Detailní pohled do čísel organizátora energetického trhu OTE ukazuje, že snížení se týká hlavně domácností. Pouze firemní velkoodběratelé uskutečnili v loňském roce více převodů odběrných míst k jinému dodavateli než o rok dříve - a jen v případě elektrické energie.

 

Energetický expert Jiří Gavor vidí za tímto vývojem dva klíčové vlivy. „Roste počet víceletých smluv s dodavateli, kterými jsou zákazníci vázáni. Druhým důvodem je rostoucí cenová konkurenceschopnost tradičních dodavatelů energií,“ říká Jiří Gavor.

 

Velcí hráči na energetickém trhu jako je ČEZ, E.ON či Pražská energetika totiž postupně ztrácejí pověst drahých a zkostnatělých molochů. Naopak dnes umí nabídnout výměnou za víceleté smlouvy, fixaci cen či povinnou elektronickou komunikaci zajímavé úspory.

 

Naopak alternativním dodavatelům už dochází dech. Nákladný a často neetický podomní prodej energií téměř vymizel. K růstu na trhu s energií pro malé odběratele se dnes užívají jiné nástroje - reklamní kampaně, účast v hromadných elektronických aukcích pro skupiny zákazníků nebo odkupování slabších konkurentů.

 

Více čtěte ve čtvrtek v týdeníku Ekonom.

Související