Česko prochází pivní revolucí. Díky ní na jeho mapě prakticky ve všech regionech přibývají desítky minipivovarů ročně. Jen během přípravy hlavního tématu aktuálního dvojčísla Ekonomu, která trvala zhruba tři týdny, byly v zemi otevřeny hned tři podniky vařící pivo v malém. Celkem je jich nyní v Česku už bezmála 220. Do roka má přitom podle odhadů přibýt zhruba další padesátka. Co za boomem minipivovarů stojí?

Čeští pivaři postupně začali i díky cestám do zahraničí zjišťovat, že obvyklá produkce tuzemských velkých pivovarů – tedy desítka, dvanáctka, tmavé pivo a občas nějaký speciál – ani zdaleka nepokrývá obrovskou rozmanitost, kterou pivní svět nabízí.

„Samozřejmě netvrdím, že velké pivovary dělají špatná piva. Jsou ale nudná. Pořád vaří totéž a lidé hledají větší pestrost,“ vysvětluje plzeňský sládek Josef Krýsl, který v posledních letech postavil bezmála padesátku minipivovarů v Česku a dalších zemích.

Právě této díry na trhu využívají minipivovary. Díky nim se v Česku stala velmi populární třeba piva typu india pale ale nebo pšeničná. A také se ukázalo, že Češi nejsou, alespoň co se zlatavého moku týče, zdaleka tak konzervativní a rádi zkoušejí pivní novinky.

„Ve světě existuje téměř 100 různých druhů piva. Jelikož chceme zákazníkům nabídnout co největší pestrost, chtěli bychom postupně část z nich vařit i u nás,“ vysvětluje svoji filozofii spolumajitel Beskydského pivovárku z Ostravice Dušan Holý.

S rostoucí poptávkou po v Česku netradičních pivech souvisí také slušný byznysový potenciál minipivovarů. Díky němu se do vaření piva pustili i podnikatelé, pro něž to není srdcová záležitost, ale „pouze“ ryzí podnikatelský záměr.

A další desítky budou téměř s jistotou přibývat i v příštích letech. „Tento trend bude pokračovat ještě asi pět let, než trh začne pociťovat nasycenost. Například my máme zakázky nasmlouvané až do příštího května,“ konstatuje Josef Krýsl. A dodává, že během zmiňovaných pěti let zároveň dojde k „vyčištění“ české pivní mapy od těch minipivovarů, které jsou na štíru s kvalitou.

 


 

obalka Ekonom 322014- Jak se daří malým českým pivovarům?

- Jaké jsou příběhy zakladatelů nejznámějších "malých" značek?

- A jak si uvařit dobré pivo ve vlastní garáži?

Velké téma o malých českých pivovarech najdete v aktuálním letním dvojčísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.

Související