Jak jinak si vysvětlit, že v Německu dosáhla Škoda v prvním pololetí tržního podílu 5,7 procenta, zatímco třeba v Itálii či ve Francii má jen zhruba jedno procento? Základem je mimořádné postavení škodovek ve východní části Spolkové republiky.

Pro obyvatele někdejší NDR byla škodovka ve srovnání s tamními trabanty úžasným luxusem, takže obyvatelé nových spolkových zemí mají dodnes o auta s okřídleným šípem dvakrát větší zájem než Němci ze západní části země. I díky této desítky let staré tradici obsadila Škoda na klíčovém evropském automobilovém trhu pozici importéra číslo jedna.

Německo je dnes pro Škodu absolutně největším evropským odbytištěm a jeho význam stále roste, protože Indie prožívá krizi, v Číně se konkurenční boj zostřuje a budoucnost ruského trhu je nejistá. Na druhé straně z hlediska majitelů, tedy koncernu Volkswagen, spočívá kouzlo Škody rovněž v tom, že má mimořádnou pozici v mnoha menších státech.

Evropských značek, které drží první místo v prodejích někde jinde, než ve své domovské zemi, je totiž jako šafránu. Škoda k nim patří, vesměs však jde o slovanské státy někdejšího východního bloku: vedle České republiky je to Slovensko (s podílem 22 procent), Srbsko (20 %) a Polsko (15 %).

Dvojkou na trhu je Škoda letos v Chorvatsku, Bosně, Makedonii, Rakousku, Maďarsku, Estonsku a Rumunsku; opět jde tedy většinou o státy, s nimiž sdílíme kus společné historie. Třetí příčku v prodejním žebříčku drží Škoda na Islandu, ve Finsku, Slovinsku, Švýcarsku a Lotyšsku, výrazně nadprůměrný podíl má ještě v Litvě a Bulharsku.

Ve skandinávských zemích přitom může Škoda opět navazovat na starší tradice. V poválečných letech byl dovoz západních aut do Finska omezen a mnoho Finů tak kupovalo škodovky, na Islandu jezdila auta Škoda Octavia Combi v 60. letech dokonce ve službách tamní policie, velmi dobře se Škodě dařilo a daří také v Dánsku.

Relativní novinkou je ovšem průnik do Pobaltí (do Sovětského svazu se auta nedovážela) a hlavně nečekaný úspěch ve Švýcarsku, kde se v 70. a 80. letech škodovky téměř neprodávaly. To dokazuje, že Škoda má v řadě evropských států dosud nevyužitý potenciál. Jen si tam tu tradici musí teprve vybudovat.

Související