Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Volkswagen Sharan 2.0 TDI 4Motion

Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem: 1968 ccm
Výkon: 110 kW (150 k)
Toč. moment: 340 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
Max. rychlost: 198 km/h
Komb. spotřeba: 5,6 l / 100 km
Rozměry: 4854 x 1904 x 1720 mm
Cena: 970 900 korun včetně DPH

Až na pár detailů, jako je jiná optika světlometů a brzdových světel, upravená maska nebo nárazníky, ji od předchozí verze vizuálně odlišit nejde. Prim totiž nehraje nějaký výstřední design, ale praktičnost.

Tu demonstrují třeba velké posuvné dveře, díky kterým se posádka dostane velmi snadno do druhé řady sedadel. V testovaném voze se ovládaly elektronicky, což je velmi praktické - třeba když rodič sedí za volantem a potřebuje vypustit své ratolesti ven. Stiskne tlačítko na palubní desce, dveře se otevřou. Lze je ale i zavřít, přičemž pohyb doprovází ještě varovná signalizace. To aby si školák třeba nepřiskřípl ruku. Elektronicky se ovládají rovněž páté dveře, které odhalí obrovský kufr s kapacitou 955 litrů.

Prostorný a variabilní interiér je u velkého rodinného auta tím nejdůležitějším. U Sharanu to začíná už při jeho pořízení, kdy se budoucí majitel musí rozhodnout, která konfigurace pro něj bude nejvýhodnější. Nabízí se hned tři. Základní pětimístná, příplatková šestimístná v uspořádání 2:2:2 za necelých 39 tisíc korun a sedmimístná 2:3:2 za 52 tisíc.

Sedadla jsou navíc pohyblivá, snadno se sklápí, takže se i dobře nastupuje do třetí řady. Prostoru je všude dost. Třetí řada je určena nejmenším členům posádky, ale i dospělý zde pohodlně vydrží třeba hodinovou cestu. O praktičnosti svědčí i velké množství odkládacích míst. Třeba nad hlavou jsou k nalezení hned dvě výklopné stropní schránky s pořadačem. Další je navrchu palubní desky, která je jinak typickým Volkswagenem. Přehledná, plastová, ale kvalitní. Zábavní systém známe z Golfu, je vybaven dotykovou obrazovkou.

Zimní podmínky na silnici lákají k pořízení modelu s pohonem všech kol. Ten v nabídce nechybí, ale je ho možné spárovat jen s naftovým dvoulitrem o výkonu 150 koní a manuální šestistupňovou převodovkou. Je to ideální kombinace. Motor přináší dobrou dynamiku a pružnost. Celých 340 newtonmetrů točivého momentu se postará o to, že i když auto bude plně naložené na výlet k moři s rodinou, nebude problém s ním předjíždět nebo pospíchat na dálnici. A to už vůz v základu váží téměř 1,9 tuny.

Při rychlejším cestování je ale potřeba se připravit na vyšší spotřebu. V kombinaci město/dálnice Ekonom jezdil za 8,6 litru nafty na 100 kilometrů. Konzumace paliva ovšem klesne na okreskách, kde lze nechat motor odpočívat v nízkých otáčkách. To se pak klidně hlásí jen o 6,5 litru. Převody přesného manuálu jsou nastaveny na ideální délku. Jediné, co by šlo motoru vytknout, jsou hlučnější a delší starty za studeného počasí. To je ale vlastnost řady jiných naftových čtyřválců.

Velké a těžké rodinné auto je zcela logicky nastaveno na komfortní svezení. Jenže zatímco ostřejší jízda v zatáčkách je verzím s poháněnou jen přední nápravou zapovězená, auto vybavené systémem 4Motion si může okresku projet o poznání lépe. Mezinápravová spojka Haldex, která se stará o rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, funguje bleskově. Také jde o její poslední, pátou generaci. Trocha síly přenesená na zadní kola podpoří velké auto v oblouku a to se sice víc nakloní, ale stopu snadno udrží. Pokud silnice zasáhne sněhová kalamita, poslouží 4Motion pro pocit jistoty, že s autem řidič jen tak nezapadne. Do terénu se ale takový vůz logicky nehodí.

Volkswagen Sharan je povedené MPV, už ale zdaleka není jediné, které nabízí pohon všech kol. Loni mu totiž přibyla konkurence v podobě Fordu Galaxy. Ten má kromě podobného motoru 2.0 TDCi (150 k) v nabídce ještě silnější variantu o výkonu 180 koní. Cenově ale vychází o pár desítek tisíc dráž.