Ke zmírnění důsledků by přispěla vyšší mobilita napříč evropským pracovním trhem. Technici ze zemí, kde jich je v některých profesích ještě dost, by se měli snáze dostávat tam, kde je jich zoufale málo a zaměstnavatelé jsou ochotni je dobře zaplatit.

 

Mobilitě má pomáhat i takzvaná evropská profesní karta, v tomto případě karta inženýra zvaná "engineerING card". Její vydávání zahájila Evropská federace inženýrských národních asociací v roce 2010 pilotním programem v Německu. Postupně se přidávaly další země, Česko bylo třetí (kartu vydává prostřednictvím Českého svazu vědeckotechnických společností ve spolupráci s ministerstvem školství a Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě).

 

Takových států už je pět, letos přibudou další tři. Karta přináší prospěch svým držitelům i potenciálním zaměstnavatelům. Zjednodušuje totiž prokazování kvalifikace při získávání zaměstnání. Jste-li držitelem karty, stačí sbalit kufr a můžete vycestovat za zaměstnáním aniž byste musel nechat překládat své diplomy, osvědčení a zkoušky, a pak je nechat notářsky ověřovat a ztrácet čas čekáním, než máte všechnu dokumentaci připravenou pro zahraničního zaměstnavatele.

 

Komunita inženýrů je tak vlaštovkou mezi profesemi a svým úsilím podporuje ambiciózní cíle Evropy. Je ovšem ještě příliš brzy na hodnocení a zázraky snad nikdo od pilotního programu ani neočekává. Vyšší mobilita pracovních sil může blížící se palčivý problém jen zmírnit, ale neodstraní jeho příčiny. Chce-li Evropská unie dosahovat hospodářského růstu a snižovat nezaměstnanost, musejí její státy věnovat mnohem vyšší pozornost technickému vzdělávání.

 

Jaromír Volf
předseda Českého svazu vědeckotechnických společností

 

Související