Úspěšné firmy

Seriál Příběhy úspěšných firem je společným projektem Ekonomu a agentury CzechInvest.

Brněnská společnost Ki-Wi Digital vyvinula speciální obrazovku připomínající tablet, která maximálně zjednodušuje internetovou komunikaci seniorů s příbuznými a známými. Na americkém trhu je o pilotní projekt zájem.



Komu z mladší generace čas od času nezavolá jeho babička či děda, že počítač zase nefunguje, že ten obrázek vnuka nemůže stáhnout, nebo ještě hůře, ať si ten darovaný počítač odveze, protože jim k ničemu není a jenom je zlobí? Generace, která se s počítači nenarodila, čas od času u nich tápe a volá o pomoc. A právě na tomto faktu založila svůj nový byznys brněnská společnost Ki-Wi Digital.

 

Vyvinula obrazovku vzhledově připomínající tablet s jednoduchým intuitivním dotykovým displejem, kterou ovšem mohou ovládat na dálku příbuzní zkušenější v informačních technologiích. Novinka dostala název Oscar. Autoři tvrdí, že se filmovou soškou neinspirovali, jméno prý vzniklo spon­tánně, protože má mnoho plusů: je mezinárodní, chytlavé a dobře zapamatovatelné. Ale pokud by nakonec začali za svůj produkt sbírat ocenění ve Spojených státech amerických, vůbec by se nebránili.

 

„Máme ve firmě zkušenosti s prarodiči. Když se jim něco pokazí na počítači, tak trávíme minimálně půl hodiny telefonováním a radíme, co dělat,“ usmívá se jeden ze spolumajitelů Ki-Wi Tomáš Posker. A tyto dohady, co stisknout či podržet na klávesnici, kam najet myší na obrazovce, dokáže Oscar eliminovat. „Jediný požadavek je, že se babička či děda nesmějí bát dotknout se obrazovky, aby ji spustili. Ostatní už zařídíme buď my, nebo jejich příbuzní,“ vysvětluje Posker. Novinka je postavená na tom, že firma Ki-Wi umí vzdáleně řídit hard­ware, a software osekala na základní funkce.

 

Příbuzní tak mají možnost v případě potíží svým prarodičům na dálku přes internet Oscara restartovat, změnit hlasitost, kontrast displeje, vzhled obrazovky a podobně. „Základem je možnost posílat jim krátké zprávy, fotografie nebo je rovnou osobně pozdravit přes videohovor,“ dodává Posker.



Mise na východ i západ USA

Společnost Ki-Wi Digital se vydala podobnou cestou, jakou před osmi roky zvolil český Jablotron. Ten dosáhl světové proslulosti  svými obřími mobily pro seniory. Posker tvrdí, že toto srovnání při rozhovoru s týdeníkem Ekonom zaslechl poprvé, ale vůbec se mu nebrání. Jeho firma totiž pochopila, že právě seniorský byznys ve světě „frčí“.

 

V Česku nyní žijí sice „jen“ dva miliony důchodců, mnohonásobně více jich ale je v západních zemích. „V USA je 40 mi­lionů lidí starších 65 let. To je obrovský potenciál. Navíc americký trh je bohatší, jednodušší a jednotvárný oproti Evropě, kde každá země má jiná specifika i řeč,“ míní Posker. S úsměvem pak dodává, že bude-li firma úspěšná v Americe, bude to dobrá reklama i pro pozdější ofenzivu v Evropě.

 

A jak je oscarová novinka z Brna v dobývání amerického trhu daleko? V současné době útočí hned na dvou místech – na západním i východním pobřeží.

 

Na západě v Kalifornii testuje Ki-Wi první obrazovky přímo u seniorů. Manažerům firmy se podařilo dohodnout se s jednou byznysmenkou českého původu, jejíž společnost poskytuje seniorům služby přímo u nich doma. Ta nabízí v rámci rozšíření služeb svým klientům i Oscara.

 

„V USA se snaží, aby staří lidé byli co nejdéle aktivní a dožili doma. Jejich děti ovšem často žijí v jiném časovém pásmu vzdáleny stovky kilometrů, a pro ty je naše zařízení ideální,“ říká Posker, který má tento projekt na starost.

 

Zatím Ki-Wi připravilo prvních 30 Oscarů, 25 chce rozdat mezi kalifornské seniory. „Polovina už má své majitele. Většinou se líbí, jen v jednom případě jsme obrazovku dostali zpět,“ přiznává Posker. Protože v tomto pilotním programu potřebují od klientů i velkou dávku trpělivosti a zpětné vazby, nic za „tablet“ a s ním spojené služby zatím nechtějí.

 

„O ceně stále diskutujeme. Původně jsme uvažovali mít za Oscara 500 dolarů a měsíční paušál 25 amerických dolarů. Nyní uvažujeme, že pořizovací cenu snížíme na 300 dolarů,“ uvádí Posker.

 

Jeho kolega a druhý spolumajitel firmy Petr Adamík zase díky státní agentuře pro podporu investic CzechInvest a jejímu programu CzechAccelerator rozjíždí pětiměsíční prezentaci Oskara na východním pobřeží v Bostonu, který je vyhlášený silným ekosystémem start-upů zaměřených na zdravotnictví a medicínskou techniku.

 

„Petr už navázal kontakty s komunitou z oblasti zdravotnictví, byl pozván do velice uznávané show v San José, kde se prezentují nové nápady, a s Googlem představíme Oscara v Londýně,“ vyjmenovává první kroky Posker.
Mimochodem pro firmu Ki-Wi Digital je to už druhá účast v programu CzechAccelerator v USA.

 

Loni byli oba majitelé v Silicon Valley. Tehdy tam nabízeli jiný produkt – obsluhu digitálních obrazovek řízených na dálku nebo obrazovku na lednici v domácnostech, která by upozorňovala, co je třeba dokoupit, a na kterou by obchody i posílaly slevové nabídky. Bohužel neúspěšně. „V USA jsme se zatím spálili, natloukli jsme si. Koupit letenku si dokáže každý, ale důležité je tam uspět,“ míní Posker. Proto zůstává nohama na zemi a ani aktuální ohlasy na Oscara nevnímá tak, že mají vyhráno.



Jak urychlit dobré nápady

Program CzechAccelerator si Posker pochvaluje jako vynikající cestu, jak pomoci v zahraničí malým a středním firmám, které chtějí rozvíjet své podnikatelské plány a projekty, hledat partnera pro byznys a vyzkoušet si práci ve světových technologických inkubátorech.

 

V rámci projektu CzechAccelerator bylo doposud podpořeno 31 společností, z toho některé opakovaně jako třeba Ki-Wi Digital. „Pomáháme zájemcům získat manažerské zkušenosti, radíme jim při komercionalizaci vlastního produktu a přispíváme k rozšíření jejich marketingových znalostí tak, aby dokázali svůj podnikatelský plán co nejlépe uplatnit v praxi,” uvádí Markéta Havlová, projektová manažerka programu.

 

„Loni v Silicon Valley i letos v Bostonu jsme dostali k dispozici prostory v open space, kde jsou soustředěné společnosti z celého světa. Zástupci CzechInvestu v USA nám zajistili prezentace, zprostředkovali setkání s mnoha zajímavými byznysmeny, absolvovali jsme 18 hodin mentoringu s odborníkem, který zná americký trh a pomohl nám ve vypro­filování toho, co umíme, co nabízíme,“ říká Posker.

 

„Na ten průšvih se těším“


Co se týče Oscara, stojí Tomáš Posker a Petr Adamík teprve na začátku své podnikatelské cesty. Jejich snem je mít firmu, která bude působit ve světě a bude lidem přinášet užitek. „Nemu­síme být největší a nejbohatší na světě, ale musíme být úspěšní,“ poodhaluje sen obou byznysmenů-třicátníků Posker.

 

Svůj cíl už si plní od studentských let. Podnikat začali i s kolegou Vladimírem Vaňkem na Ekonomické fakultě Vysoké školy báňské v Ostravě, když dělali pro firmy webové stránky.

 

V roce 2007 založila dvojice Posker a Adamík firmu Ki-Wi Digital, která začala vyvíjet unikátní dálkové ovládání obsahu a řízení displejů, tabletů a interaktivních kiosků.

 

Protože ale američtí klienti považovali za neprůhledné, aby produkt Oscar nabízela firma jiného jména, vznikla v létě třetí společnost Oscar Tech.

 

I když know-how Oscara je plně majetkem Ki-Wi, na výrobě se podílejí tři české firmy. Nabízí se proto otázka, jak mají spolumajitelé Adamík a Posker zajištěno, že budou schopni dostát závazkům na tisícové dodávky, které mohou z amerického trhu přijít. „To bude takový průšvih, že se na něj moc těším. Až to budu řešit, tak budu ten nejšťastnější člověk na světě,“ dodává Tomáš Posker.

Související