Metropolitní opera v New Yorku se připravuje na jednu z nejbouřlivějších premiér za poslední desítky let. V pondělí ji čekají protesty před prvním uvedením opery Johna Adamse nazvané Smrt Klinghoffera, která vypráví o tom, jak palestinští partyzáni roku 1985 zajali výletní loď.

Součástí opery, již někteří označují za mistrovské dílo humanismu a jiní za projev antisemitismu, je totiž vražda newyorského židovského penzisty a vozíčkáře Leona Klinghoffera, který se na lodi nazvané Achille Lauro plavil. Palestinci jej zavraždili a poté jeho tělo i s vozíčkem hodili přes palubu.

Když měla Adamsova opera premiéru v Bruselu roku 1991, tedy necelých šest let poté, co k těmto událostem došlo, obdržela převážně pozitivní kritiky a kontroverze kolem ní bylo málo. Jakmile se ale začala připravovat inscenace v New Yorku, tedy v Klinghofferově domovském městě, objevily se problémy. Proti inscenaci protestovala například rodina včetně Klinghofferových dcer Lisy a Ilse, které operu označily za antisemitskou a zaujatou. Vnímána tak bývá dodnes.

V pondělí se zřejmě i bývalý newyorský starosta Rudy Giuliani přidá ke stovkám protestujících, kteří svolali demonstraci před Lincolnovým centrem uprostřed Manhattanu, kde Metropolitní opera sídlí. Součástí protestu před newyorskou premiérou nové inscenace Smrti Klinghoffera má být i symbolická stovka invalidních vozíčků.

První vlnu protestů Metropolitní opera zažila minulý měsíc, kdy se demonstranti pokusil narušit její zahajovací galavečer. V důsledku toho instituce zrušila chystaný živý přenos Smrti Klinghoffera do světových kin včetně těch českých, kde byl také zařazen do vysílacího plánu.

Protest chystaný na pondělí se neuskuteční kvůli míře antisemitismu v opeře samotné, jak řekl jeden z organizátorů demonstrace Jeffey Wiesenfeld, jinak člen předsednictva City University of New York. „Metropolitní opera má představovat nejvyšší úroveň americké kultury,“ vysvětlil Wiesenfeld. „Dějiny výmarské republiky dokazují, že pronikne-li tento druh rasismu a antisemitismu do vysoké kultury, znamená to, že společnost má problém,“ dodal.

Kritici v uplynulých měsících důkladně zkoumali libreto Alice Goodmanové i hudbu Johna Adamse. Někteří nyní tvrdí, že Adams si nejkrásnější hudební motivy schoval pro Klinghofferovy vrahy, čímž jejich čin romantizuje. Další jsou přesvědčeni, že už úvodní melodie skladby nazvaná Zpěv vyhnaných Palestinců de facto vrahy legitimizuje, protože se jejich čin snaží logicky vysvětlit.

OPERA

John Adams: Smrt Klinghoffera

Režie: Tom Morris

20. října až 15. listopadu

Metropolitní opera, New York

Obhájci opery, mezi něž patří například muzikolog Robert Fink, naopak tvrdí, že skromný a milující pár Klinghofferových je oporou celého díla, kdežto čtyři Palestinci jsou v opeře znázorněni jako okázalí vrazi, kteří se jen stále považují za víc, než ve skutečnosti jsou.

V Metropolitní opeře bude Smrt Klinghoffera režírovat Tom Morris, jenž stejné dílo uvedl již před dvěma roky v Anglické národní opeře. Tam se ale s cedulí protestující proti jejímu uvedení objevil jediný demonstrant.

Režisér operu považuje za tragédii, která ukazuje, jak může starodávný konflikt stále vést k dalším ztrátám na životech. Podle Morrise opera skutečně polidšťuje Klinghofferovy vrahy, to je ale podle něj nutné. „Má-li se tento konflikt kdy jakkoliv vyřešit, musí se vycházet z toho, že i člověk je schopen těchto činů,“ dodal.