Jde o nejlepší výsledek za posledních deset let. Navíc by se mohlo zdát, že se Česko připojilo k nezpochybnitelnému růstu automobilového trhu, který po dlouhém a hlubokém propadu probíhá západně od našich hranic.

 

Je tu však jedna skutečnost, která kazí radost a vzbuzuje pochybnosti. Růst trhu táhly pouze firmy, podíl privátní sféry činí jen asi 25 procent. Bývalo přitom normou, že firemní a privátní sféra se o celkové nákupy nových aut dělí zhruba půl na půl.

 

Český trh je velmi malý a snadno se rozkývá. Mimořádně vysoký růst lednových registrací tak může být způsoben třeba tím, že v několika firmách jednorázově obměnili vozový park. Anebo, což by bylo ještě horší, může jít o krátkodobé registrace, jimiž si někteří prodejci občas pomáhají, aby se zavděčili koncernové centrále. Taková auta pak vyvezou či v tuzemsku nabídnou jako „ojetá“.

 

Teprve výsledky za celé čtvrtletí ukážou, zda i v Česku začíná docházet ke skutečnému obratu. Vyloučené to není, protože potenciál české ekonomiky je velký a částečně nevyužitý.

 

Související