Někteří Američané jsou natolik posedlí škodlivostí cukru, že přemýšlejí, jak se mu vyhnout i o Halloweenu, který je v USA tradičně spjat s mlsáním. Nechtějí děti zklamat do té míry, že by jim nabídli rovnou jablka, avšak mnozí v sortimentu hledají to, co je sice sladké, ale taky zdravé.

Mnozí výrobci jako Hershey, Mars nebo Nestlé sice stále nabízejí tradiční čokolády, ale další zavádějí novinky v rámci hesla Válka cukru a je jisté, že si uloupnou z 2,1 miliardy dolarů (52 miliard korun), jež letos podle projekcí svazu maloobchodních prodejců Američané o Halloweenu za sladkosti utratí.

Světová zdravotnická organizace spojuje konzumaci cukru s chronickými chorobami, jako je cukrovka nebo onemocnění srdce, s čímž nesouhlasí americký svaz výrobců cukru.

Cukráři se ale už poučeným zákazníkům přizpůsobují. Například firma Unreal začala vyrábět cukroví s nízkým obsahem cukru. Obsahuje i zelí nebo semínka z merlíku.

Z údajů amerického svazu výrobců cukrovinek vyplývá, že ve srovnání se situací před pěti lety skoro čtvrtina Američanů kupuje u příležitostí jako Halloween něco, co jim připadá zdravější - hořkou čokoládu nebo čokoládu obsahující ovoce a oříšky. Pětina nakupuje cukrovinky v menších porcích. V cukroví se ale v USA stále zkonzumuje 13 procent z 10,8 milionu tun roční spotřeby cukru.

Někteří zákazníci se nebojí experimentovat. Kevin Schiffman přiznává, že je posedlý zdravou stravou. Za pamlsky pro děti chce o letošním Halloweenu utratit víc než loni. Vydal se ale do obchodu se zdravými potravinami a zakoupil plechovku čokolád firmy Unreal za 20 dolarů. Jsou vyrobeny z kakaa, třtinového cukru, merlíkových semen, zelí, mrkve a řepy. V každé je jenom pět gramů cukru.

V předchozích letech moc neriskoval a rozdával dětem běžné čokolády, protože ten, kdo nabízí jablka nebo dokonce kartáčky na zuby, se setká přinejmenším s reptáním a pozvednutým obočím. "Dříve nebylo možné najít na trhu něco zdravějšího, pokud jste se nerozhodli pro ovoce. Ale nikdo nestojí o to, aby mu naházeli na dům vejce," říká tento pětatřicetiletý Bostoňan.

Firma Xlear doufá, že získá příznivce cukroví značky Sparx, oslazené přírodním sladidlem xylitolem. Nachází se v břízách nebo kukuřičných klasech, je vhodné i pro diabetiky a je méně kalorické než třtinový cukr. Prozatím se tyto bonbony prodávají jenom v obchodech se zdravou výživou a jsou dodávány zubařským ordinacím. Firma se ale hodlá rozvíjet a dostat se na širší trh.

Výrobce Kayco má na trhu tyčinky hutné čokolády, která se dá žvýkat a obsahuje jenom málo cukru. Glenn Schacher, který se podílí na rozvoji produkce firmy, říká, že rodiče si stále více uvědomují škodlivý účinek cukru a budou se snažit snižovat jeho konzumaci u svých dětí.

Proti cukru začala vlastní tažení také administrativa prezidenta Baracka Obamy, když k nelibosti lobby producentů cukru nutí výrobce, aby na obalech svých produktů jasně vyznačovali obsah cukru.

Mnoho Američanů si ale o sobotním Halloweenu dopřeje hromadu sladkostí jako vždy. Šestačtyřicetiletý Newyorčan Tom Cardamone o sobě nemilosrdně říká, že si čtyřikrát do roka dá opravdu do nosu. Normálně sice sladkosti moc nejí, ale "o svátcích je to závislost na sladkém".