Velké pick-upy jsou fenoménem v USA, kde je dokonce nejprodávanějším vozem na trhu jeden z nich - Ford F-150. Velký zájem je o ně také v Asii, kde se tamní řidiči potýkají s nekvalitními cestami často bez asfaltového povrchu. V Evropě jich je málo, ale teď by mohly zažít menší znovuzrození. Pomoct by v tom měl třeba nový Nissan NP300 Navara, který se maximálně snaží přiblížit běžným vozům, zejména pak crossoverům a SUV.

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSCna číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH.Službu technicky zajišťuje ATS Praha

Technické parametry

Nissan NP300 Navara 
Motor: vznětový čtyřválec 
Objem: 2298 ccm 
Výkon: 140 kW (190 k) 
Toč. moment: 450 Nm 
Zrychlení 0-100 km/h: výrobce neudává 
Max. rychlost: 184 km/h 
Komb. spotřeba: 6,4 l / 100 km 
Rozměry: 5300 × 1850 × 1840 mm 
Cena: dosud nebyla stanovena

Je to patrné už z designu. Ačkoliv s tradiční karoserií užitkového pick-upu nelze mnoho vymyslet, designéři se alespoň soustředili na příď. Robustní tvary a moderní střih z Nissanu udělají dominantní vůz na silnici. Stále existuje možnost vybírat si - buď při pořízení vozu budoucí majitel upřednostní prostor pro náklad, nebo pro posádku. Model King Cab má proto méně prostoru v kabině, ale delší korbu, naopak testovaný Double Cab sveze pohodlně pět lidí, na korbu však naloží o něco méně věcí. Vždy ale platí, že lze naložit více než tunu.

Zejména uvnitř je cítit chuť Nissanu přiblížit kabinu osobním modelům. Rozměrná pohodlná sedadla mohou být potažena kůží. Palubní deska se silně podobá té, kterou používá městský crossover Qashqai. Zpracování je na slušné úrovni a do výbavy lze zahrnout prvky známé z běžných vozů. Kromě navigace s dotykovou obrazovkou je to třeba automatická klimatizace nebo sada asistentů pro bezpečnější pohyb po silnici. Obrazovka uprostřed má ještě jednu výhodu - promítá se na ni obraz ze sady parkovacích kamer, které velmi zjednoduší manipulaci s velkým vozem.

K pohonu Nissanu slouží vznětový čtyřválec, který je k dostání s výkony 160 a 190 koní, přičemž Ekonom testoval ten silnější. Disponuje točivým momentem 450 Nm, což je důležité k tomu, aby se Navara neztratil v terénu a dokázal se slušně pohybovat v zatížení nebo s přívěsem. Utáhne až 3,5 tuny. Tabulky slibují kombinovanou spotřebu 6,4 litru nafty na 100 kilometrů. Podle zkušeností Ekonomu lze s prázdným vozem jezdit pohodlně za osm litrů, v terénu nebo pod zatížením se dá očekávat nárůst žíznivosti.

Motor spolupracoval s manuální šestistupňovou převodovkou, která je nastavena na velmi dlouhé převody. Je to i proto, že Navara má kromě připojitelného pohonu všech kol k dispozici ještě redukční převodovku. Do nejtěžšího terénu je pak připravena i uzávěra diferenciálu. Přidejme k tomu světlou výšku 223 milimetrů, velmi slušné nájezdové úhly a je jasné, že Navara se neztratí ani v těžších terénních podmínkách. To ocení zemědělci, lesníci nebo třeba pracovníci energetických společností. Jde totiž prakticky o nezastavitelný vůz. A to mu ještě občas může pomoct elektronika, třeba s vyjížděním a sjížděním kopců.

Pick-upy jsou praktické, v terénu schopné vozy, ale na silnici mají obvykle problém s jízdními vlastnostmi. Žebřinový rám a listové odpružení na zadní nápravě obvykle znamenají, že při jízdě bez zatížení je jejich chování v zatáčkách toporné. Je tedy potřeba s nimi jezdit pomalu a připravit se na nepříjemné houpání nebo odskakování od nerovností.

Nissan jako první nabízí pro svůj pick-up možnost volby změny zadní nápravy. Lze si totiž pořídit model i s víceprvkovým zavěšením, které svým nastavením víc odpovídá běžným SUV. Při jízdě je to znát, takže se řidič cítí víc jako v běžném osobním autě. Stále je ale potřeba počítat s velkými rozměry vozu a vyšší hmotností. Díky novému zavěšení kol je ale už možné takové auto používat nejen k práci, ale i k běžnému cestování. Mimochodem, úspěchu v Evropě by mohl pomoct i fakt, že Navara se jako jediný pick-up vyrábí právě na starém kontinentu, konkrétně nedaleko Barcelony. V lednu přijde i na český trh.