Technické parametry

Lexus GS F

Motor: atmosférický zážehový osmiválec
Objem: 4969 ccm
Výkon: 351 kW (477 k)
Toč. moment: 530 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 7,6 s
Max. rychlost: 270 km/h
Komb. spotřeba: 11,2 l / 100 km
Rozměry: 4915 x 1845 x 1440 mm
Cena: dosud nestanovena

Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

V minulosti to byl například supersport LFA za 10 milionů korun, nedávno zase parádní kupé RC F. Teď přišla řada na sedan vyšší střední třídy GS, která je na trhu už skoro tři roky, ale to Japonce neodradilo od toho, aby mu pod přední kapotu nasadili kouzelný stroj - atmosférický benzinový osmiválec s pětilitrovým objemem. Do boje tak může nastoupit s nejdrsnějšími konkurenty dané kategorie. Porazit chce slavné BMW M5, kompresorem plněný Jaguar XF R nebo snad až příliš šílené Maserati Ghibli.

Volba motoru bez turbodmychadla a s tak velkým objemem je velmi odvážným krokem. Zejména v době, kdy Evropská unie tlačí na snižování emisí, a automobilky se tak hojně uchylují k downsizingu, tedy snižování objemu motorů a pokusu nahradit ho právě přeplňováním. Jenže atmosférické motory mají svůj specifický charakter, který se jen těžko opakuje s jinou technikou.

Zejména pak osmiválec v Lexusu. Pochlubí se nádherným podmanivým zvukem, který na posádku a okolí vozu šíří nejen přímo zpředu, ale i pomocí čtyř masivních výfuků připomínajících hudební nástroje zapůjčené ze symfonického orchestru. Má navíc ideální křivku stoupajícího výkonu a překvapí i náhlou změnou charakteru ve středním pásmu. Jakmile totiž pod plynem překoná hranici okolo 4000 otáček, jeho zvuk ještě zhrubne a reakce na plyn jsou ještě agresivnější. GS F je tak dvěma auty v jednom - tichý služební vůz, který se záhy může změnit v dravce.

A že mu to jde! Díky podélnému uložení motoru, ideálnímu rozložení hmotnosti a pohonu zadních kol se neztratí ani na závodním okruhu, což si mohl Ekonom ověřit na španělské trati Jarama kousek od Madridu. Ostatně, vývojáři Lexus ladili na slavném okruhu Nürburgring i na japonské Fuji Speedway. I proto si lze pro radost přikoupit příplatkový zadní diferenciál s takzvaně plynule nastavitelnou svorností. Ten pracuje hned ve třech režimech normal, slalom a race. Když pak na zadní kola proudí stádo 477 koní, krotí se Lexus překvapivě snadno. Díky diferenciálu, tuhé karoserii a propracovanému podvozku se do zatáček vrhá s takovou vervou, že by mu nikdo nehádal 1,8 tuny hmotnosti a rozměry velkého sedanu.

Řízení je ostré a překvapivě i velmi komunikativní. Auto se dokonale směruje do zatáček a patří k těm, která lze snadno řídit plynem. Přitom ale, třeba na rozdíl od Jaguaru XF R, není zbytečně rozjívené. V případě britského konkurenta totiž stačí neopatrně přidat příliš mnoho plynu a okamžitě začne záď vyvádět neplechu. Méně zkušený řidič se tak může bát a mít pocit, že auto neřídí, ale nechává se jím spíš vláčet.

To Lexus je opačný charakter. Přes svou sílu se rád nechá zkrotit. Na kola pouští přesně tolik točivého momentu, aby se pohyboval v mezích slušného chování. Pokud je ale potřeba, rázné přidání plynu pomůže s vykroužením oblouku. Do toho lze řadit "pádly" automatické převodovky pod volantem. Ve výsledku se řidič baví a nemusí se bát. Jedině snad prázdné nádrže. Divoká jízda může znamenat klidně odběr okolo 25 až 30 litrů benzinu na 100 kilometrů, ale když se s Lexusem jezdí klidně, žádá okolo 12 litrů. Toto číslo, na rozdíl od přeplňovaných motorů, není tak odlišné od tabulkových údajů.

Z hlediska vzhledu není Lexus GS nikterak nutné podrobněji představovat, protože na silnici jezdí v aktuální podobě už od roku 2013. Model F dostal samozřejmě agresivnější vzezření podtržené sportovními doplňky z uhlíkového vlákna a pořádnými koly. Uvnitř jsou pak sportovní sedačky známé z modelu RC F. Vypadají nádherně, mají integrovanou opěrku a možná by si zasloužily ještě pevnější sevření těla. Jenže nesmí se zapomínat na fakt, že i tento dravý sedan musí umět posloužit jako auto pro manažera, který potřebuje každý den jezdit za prací.

Související