Elektromobily jsou novým trendem, minimálně to tak vypadá z rozšiřující se nabídky na českém trhu. Rok 2014 se stal z tohoto hlediska důležitým zejména pro Volkswagen, který do prodeje uvedl hned dva vozy na elektřinu: malý městský e-up! a hatchback nižší střední třídy e-Golf. Menší vůz je vybaven motorem o výkonu 60 kW, větší pohání silnější jednotka s výkonem 85 kW.

I z nabídky ostatních výrobců je jasné, že se zatím soustřeďuje na zákazníky, kteří auto využijí ve městě. Nejenom proto, že dojezd (pohybuje se od 120 do 200 kilometrů) je omezující, a auta se tak nehodí na cesty do větších vzdáleností, ale i proto, že díky dynamice motorů se ukazují jako mrštná auta ideální právě do hustého provozu. Díky téměř okamžitému nástupu točivého momentu u elektromotoru je totiž dynamika zhruba do 50 km/h podobná městským skútrům.

Svoji šanci v kategorii elektromobilů vidí už i prémiové automobilky. Zatímco Audi finišuje přípravy na uvedení hatchbacku Audi A3 e-tron, od loňského podzimu už na silnicích jezdí BMW i3. Mnichovská automobilka si pro své ekologické vozy vyhradila speciální "brand" označený právě písmenem "i". Pod ním nabízí také hybridní sporťák a v budoucnu chystá i další modely různých kategorií.

Elektromobily by už ale mohly najít uplatnění i ve firemním provozu. Na to je připravena dvojice stejných elektrických dodávek Peugeot Partner Electric a Citroën Berlingo Electric, která sveze dva až tři cestující a pro náklad má připravenou klasickou "skříň". Vůz, který ujede podle výrobce až 170 kilometrů na jedno nabití, se bude hodit hlavně těm firmám, které se zabývají rozvážkou zboží po městech.

 

Společné rysy, společné problémy

V Česku nabízené elektromobily mají společné rysy. Jezdí téměř potichu, dají se nabíjet z klasické zásuvky i z rychlonabíječky a v nízkých rychlostech jsou velmi svižné. Problémem je ale jejich dojezd. Ten kromě kapacity samotných baterií silně ovlivňuje i chování uživatele.

Dojezdovou vzdálenost výrazně zkrátí třeba spuštěná klimatizace, která ubere 20 až 30 kilometrů z celkového dojezdu. Platí také úměra: čím vyšší rychlost, tím kratší dojezd. Lepší tedy je se dálnicím vyhýbat, a když už je nutné cestovat mimo město, vybrat trasu vedoucí po okresních silnicích. Kapacitu baterií ovlivňuje i teplota, dojezd se zkracuje v zimním období.

Při cestování elektromobilem je také vhodné pečlivě plánovat trasu. Ideální je auto dobíjet na obou koncích cesty, například v domácí garáži a třeba v zaměstnání. Ačkoli je pokrytí dobíjecími stanicemi v Praze nebo v Brně slušné, není záhodno se na ně spolehnout. Některé nabíječky nemusejí být kompatibilní s určitým typem vozu, mohou mít závadu nebo jsou jednoduše obsazené. K přístupu je také často zapotřebí použít přihlašovací čip nebo kartu (stanice ČEZ a PRE).

Problémem, který zatím brání většímu rozšíření elektromobilů, je také jejich vysoká cena. Například Volkswagen e-up! vyjde minimálně na 600 tisíc korun, zatímco totožný model vybavený spalovacím motorem s výkonem 55 kW (75 k) stojí 243 tisíc korun. Přestože je nabíjení na většině stanic zdarma, je návratnost takové investice velmi vzdálená. I proto se firma snaží nabídnout klientům alespoň částečnou úlevu od dalších nákladů. "Jsme schopni domluvit se s distributorem elektřiny na tom, že když si zákazník pořídí elektrické auto, on mu pak poskytne levnější tarif na elektrický proud pro domácnost," říká Petr Holeček, manažer korporátního prodeje osobních vozů Volkswagen.

 

Budoucnost: delší dojezd, rychlejší nabíjení

Elektromobily tak zatím slouží především k budování image svého vlastníka. Na to vsadilo i BMW. Jeho model i3 totiž vyniká nepřehlédnutelným designem s protiběžně otevíratelnými dveřmi a konstrukcí z hliníku a plastu posíleného uhlíkovým vláknem. V interiéru pak dává na odiv čisté recyklovatelné materiály. K dispozici je i aplikace pro chytré telefony propojená s vozem - najde nejbližší dobíjecí stanici, zkontroluje stav baterie nebo v případě potřeby naviguje na spoj hromadné dopravy.

Cestu do budoucnosti ukazuje automobilka Tesla vizionáře Elona Muska. Jeho vůz nazvaný Model S nabízí dojezd až 500 kilometrů, je nejrychlejším sériově vyráběným elektromobilem na světě a zároveň má prostorný interiér vozu velikosti manažerských sedanů. Auto se zatím v Česku oficiálně neprodává, přesto si je lze objednat z evropské centrály značky. Základní model vyjde zhruba na 1,5 milionu korun, vrcholný s nejdelším dojezdem pak stojí okolo dvou milionů.

Tesla postupně řeší i problém s dlouhým dobíjením. Běžné dobití ze zásuvky stále trvá hodiny, kratší čas je i u dobíjecích stanic. Tesla už ale v USA zprovoznila síť dobíječek, které jsou schopné baterie vozu naplnit za půl hodiny, což je průměrný čas, který prý stráví člověk u benzinové stanice. Firma se hodlá brzy pustit do budování takové sítě i v Evropě. Pak už by rozšíření elektromobility nemělo nic bránit.

 


 

obalka Ekonom 322014Jaké elektromobily si můžete v Česku koupit? Jejich přehled, cenové srovnání a parametry najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.

Související