Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Přečtěte si více o službě.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

"Mým prvním autem byla Škoda 120 a druhým model Rapid z 80. let," líčí Malý. Po letech, kdy řešil hlavně rodinné bydlení a podnikání, se mu po škodovkách s motorem vzadu začalo stýskat. Na internetu našel, že ve Velké Británii někdo prodává celkem zachovaný kabriolet Garde. V roce 2006 si tento automobil z Velké Británie přivezl.

"Každému se líbil, a tak jsem začal sbírku rozšiřovat," říká Malý, který k běžným rodinným cestám používá Octavii a je skalním příznivcem značky Škoda. "Kdyby Škoda nabízela dodávku, pořídil bych si ji i pro podnikání, takto máme Ford Transit," doplňuje. Kabriolety jezdí spíše na srazy veteránů, do běžného provozu se již nehodí. "Kdyby se jim něco stalo, těžko by se opravovaly, protože náhradní díly se už těžko shání," podotýká Malý.

Ve Velké Británii vzniklo mezi roky 1984 až 1989 zhruba 350 kabrioletů odvozených od řady Škoda Rapid/Garde. Prodejci je (ve dvou v detailech odlišných verzích) nabízeli pod heslem "Více překvapení od Škody". Fungovalo to tak, že si zákazník koupil běžný vůz a pak si teprve nechal uříznout plechovou střechu a provést úpravu. Musel oželet záruky firmy Škoda na karosérii, ale zato získal relativně levný a na tehdejší poměry sportovní vůz, za kterým se každý udiveně ohlédl. Z britských kabrioletů Škoda se zhruba čtyřicet kusů posléze ocitlo v rukou českých fanoušků značky.

V letech 1976 až 1990 vyrobila mladoboleslavská automobilka více než dva miliony vozů řady Škoda 105/120, hlavně ovšem běžných sedanů. Byla to auta legendární i vysmívaná, milovaná i proklínaná. Jejich technické řešení bylo zastaralé už v okamžiku, kdy se rodila na rýsovacích prknech. Díky tomuto modelu si však Češi a Slováci mohli koupit v Mototechně alespoň něco a značka se udržela na západních trzích.

 

Ekonom obalka 2015 1* Proč se Škoda 120 tolik liší od všech ostatních aut ze stejné doby?
 
* Kde se vzal její design?
 
* Jak se prodávala v západoevropských státech?
 
* A proč zůstala ve výrobě tak dlouho, když už v roce 1976 byly hotové prototypy aut, které ji měly nahradit?

Výročí modelu Škoda 120, jeho vývoji a postavení na evropských trzích se věnuje článek Čtyřicet let legendární Škody 105/120, který najdete v Ekonomu č. 1/2015.