Mnichovské SUV BMW X5 si za 15 let existence vydobylo úspěch nejen v USA, pro které bylo určeno, ale i na evropských trzích, Česko nevyjímaje. Aktuální novinkou je třetí generace. Ta jako by se od té druhé lišila jen v detailech, ve skutečnosti ale dostala celou řadu podstatných vylepšení. Ekonom ji testoval v nejsilnějším dieselovém provedení M50d.

Písmeno M v označení bavorských luxusních vozů znamená, že je model zaměřen na výkony a sportovní zážitky. U velkého BMW X5 je samozřejmě nutné takové proklamace brát s mírnou rezervou. Přece jen jde stále o vůz s vysokou stavbou karoserie a hmotností téměř 2,3 tuny. M ale přidá také celou řadu pohledných vizuálních prvků, od speciálního nárazníku s velkými otvory, pořádných litých kol, po gigantické koncovky výfuku. Ty podtrhují nové designové zpracování přídě se světly přímo navazujícími na masku chladiče. S podobným stylem přijel poprvé nový sedan BMW 3, a je tedy zřejmé, že se rozšíří i do dalších připravovaných novinek.

Sedan byl inspirací také pro tvary palubní desky. Ta je příznačná velkým displejem multimediálního systému, který jako by stál na jejím vrchu. Jinak je drtivá většina tlačítek známá z předchozího modelu, stejně tak budíky kombinované s displejem palubního počítače. Novinkou jsou snad jen páčky pod volantem. Verze M ovšem navíc dostala sportovní volant se třemi tenkými rameny a tlustým věncem.

Také systém iDrive, kterým se nastavuje zábava, nebo navigace, prošly lehkou úpravou. Samozřejmostí je, že komunikují česky. Navíc je grafika jemnější a pohyby v menu jsou plynulé. Do terénu je auto vybaveno ukazatelem náklonu a kompasem, při parkování zase pomůže nejen signalizace, ale kompletní pohled z ptačí perspektivy, o který se stará soustava kamer kolem celého vozu.

Od velkého SUV se očekává prostorný interiér. To plní X5 na výbornou. Pohodlná sedadla čekají na cestující vpředu i vzadu. Ve druhé řadě je dostatek místa i na to dát si nohu přes nohu. Během testu Ekonom využil prostor i k transportu rozměrných předmětů, které se už do kufru nevešly. Zavazadlový prostor o objemu 650 litrů je rozdělen dvojitou podlahou. Prostor pod krytem tak není příliš vysoký.

X5 Ekonom testoval v top verzi M50d, která je vybavena jedním z nejsilnějších šestiválcových dieselů světa. Jednotku totiž posilují hned tři turbodmychadla. Motor tak zvládá produkovat výkon 381 koní a maximum točivého momentu 740 Nm. To je hodně i na tak velký a těžký automobil.

Motor postrádá takzvaný "turboefekt", a tak zabírá prakticky rovnoměrně, nejlépe ve středních otáčkách mezi 2000 a 3000 ot./min. Rozhodně není dobré dát na uváděnou tabulkovou spotřebu. V průměru se totiž konzumace paliva pohybuje okolo 10 až 11 litrů nafty na 100 kilometrů.

Velká SUV tradičně nabízejí spíše měkčí komfortní podvozky. To ale není případ X5, zejména ne v provedení M, které ještě přidá na tuhosti. Ta je výhodná kvůli stabilitě ve vysokých rychlostech nebo při rychlé jízdě zatáčkami. Náklony auta jsou minimalizovány, a řidič si tak může dovolit více. Auto dokonale funguje za ideálních podmínek, hlavně na kvalitních německých silnicích.

Český slepovaný asfalt však nepotěší ani auto, ani jeho posádku. Čas od času se totiž do interiéru přenesou nárazy ve větší míře, než je příjemné. I z tohoto důvodu je model M50d spíše vozem pro agresivně jezdící řidiče. Ekonom doporučuje sáhnout po o něco slabší, ale stále velmi agilní verzi xDrive40d s výkonem 313 koní.

Tabulka technických parametrů
BMW X5 M50d

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem: 2993 ccm
Výkon: 280 kW (381 k)
Toč. moment: 740 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5,3 s
Max. rychlost: 250 km/h
Komb. spotřeba: 6,7 l/100 km
Rozměry: 4886 x 1938 x 1762 mm
Cena: 2 182 500 korun včetně DPH

Třetí generaci BMW X5 lze poznat díky světlům navazujícím přímo na mohutnou masku chladiče.

Sportovní volant se třemi rameny je součástí výbavy M.

Systém iDrive má jemnou grafiku a rychlou odezvu.

Automatická převodovka se ovládá pomocí joysticku.

Velké výfuky se starají o příjemný zvuk.

V zatáčkách se X5 neztrácí. Pomáhá jí tuhý podvozek.

Foto: BMW

Související