Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

V Evropě to se soudními spory a obrovskými pokutami tak horké nebude. Z tohoto hlediska bylo určitě dobře, že Škoda Auto vždy odolala vábení obřího trhu v USA a nevstoupila na něj. Volkswagen však patrně bude všude čelit citelné ztrátě důvěry. Protože zákazníci si řeknou, že kdo jednou lže, ten přece klidně může lhát i v jiných záležitostech. A také usoudí, že kdo lže, ten krade - nebo alespoň prodává příliš drahá auta.

Nikdo nebude chtít ze svých úspor přispívat na pohádkové platy nažehlených manažerů, kteří se tváří, že o nějakém šikovném udělátku, díky němuž auta podvodně plní emisní normy, neměli ani tušení. Každý si navíc vzpomene, že když skupině GM teklo v Americe do bot, vozy její evropské dceřiné společnosti Opel výrazně zlevnily. Totéž se bude očekávat přinejmenším od značek Volkswagen a Audi.

Přímé dopady emisní aféry naftových motorů Volkswagenu na mladoboleslavskou Škodu by nemusely být drtivé. Škoda je v řadě zemí stále vnímána jako česká značka. Její spojení s majitelem běžný britský, polský či italský zákazník příliš neřeší, tak jako u nás majitelé vozů Jaguar mívají často jen mlhavé tušení, komu ta anglická továrna teď vlastně patří. Jenže pokud VW zlevní modely Passat, Golf a Polo, bude se tomu bezpochyby muset přizpůsobit i cena vozů Škoda Superb, Octavia a Fabia.

Ústředí ve Wolfsburgu navíc začne požadovat, aby mladoboleslavská automobilka solidárně plnila koncernovou pokladnu. Nemusí přitom jít jen o dividendy. Sesterské značky totiž od Škody odebírají převodovky a benzínové motory, a jistě vznikne tlak, aby se při jejich výrobě ještě více šetřilo.

Celá aféra ovšem odráží také skutečnost, že automobilový průmysl v případě emisních předpisů nehodlá postupovat logicky. Emise ze spalovacího motoru se totiž nejsnáze sníží zkrocením množství spotřebovaného paliva. Tohoto cíle by šlo dosáhnout hlavně snížením aerodynamického a valivého odporu. Jenže to by auta musela být užší, nižší a lehčí.

Nicméně automobilky jdou zcela opačnou cestou. Bez ohledu na zpřísňování emisních limitů zarytě vnucují motoristům automobily, které ustavičně rostou všemi směry, a tento rozpor se snaží řešit zdokonalováním techniky (případně podvodem).

Z hlediska automobilek jsou totiž velká auta nejlepší auta, neboť se na nich nejvíce vydělává. Zákazník si taková zbytečně nafouklá vozidla rád kupuje, protože je intenzivně zpracován otevřenou i skrytou reklamou. A také srovnávacími "nezávislými" testy, v nichž vždy platí, že za přidané rozměry naskakují kladné body. Což je obzvláště pikantní v kategorii mini a malých aut.

Související