Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

V ostatních kategoriích zatím zájem neodpovídal představám plynárenských společností a byl hluboko pod průměrem Evropské unie. Pokud jde o lehké užitkové automobily, poptávku zatím táhla hlavně Česká pošta. Osobní auta na zemní plyn si pak kupují hlavně samotné energetické společnosti, případně další firmy a orgány státu.

Zájem privátních zákazníků o nové vozy na CNG je dosud, a to přes výraznou úsporu v ceně paliva, téměř mizivý. Přesto se dá předpokládat, že v následujících letech se CNG výrazně prosadí. Nahrává tomu hlavně skutečnost, že zatím jde o nejrealističtější ze všech variant, které mají symbolizovat ochranu životního prostředí.

Elektromobily vypadají sympaticky a také krásně jezdí, ale jen do okamžiku, než začne mrznout a sněžit, než nastane deštivá tma a než řidič potřebuje jet někam daleko. Je přitom možné, že jejich zdokonalování příliš nepřejí ani velké automobilové koncerny. Ty mají prostě rády spalovací motory, protože právě spalovací motor je tím dílem, který v současné době odlišuje jednotlivé modely.

S auty na plyn je to ovšem jinak. Jestliže automobily na LPG (propan-butan) jezdí téměř jako auta na benzin či naftu, nové modely využívající zemní plyn jezdí dokonce lépe. Nevýhodou je menší dojezd na jednu nádrž plynu, vůz však může zbylou část cesty dojet i na benzín. Hlavním nedostatkem dosud byla zcela nedostatečná síť čerpacích stanic, ale to se již ve většině krajů začalo rychle měnit.

Dalším pádným argumentem proti autům na plyn byl zákaz vjezdu do podzemních garáží. Od počátku letošního roku se však předpisy změnily tak, že provozovatelům podzemních parkovišť by už nic nemělo zásadního bránit, aby garáže technicky přizpůsobili a vjezd vozidel na CNG povolili.

Související