Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Spuštěním videoserveru YouTube počátkem roku 2005 odstartovali pánové Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim, tehdy zaměstnanci společnosti PayPal, novou éru zábavního průmyslu. Kromě toho, že to byl počátek přesunu hudebních videoklipů z původně ryze hudebně zaměřené televizní stanice MTV na internet, svůj virtuální videoprostor mohl díky YouTube najednou tvořit - a hlavně své výtvory veřejně prezentovat - kdokoli. Stačila kamera a přístup k internetu.

Dnes, kdy se YouTube řadí mezi tři nejnavštěvovanější místa na světovém internetu, jsou nejžádanější youtubeři převážně mladšími ročníky internetově gramotné populace považováni za celebrity stejné úrovně jako hudební a filmové hvězdy. A ti nejpopulárnější vydělávají podobné peníze.

Výše výdělků ze sledovanosti videí na YouTube závisí především na CPM (cost per mille), což je faktická cena za každých tisíc přehrání videa, při kterých se zobrazila reklama. Ta závisí na několika faktorech. Těmi hlavními jsou cílová skupina videí a množství reklamy prodané na YouTube. Důležité je také mít u videí aktivní všechny druhy reklamy, tedy InVideo, InStream a InDisplay. U videí pro věkovou kategorii 20+ bývá CPM vyšší, protože na tuto cílovou skupinu míří více inzerentů, a reklama je tak dražší.

Youtubeři, kteří tvoří videa v angličtině, mohou mířit na zahraniční trh, kde je reklamy mnohem více než v tuzemsku. Nemá ale smysl snažit se jen kvůli výdělkům z reklamy do ciziny prosadit se s tvorbou, která zahraniční publikum neosloví. Tam video nebude mít sledovanost a českým divákům se reklama nakoupená v zahraničí nebude zobrazovat. U českých youtuberů se CPM pohybuje v průměru na částce dvou dolarů.

Pozoruhodné je, že pro většinu zavedených youtuberů jsou příjmy z reklamy ta nejmenší část jejich výdělků. Další možnosti záleží na reálné popularitě. Youtubeři s větší základnou fanoušků vydělávají například na prodeji vlastního merchandisingu, na fyzickém umisťování konkrétních produktů do svých videí nebo třeba na slovním doporučování produktů svých sponzorů.

I youtubeři totiž ve své tvorbě standardně používají product placement. Výši zisků z těchto variant výdělků nelze určit. Závisí na atraktivitě a vyjednávacích schopnostech youtubera, na šikovnosti prodejců a atraktivitě merchandisingu. Další důležitou formou výdělku žádaných youtuberů bývají honoráře za účast na akcích.

Světovou jedničkou na YouTube je pětadvacetiletý Felix Arvid Ulf Kjellberg ze Švédska, který si v on-line světě říká PewDiePie. Letos 29. dubna oslavil pětileté výročí od spuštění svého YouTube kanálu, na kterém má neuvěřitelných 36 a čtvrt milionu odběratelů a jeho více než 2300 videí mají dohromady téměř 8 miliard a 600 milionů zhlédnutí. PewDiePie se zaměřuje hlavně na tzv. Let's Play videa neboli komentované záznamy hraní videoher.

A právě díky vtipným, ironickým i jako recenze pojatým komentářům si Felix získal miliony fanoušků a s tím související zásadní vliv ve světové hráčské komunitě a respekt herních vývojářů. Ve svém repertoáru má ale i mnoho různých komediálních výtvorů. Nicméně vydělává hlavně na svém angažmá ve světě videoher. S nejvíce navštěvovaným YouTube kanálem vůbec si PewDiePie podle odhadů ročně přijde na sedm milionů dolarů (okolo 168 milionů korun).

obalka Ekonom 2015 21- Jak na YouTube funguje aukce reklamního prostoru?

- Kolik vydělávají nejpopulárnější tuzemští a světoví youtubeři?

- A díky čemu vydělávají špatná videa?

Odpovědi najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPaduiPhonu a tabletu Samsung.

Související