale postará o to, aby se v tu chvíli příděl síly oslabil a vše zůstalo bezpečné.

Podvozek je nastaven na sportovní svezení, velká kola by mohla být problémem pro pohodlí na cestách s horším povrchem. Jediným zásadnějším nedostatkem této verze je tak žravost. Benzinový čtyřválec si řekne o pořádnou porci paliva, ve městě klidně i přes 12 litrů benzinu. V průměru lze jezdit zhruba za 10 litrů. Řidičsky zajímavé svezení, bohatá výbava a neokoukanost stojí nejen za to, ale i za pořizovací cenu začínající těsně pod milionem korun.