Peugeot 308 nebyl v minulé generaci právě pohledným vozem. Široká maska chladiče překřtěná na "lví tlamu" byla jen výstředním nápadem designérů, jak na auto poutat pozornost. Nová generace ale už naštěstí pochopila, že není třeba být přehnaně extravagantní. Po vzoru Golfu se tak 308 umírnila. I tak je na ni zajímavý pohled díky dobře použité technologii LED. Vpředu diody pěkně ohraničují světlomety, vzadu vtiskly autu poznávací znamení - trojici sloupků na obou rozích karoserie.

 

To návrháři interiéru se nebojácně vrhli do neprobádaných vod a palubní desku kompletně předělali. Nyní je z ní čisté sci-fi (mimo jiné se jmenuje i-cockpit), které ale na rozdíl třeba od sesterského Citroënu netrpí překombinovaností ovládání. Naopak, jako by polovina tlačítek zmizela. Klimatizace se totiž ovládá přes dotykový displej multimediálního systému. Trvá to sice možná trochu déle, než kdyby řidič volil nastavení klasickými ovladači, ale zase to šetří prostor a dělá kabinu přehlednější.

 

Podobně jako v případě menšího modelu 208 má i 308 nebývalou kombinaci velmi malého volantu a budíků umístěných navrchu palubní desky. Takové uspořádání je neobvyklé a žádný z konkurentů francouzského vozu jím nedisponuje. Další zvláštností je, že ručička levého budíku, tedy otáčkoměru, obíhá ciferník protisměrně.

 

Při zvyšující se rychlosti a otáčkách se tak spolu s rychloměrem sbíhá směrem ke středu. Je to sice efektní, ovšem pokud si řidič přesedne z jiného vozu, bude si muset na takto zobrazované údaje chvíli zvykat. Mezi budíky je ještě barevný displej palubního počítače, který ukáže všechny potřebné informace včetně aktivace různých asistenčních systémů. Peugeot 308 například zvládne monitorovat mrtvý úhel, zastavit v případě hrozícího střetu nebo tempomatem kopírovat rychlost vozu vpředu.

 

Francouz patří svými rozměry k nejmenším vozům ve své třídě, proto je překvapením, že nabízí nejen poměrně velký zavazadlový prostor s kapacitou 420 litrů (škoda, že po sklopení zadních sedaček vznikne schod), ale i rozměrný interiér. Na sedačkách kombinujících kůži s látkou se sedí pohodlně, a to i vzadu. Tam ani vyšší postavy nebudou mít problémy s prostorem před koleny i nad hlavou. Kabina je prostorově téměř na úrovni Golfu a bohatě překonává třeba stísněnou Astru.

 

Peugeot 308 se v Česku zatím nabízí s pěti motorizacemi, z čehož tři jsou benzinové. Slabý 1.2 VTi je spíše jen ceníkovou volbou na plakáty. Ekonom si k testu zvolil motor z opačné strany cenové nabídky. Benzinová jednotka 1.6 THP, která má svůj dávný původ u mnichovské automobilky BMW, disponuje přeplňováním a výkonem 156 koní. Motor je to příjemný nejen na běžné ježdění, ale i na agresivnější projížďky. Nástup turbodmychadla je v průběhu zvyšování otáček patřičně cítit, maximální točivý moment 240 Nm nastupuje už v nízkých 1400 otáčkách. Cestovat pod touto hodnotou nemá smysl, stejně tak je zbytečné agregát vytáčet příliš vysoko. Nejvíce práce totiž odvede ve středovém pásmu. Vždy ale platí, že je velmi tichý, což potěší ve městě i na dálnici.

 

Nutné je zmínit také zdařilou manuální šestistupňovou převodovku. Ta má delší chod v drahách kulisy, zároveň je ale přesná a dosahuje téměř úrovně soustrojí koncernu Volkswagen. Kdyby měla o něco kratší převody, možná by působil Peugeot ještě dynamičtějším dojem. I tak je ale zrychlení dostačující nejen pro normální jízdu, ale i pro nutné předjíždění. Dlouhé převody ovšem znamenají úspory při cestování po dálnici. Při limitu 130 km/h motor točí jen 2600 otáček za minutu, což znamená ustálenou nízkou spotřebu i možnost případného dalšího zrychlování. V průměru jsme naměřili 6,8 litru benzinu na 100 km, což za předvedenou dynamiku není špatný výsledek.

 

Velkým pokrokem jsou u Peugeotu také jízdní vlastnosti. Auto stojí na platformě koncernu PSA, která se označuje jako EMP2. Na rozdíl od šasi MQB Volkswagenu (má je i Octavia) nedisponuje ani v top verzích moderním zavěšením typu multi-link. Jednoduchá zadní náprava ale překvapivě nevadí. Peugeot předvádí jistou, stabilní jízdu, kdy se nedotáčivost dostavuje až při velmi tvrdém zacházení. Malý volant navíc v řidiči vyvolává pocit, jako by řídil motokáru a pobízí ho k ostřejším průjezdům zatáček.

 

Auto začíná na 340 tisících korun, testovaný model pak stojí minimálně 463 500 korun. Obdobný Volkswagen Golf přitom vyjde na 508 900 korun, a to má o 16 koní méně.

 

Tabulka technických parametrů
Peugeot 308 1.6 THP 156

Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1598 ccm
Výkon: 115 kW (156 k)
Toč. moment: 240 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8,0 s
Max. rychlost: 218 km/h
Komb. spotřeba: 5,6 l/100 km
Rozměry: 4253 x 1804 x 1472 mm
Cena: 463 500 korun včetně DPH

Ani vyšší postavy nebudou mít na zadních sedadlech problémy s prostorem před koleny a nad hlavou.

Nová generace Peugeotu 308 se zbavila nevzhledné "lví tlamy". Auto tak působí dospělejším dojmem.

Futuristické pracoviště řidiče je příznačné velmi malým volantem a budíky nahoře.

LED pro denní svícení jsou dnes takřka povinností. Peugeot jimi ohraničil vrchní část světlometů.

Diody v brzdových světlech vytvářejí nový poznávací prvek - tři nakloněné sloupky.

Auto se startuje tlačítkem. Klíček může zůstat v kapse.

Prostor za vozem hlídá parkovací kamera.

Ve své třídě patří Peugeot 308 k těm nejmenším.

Foto: Peugeot

Související