Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Honda Civic Type R

Motor: zážehový přeplňovaný šestiválec
Objem: 1996 ccm
Výkon: 228 kW (310 k)
Toč. moment: 400 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 5,7 s
Max. rychlost: 270 km/h
Komb. spotřeba: 7,3 l / 100 km
Rozměry: 4390 x 1878 x 1466 mm
Cena: 879 900 korun včetně DPH

Už na první pohled je patrné, že Civic Type R láká hlavně mladší řidiče. Manažer ve středních letech v obleku by se jen těžko přepravoval na obchodní schůzku vozem, který má obrovské přítlačné křídlo na zádi, čtveřici výfuků usazenou do zadního difuzoru, snížený podvozek, takzvané lízátko vpředu, rozšířené podběhy a samozřejmě pořádná litá kola. Jsou hezká, mají velikost 19 palců, ale není záhodno se s nimi přibližovat k obrubníku.

Type R na pohled působí hodně mladicky a určitě nebude jeho vzhled sedět každému, kdo touží po rychlém autě. Své příznivce si ale určitě najde. Totéž se dá říci i o interiéru. Type R těží z toho, že běžný Civic nabízí prostornou kabinu. Typicky japonské provedení pak přichází hlavně s tvrdými plasty na palubní desce. Naštěstí ji osvěžuje pár zajímavých detailů, třeba plaketka se sériovým číslem vozu. Pěkný je i sportovní volant.

Nejvýraznější změnou oproti běžnému Civicu jsou ale přední sedadla. Přísně tvarovaná a připravená pro nejostřejší svezení. Pohodlně podrží tělo a vejdou se do nich i rozměrnější postavy, takže ve chvílích, kdy se právě nepohybujete po závodním okruhu, nelitujete. Jediným problémem by mohlo být, že se z nich hůř vystupuje. Je to dáno i faktem, že se za volantem sedí nízko. Nejlepší pocit tak přijde, když si řidič navleče závodní rukavice, sevře volant a začne řadit kovovou pákou manuální převodovky. Jako by seděl ve sportovním speciálu.

Honda poprvé sáhla po přeplňování a vyplatilo se. Benzinový čtyřválec z dvoulitrového objemu dokáže vyždímat 310 koní. Z auta se tak stává raketa schopná vystartovat z nuly na stovku za 5,7 sekundy a uhánět až 270kilometrovou rychlostí. To je fakt, který stojí za zdůraznění. Honda Civic řítící se rychlostí 270 kilometrů za hodinu zní totiž neznalému pozorovateli poněkud absurdně. Po svezení ale pochopí, že to tak nereálné není.

Motor se probouzí k životu už od nízkých otáček, ale jakmile se někde nad 2000 pořádně roztočí turbodmychalo, zdá se, jako by auto bylo spíš vystřeleno z praku. Škoda že se motor do prudkého rozjezdu nezapojí zajímavějším zvukem. Potenciál by měly i výfuky na zádi, ani ty ale příliš nehrají. Jediným pěkným momentem tak zůstává situace, kdy řidič pustí nohu z plynu ve vysokých otáčkách, ať už je potřeba zpomalovat nebo řadit. V tu chvíli si turbodmychadlo hlasitě odfrkne typickým zvukem, který se přibližuje závodním vozům.

Podívejte se, jak se jezdí v Hondě Civic Type R:

Honda Civic Type R: Raketa pro velké kluky
Honda_Civic_Type_R_Raketa_pro_velke_kluky

Přenášet výkon 310 koní a točivý moment rovných 400 newtonmetrů na přední kola není nic snadného. Pro konstruktéry to znamená nutnost pečlivého ladění, aby auto bylo ovladatelné a příliš se s řidičem nepralo. K tomu slouží mechanická uzávěra diferenciálu na přední nápravě, která se citelně zapojuje do práce a dělá z akcelerace nejen snesitelnou záležitost, ale zážitek. A to platí zejména v zatáčkách, kde se diferenciál úpěnlivě svírá.

S Civicem Type R je i z tohoto důvodu nejprve nutné nacvičit specifický styl jízdy. Ideální je před zatáčkou přibrzdit a těsně za jejím začátkem opět prudce akcelerovat. V tu chvíli auto vykrouží oblouk a nechá se vytáhnout předními koly ven. Totéž lze aplikovat i ve chvíli, kdy se zdá, že to řidič s rychlostí do zatáčky přehnal. Mozek velí brzdit, ale Civic lze zachránit opět prudkou akcelerací. To vše díky zmíněnému diferenciálu. Volant přitom překvapivě tahá za ruce jen minimálně.

Přidejme k tomu velmi přesné řazení s pěknou mechanickou odezvou a Honda je zábavným vozem na víkendové svezení. Tužší podvozek není přece jen vhodný do města, ačkoliv jde ještě tuhost tlumičů nastavovat pomocí tlačítka R+. Při delších cestách na dálnici pak nepotěší vyšší hlučnost motoru i podvozku ani spotřeba, která umí kolísat mezi 9 až 15 litry benzinu podle toho, kolik adrenalinu si řidič v danou chvíli přeje.