Eva Jiřičná, dle vlastních slov, co se obchodu týče, nepraktický člověk, pomáhá ostatním lidem jen dělat jejich byznys. A to tak dobře, že z toho ona sama má skvělý profit. Konkrétně stála na počátku trendu dělat obchody "jinak", prezentovat luxusní zboží v luxusním prostředí. Pracovala pro butiky Joseph (na nichž začala její "retailová sláva"), pro obchodní dům Harrods, obchody Boodles, Marcus, Joan & David, Hugo Boss, Kenzo, Vidal Sasoon a další. A díky jejím proslulým schodištím si jí všiml i Steve Jobs, který ji přizval ke spolupráci a jehož Apple Stores jsou Jiřičnou částečně inspirovány. O úspěchu, který přichází vlastně tak trochu mimochodem, s Evou Jiřičnou rozmlouval Robert Břešťan.

 

"Velká upíří krakatice, ovinutá kolem tváře lidstva a vytrvale strkající své krvavé chapadlo do všeho, co je cítit penězi." Tak v krizovém roce 2009 vylíčil časopis Rolling Stone investiční banku Goldman Sachs. Šéfové banky nad tím tehdy mávli rukou. Pozdější dotazování mezi nejvýznamnějšími klienty však přineslo alarmující zjištění - mnozí byli přesvědčeni, že Goldmani upřednostňují zájem banky nad ten jejich.

 

Došlo i na půlmiliardovou pokutu od burzovního dohledu. Nad tím již rukou mávnout nešlo a vedení ústavu vyhlásilo návrat ke staré osvědčené zásadě "hrabivosti v dlouhodobém horizontu" (rozuměj - lepší je vzdát se krátkodobých zisků, je-li jich dosaženo na úkor klienta). Součástí je i školení ve (staro)nové firemní kultuře. Na jednom z nich byl inkognito i redaktor The Economist. Jeho materiál exkluzivně přetiskujeme v aktuálním čísle.

 

Příjemné čtení přeje

Ondřej Neumann
šéfredaktor

Související