Úspěšné firmy

Seriál Příběhy úspěšných firem je společným projektem Ekonomu a agentury CzechInvest.

Majitelé podniků sice narychlo organizovali záchranné akce, ale většinou jen s hrůzou sledovali, jak voda poškozuje haly, strojní vybavení, materiál i třeba hotové zboží. Stanislav Čubok a Martin Jonáš, spoluvlastníci firmy Quick Office obchodující s kancelářským nábytkem, tvrdí, že nejhorší nebyla samotná voda, ale "blátíčko", které po ní zůstalo. Jedna hala byla naprosto zničená. Dva stroje na odpis.

 

"Nejprve jsme slyšeli jen slabé šumění, pak se přivalila burácející řeka, která všechno smetla," vzpomínají na letošní povodeň. A dodnes v prostorách firmy ukazují místa, kam až voda sahala. Do výšky dvou a půl metru.

 

Ale už se také chlubí novým strojem k olepování hran nábytku, který si pořídili. Zatím stojí zabalený v přepravních igelitech v hale, která má jen střechu, zdi se teprve začínají stavět. Ale je to příslib, že se firma dostala z nejhoršího.

 

Majitelé tiše přiznávají, že povodeň nakonec firmě i pomohla. Finanční ztráta byla sice značná, ale velká voda stmelila kolektiv, upevnila sousedské vztahy s okolními společnostmi, a hlavně popostrčila firmu dál. Investice do strojů by určitě ještě nějaký čas počkaly, takhle se musely realizovat. Kromě zmíněného stroje na olepování hran nábytku si hodlají pořídit zjara ještě jeden. "Výdajů bylo strašně najednou, normálně by se to rozložilo do dvou, tří let," vzpomíná jednatel firmy Stanislav Čubok.

 

V hospodě se firma zakládá nejlépe

Quick Office vyrábí a prodává nový kancelářský nábytek a také obchoduje se starším. S bazarem použitého nábytku vlastně dvojice absolventů Vysoké školy ekonomické v Praze začínala. Čubok a Jonáš vyprávějí, jak se jednou sešli v restauraci a hned se i dohodli, že jako zaměstnanci končí, že už toho mají dost a začnou sami podnikat. "Nejsme na nějaké iluzorní přelévání peněz, na práci, kterou si nemůžete osahat. Tady reálně vidíme, co jsme dokázali, výsledek naší práce a snažení je hmatatelný, a to nám vyhovuje," tvrdí Čubok.

 

A proč se rozhodli právě pro byznys s kancelářským nábytkem? "Působil jsem ve velké nábytkářské firmě a trochu jsem do tohoto byznysu viděl," vzpomíná osmatřicetiletý Martin Jonáš. "Vyznal jsem se v zahraničním obchodu a věděl, že v cizině nábytkářské bazary fungují, tak proč to nezkusit i v Česku včetně inzerce přes internet," dodává čtyřicetiletý Stanislav Čubok.

 

Navíc oba začínající živnostníci začátkem 21. století věděli, že firma Philip Morris bude rozprodávat kancelářský nábytek. Tušili, že ho bude hodně a že je pěkný. "Měli jsme tak něco do základu," vypráví Čubok. Po dvou letech, kdy oba pracovali na živnostenské oprávnění, v roce 2003 založili firmu Quick Office a přestěhovali se do údolí pod Radotínský most. Shodou okolností to bylo rok poté, co se těmito místy prohnala ničivá povodeň roku 2002. Tehdy voda dosáhla do výšky sedmi metrů.

 

Je pěkné, když na otázku, kolik vlastně zaměstnávají lidí, odpovídají, že v začátcích tři a dnes už dvanáct. Po bližším rozboru je jasné, že do konečných čísel počítají i sebe. To proto, že se doteď věnují byznysu i vlastníma rukama, když je třeba. Ale například výrobu kancelářského stolu na zakázku už nechávají řemeslníkům. I když - v této firmě nedělají jen truhláři, ale také kuchař i kadeřník. Sehnat totiž lidi vyučené v oboru, kteří práci rozumějí, je velice těžké. "Školství je špatně nastavené. Dostáváme nabídky typu 'mám vysokou školu podnikání, naplňoval jsem regály v supermarketu'. Ale dobrého řemeslníka neseženete," poodhaluje jeden z problémů Čubok.

Firma pracuje tak, že ji klient seznámí s volnými prostory a požadavkem, co by tam asi mělo být. "A my už navrhneme a realizujeme komplexní zařízení kancelářských interiérů včetně příček, koberců či vymalování a podobně," vysvětluje Čubok. Mnoho firem, jako třeba Beneš a Lát či Mondelez (dřívější Kraft Foods), patří už mezi stálé zákazníky. Většinu nových klientů získává společnost na doporučení. Nový nábytek totiž vůbec neinzeruje, pouze ten z bazaru. "Když se nám podaří proniknout do větší firmy, zůstávají nám věrní," tvrdí Čubok s tím, že spokojený zákazník je to nejdůležitější.

 

V současné době je tak 80 procent firemní energie spojeno s truhlářstvím a jen 20 procent zabírá bazar. "Teď hledáme cestu, jak truhlářství zefektivnit, abychom s menší námahou udělali větší produkci. Máme nějaké nápady, chystáme se pořizovat i další stroje," naznačuje Čubok.

 

Hausbót zrozený u radotínské laguny

Na zmíněný nový stroj, který čeká na vybalení v Radotíně, firma získala dotaci od CzechInvestu. Pořizovací cena je 1,6 milionu korun a státní agentura pomohla 300 tisíci z programu Restart, který je určen na obnovu zničeného majetku po povodních pro malé podniky a živnostníky. Právě 300 tisíc korun je maximální částka, kterou může žadatel získat. Celkem má být rozděleno 50 milionů korun.

 

Akce stále běží a žadatelé se nemusejí bát velké administrativy. Potvrzuje to i firma Quick Office, která takto získala svoji vůbec první dotaci. "Program měli slušně zpracovaný, nebyl s tím velký problém," tvrdí Čubok s tím, že zatím si o jiné granty ani neříkali, protože chtějí obstát sami bez pomoci. "Rakouští partneři říkají, že přežijí ty firmy, které o něco musejí bojovat," dodává.

 

Firma Quick Office se jednoznačně snaží stát pevně na vlastních nohách. Naštěstí měla v době povodní už rozjednaný nákup další haly ve Vestci u Jesenice, který hodlá využívat jako skladové prostory. V době záplavy tam stačila alespoň něco odvézt, přesto pod vodou zůstal i nový nábytek, který si klienti nestačili odebrat, a hlavně vybavení včetně strojů. Jen odpadem naplnili 80 velkých kontejnerů.

 

Mimochodem v tajných prostorách areálu pod Radotínským mostem mezi Vltavou a Berounkou stojí rozdělaný hausbót. Majitelé na něm neplánují zachraňovat firmu před další velkou vodou, ale možná to bude další směr podnikání. Když se hausbót povede, tak už nyní mají pro další kusy zákazníky ze zaičí. Ten první prý ale skončí jako zkušební někde na české přehradě pro firemní dýchánky.

 

Když začátkem 21. století začali Stanislav Čubok a Martin Jonáš podnikat, tak se jejich měsíční tržby pohybovaly kolem 50 tisíc korun, nyní přesahují milion. Ročně Quick Office utrží 16 až 18 milionů korun.

 

Podnikání ve dvou jim vyhovuje. Prý více hlav, více rozumu. "My se shodneme, vždy si řekneme, co chceme dál," míní Čubok. "Zvětšovat, zvětšovat, zvětšovat," dodává Jonáš.

 

Více informací na www.czechinvest.org