Nejslavnějším mobilem pro seniory je v Česku od dob loňské prezidentské kampaně pravděpodobně telefon Aligator. Už ve chvíli, kdy na televizní reportérku budoucí prezident Miloš Zeman zahájil gestikulační predátorský výpad, který poté zlidověl na sociálních sítích, přitom existovalo obdobné sofistikovanější řešení. A navíc také českého původu. Šlo o aplikaci pro Android jménem Big Launcher.

Tu začala vyvíjet dvojice kamarádů z Hradce Králové už v roce 2011. Vedla je k tomu poptávka příbuzných. Mamince Jana Husáka dosloužil telefon a její syn nevěděl, co s tím. Tehdy nastupující chytré mobily měly příliš nepřehledné uživatelské rozhraní, seniorským telefonem ale zase Husák nechtěl maminku, která jinak telefon obsluhovat zvládala, urazit.

Zvolil tedy řešení „udělej si sám“. Nebo spíše – udělej si v malém týmu. O spolupráci na vizi jednoduše ovládatelného zařízení na operačním systému Android poprosil svého spolužáka Daniela Kuneše. Ačkoli ten neměl dosud s programováním pro tuto platformu žádnou zkušenost, rychle se do toho dostal a za půl roku byla základní verze vylepšení venku. Nikoli pouze pro Husákovu maminku, ale i pro ostatní zájemce na trhu.

Jejím jádrem je šest velkých dlaždic se základními funkcemi, které zabírají celý displej telefonu. To je podle Kuneše také hlavní výhodou jejich aplikace oproti „hardwarovým“ seniorským telefonům. „Ty mají sice velká a pohodlná tlačítka. Ale zase mají nepřehledné displeje. Na velkém smartphonovém displeji je to pro seniory i lidi se slabším zrakem intuitivnější,“ myslí si o svém produktu jeho spolutvůrce.

Podívejte se na videorozhovor Miloše Čermáka s Janem Husákem:

SERIÁL: Nechtěl urazit maminku, tak vyvinul jednodušší prostředí pro Android

Právě na intuitivnost sází Big Launcher i co se týče nabídky, či spíše omezení, funkcí aplikace. Různé základní funkce Androidu totiž spíše důmyslně skrývá, aby předešel jejich nechtěnému spuštění méně zkušenými uživateli. Od běžného Androidu uživatelské prostředí odlišují ještě barevná schémata, která vycházejí vstříc slabozrakým lidem nebo lidem s určitou zrakovou vadou.

Že je zájem o Big Launcher i mezi jeho cílovou skupinou – tedy staršími či slabozrakými uživateli Androidu (pro iOS ani Windows aplikace kvůli struktuře těchto operačních systémů neexistuje) potvrzují i čísla. Tedy alespoň některá: demoverzi zdarma si stáhlo 400 tisíc uživatelů. Na desítky tisíc se počítají i nelegální stažení, takzvané warezy, které Big Launcher registruje zejména v Číně.

Slabší už to je s prodejem. Aplikace se šíří ke koncovým zákazníkům dvěma druhy kanálů. Jednak klasickým prodejem přes obchod GooglePlay, kde stojí 10 dolarů (zhruba 200 Kč). Druhý způsob je spolupráce s distributory mobilních telefonů, kteří aplikaci přidávají do předpřipravených balíčků, často určených právě slabozrakým nebo seniorům. „Takto nás například prodává italský Vodafone, pár firem ve Finsku nebo v Polsku,“ popisuje Husák. Dohromady se tímto způsobem k uživatelům dostalo přes 31 tisíc „kusů“ aplikací.

Nejčerstvěji mají Husák s Kunešem navázanou jednu zajímavou spolupráci v Česku. Spojili síly s výrobci v úvodu zmíněných telefonů Aligator. Ti totiž na trh uvedli nový seniorský smartphone, který poběží na operačním systému Android. A ten překryje právě Big Launcher.

Přes zdánlivé obchodní neúspěchy firmu aplikace nyní po třech letech uživí. Sestává totiž stále ze svých dvou zakladatelů, před nedávnem opustila pražský akcelerátor Wayra, ze kterého si výměnou za 10procentní podíl odnesla 40 tisíc eur (téměř 1,1 milionu Kč) a hodlá se více věnovat marketingu.

„Produkt je prakticky hotový, chystáme poslední update, který přinese vylepšení pro velké tablety a pro wereabless. Všechny funkce, které jsme chtěli a které chtěli uživatelé, tam jsou. Teď je to o nabídnutí partnerům,“ popisuje nejbližší budoucnost projektu Husák.

Menší vrásky dělají královéhradecké dvojici jejich přímí konkurenti, které označují za své napodobovatele. „Začali jsme s tím jako první, takže máme ve vývoji náskok,“ vysvětluje Husák.

Spolu se snahou najít další prodejní kanály se tak oba podílníci, tedy obchodní šéf Husák a za vývoj odpovědný Kuneš, snaží pokračovat ve své misi. „Naše cílová skupina je na trhu stále podceňovaná a příliš programátorů na ni nemyslí,“ vysvětluje Husák.

Související