reklama
reklama
přihlášení odhlášení mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia       rss | mms | sms
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
reklama
22. 9. 2012

Rozhovor týdne: Opravdu zbohatnout se dá jen prodejem firmy

Kvůli neochotě dát úplatky jsem přišel o veřejné zakázky, říká investor Eduard Míka, který před nedávnem prodal svůj podíl v Mall.cz
Lukáš Rozmajzl
Lukáš Rozmajzl
redaktor týdeníku Ekonom
Čtěte více o: Mall.cz | internet | Míka Eduard
Investor a technický ředitel Mall.cz Eduard Míka
Investor a technický ředitel Mall.cz Eduard Míka
autor: Jan Rasch

Kancelář Eduarda Míky je extravagantní. Malé místnosti se dvěma stolky, bílou skříní a replikou obrazu Jacksona Pollocka dominují tři velké počítačové monitory.

"Potřeboval bych ještě čtvrtou obrazovku. Když pracuji, tak na jednom monitoru mám otevřený dokument, na druhém k němu píšu připomínky, na třetím si hledám informace na internetu. Na čtvrtém bych potřeboval, aby mi běžel trvale monitoring, co se děje ve firmě," vysvětluje Míka, soukromý investor a technický ředitel internetové společnosti Mall.cz, respektive mateřského Netretail Holdingu.

Většinový podíl v něm na jaře koupila za několik miliard korun jihoafrická mediální skupina Naspers. Ačkoli Míka bude dál ve společnosti působit, rád by se nyní začal rozhlížet i po novém cíli své další investice.

Jaký bude váš další pracovní osud v Mall.cz?

Ponechal jsem si určitý akciový podíl a jsem i nadále členem správní rady holdingu. Takže v určité formě budu dál ve firmě působit, protože má mimořádný potenciál a s využitím synergií, které nabízí skupina Naspers, ještě větší než dříve. Ta transakce nepředstavuje konec filmu, to byla jen jedna epizoda seriálu, který bude ještě pokračovat.

Proč jste se k prodeji rozhodli?

Už nejsme v 19. století, kdy se firma budovala kvůli tomu, aby se pak mohla dědit z generace na generaci. Z firem se stalo zboží. Od začátku budování firmy musí podnikatel přemýšlet, kdo bude její kupec a jak ji ve finále zabalit s růžovou mašlí a prodat.

Firmy se dnes nezakládají se záměrem, že jejich majitelé zbohatnou na prodeji zboží nebo služeb, ale celého podniku?

Skutečně zbohatnout se dá jen tak, že podnik prodáte. Rostoucí firma neprodukuje zisk, potřebuje neustále investovat do svého rozvoje a vždy bude potřebovat dodatečný kapitál. V Mall.cz třeba od loňska víme, že letos o Vánocích budeme expedovat kolem 50 tisíc kusů zboží denně. To znamená, že v předstihu musíme nalít obrovské peníze do logistických technologií. Ale faktury za ně nezaplatíme z toho byznysu o Vánocích. Financování růstu je hlavním problémem rostoucích firem. I Amazonu trvalo 10 let, než začal generovat zisk, a ještě o trochu déle, než začal generovat cash.

Právě před 10 lety jste vy investoval do Mallu.cz, z jakého důvodu?

Štěstí, možná trocha intuice a sázka na lidi, se kterými jsem si rozuměl a u kterých jsem měl pocit, že jsou výjimeční. Lidé jako Ondřej Fryc (zakladatel Mallu.cz - pozn. red.) by měli sloužit jako vzor pro další generace. Jestliže někdo dokáže z nuly vlastním úsilím, za vlastní peníze a s tou spoustou rizika vybudovat něco, co má mnohamiliardovou hodnotu, pak by mu měl být věnován velký prostor v médiích a politici by měli takovým lidem naslouchat a nechat si radit, co by měli udělat, aby takových úspěšných lidí bylo v ekonomice více. Lidí, kteří vytvářejí nové hodnoty a nezbohatnou na státních zakázkách nebo na jiné formě přerozdělování toho, co vybudoval někdo jiný.

Setkal jste se někdy s korupcí?

Ano, a moje neochota hrát podle místních pravidel mne asi v minulosti připravila o nějaké zakázky. Ale nebudu jmenovat. Neuplácím.

V čem přesně spočívala náplň vaší práce pro Mall.cz?

Jsem soukromý investor, a pokud někde pracuji, tak jako "dobrovolník", abych podpořil svoji investici. S Mall.cz mám uzavřenou smlouvu na symbolický vedlejší pracovní poměr na pár hodin týdně. V roce 2006 jsem si vzal na starost procesy a technologie s tím, že to bude jen na přechodnou dobu, a jelikož mě to začalo bavit, tak jsem u toho dodnes.


 

Týdeník Ekonom - č. 38/2012Investoval by Eduard Míka do Evropské unie? Připadá si jako bohatý člověk? Kdy přestal býti idiotem? Proč nemá rád Facebook?

VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 20. ZÁŘÍ.

Autoři: Lukáš Rozmajzl
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Opravdu zbohatnout se dá jen prodejem firmy (sozdag)
no to je ta nase doba vsechno instatni ,nic osobniho , nevlidne...
Zobrazit diskusi
reklama
reklama
 

Přihlašte se k odběru Ekonom newsletteru

Pro objednání servisu zadejte váš e-mail a klikněte na OK.

 
   NEPŘEHLÉDNĚTE
montovna (ilustrační foto)
Česko se změnilo v ráj montoven. Potvrzuje to hospodaření firem se zahraničním kapitálemZahraniční investoři mají pro Česko slabost. Průmyslová země,...
Nemocenská - Ilustrační foto.
První tři placené dny nemoci by představovaly pohromu. Firmy za ně tvrdě zaplatíCo je špatného na zrušení neplacených prvních tří dnů nemoci, jak...
Prodej vozů táhnou především firmy - Ilustrační foto.
Rekordní prodeje vozů táhnou hlavně firmy. Na rodiny automobilky nemyslíProdej nových vozů táhne v Česku především poptávka firem....
Peugeot RCZ R 2
Peugeot RCZ R: Ostré kupé pro milovníky předokolekŘada řidičů nedá dopustit na rychlá auta s předním pohonem. Mezi...
 
Jiří Hrabovský Jiří Hrabovský se stal členem představenstva O2

Představujeme manažerské přestupy týdne.

 
Peugeot RCZ R 2 Peugeot RCZ R: Ostré kupé pro milovníky předokolek

Řada řidičů nedá dopustit na rychlá auta s předním pohonem. Mezi špičku v tomto oboru patří Peugeot RCZ, který nabízí zrychlení...

 
Restaurace Pivovar Národní Restaurace Pivovar Národní dává klasické české hospodě nový náboj

Před měsícem otevřel brány restaurační Pivovar Národní. Jeho předností je nejen velkolepá zahrada ve vnitrobloku, ale především...

 
ilustrační foto Kdo zaplatí pád Řecka? Slováky bude bolet víc než Němce

Na koho nejvíc dolehne současná řecká situace, samozřejmě kromě Řeků samotných? Tím se v aktuálním Ekonomu zabýval analytik...

 
ilustrační foto Neslibujte nesplnitelné. Odpovědnost vzniká už před uzavřením smlouvy

Většinou se domníváme, že dokud neuzavřeme písemnou smlouvu se svým smluvním partnerem, tak se vlastně nic neděje, a pokud se...

reklama
reklama
reklama