Drobní investoři si už dávno zvykli na moderní způsoby investování prostřednictvím fondů, včetně spoření na penzi. Protože v dlouhém horizontu se nevýhody rizikových investičních nástrojů výrazně snižují, pro nezkušeného investora jde o vcelku bezpečný způsob investování. Na stejném principu jsou postaveny i produkty druhého a třetího pilíře důchodové reformy, tedy důchodové spoření a doplňkové penzijní spoření. Využívají stejná podkladová aktiva, ale s výrazně nižšími, zákonem regulovanými náklady.

 

Ale jak je to s kvalitou služby? Díky přísným regulatorním požadavkům je poskytování či zprostředkování produktů důchodového spoření a doplňkového penzijního spoření kvalitnější službou, než jaká se běžnému klientovi na finančním trhu dostane. Proč? Požadavky kladené na odbornost lidí, kteří poskytují tyto služby, jsou velmi podobné požadavkům kladeným na investiční poradce.

 

Málokdo si uvědomí, že hlavní investiční služba, jak ji definuje zákon o podnikání na kapitálovém trhu, tedy investiční poradenství, je na českém finančním trhu poskytováno velmi zřídka - často pouze majetné klientele s vysokými investovanými částkami, na které běžný člověk při spoření na penzi nedosáhne.Většina bank, obchodníků s cennými papíry či poradenských společností poskytuje svým klientům pouze základní investiční službu zprostředkování neboli přijímání a předávání pokynů. Tu může poskytovat v zásadě každý - bez praxe.

 

Poskytovatel produktu či služby zároveň nenese žádnou soukromoprávní odpovědnost za své doporučení či radu, protože formálně žádnou radu poskytovat nesmí. Investor za své rozhodnutí odpovídá pouze a jedině sám. V tomto ohledu jsou produkty druhého a třetího pilíře bezpečnější, protože za doporučení vhodně nastaveného produktu odpovídá penzijní společnost. Veškeré služby navíc klient dostane za zhruba 800 korun provize, kterou vyplatí penzijní společnost zprostředkovateli.

 

Produkty důchodového spoření a doplňkového penzijního spoření by se tak bez nadsázky daly nazvat investičním poradenstvím na penzi, ke kterému se běžný klient nedostane. Proč klienti penzijním produktům nevěří, když dostanou kvalitnější službu za méně peněz a bez rizika, které jinde je? Není odpor vůči penzijním produktům pouze módní vlnou, která v budoucnu vyjde investory pořádně draho?

 

Vít Mikolášek
ředitel úseku právních služeb a compliance a člen představenstva Partners

Související