reklama
reklama
přihlášení odhlášení mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia       rss | mms | sms
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
reklama
22. 9. 2012

Rozhovor týdne: Opravdu zbohatnout se dá jen prodejem firmy

Kvůli neochotě dát úplatky jsem přišel o veřejné zakázky, říká investor Eduard Míka, který před nedávnem prodal svůj podíl v Mall.cz
Lukáš Rozmajzl
Lukáš Rozmajzl
redaktor týdeníku Ekonom
Čtěte více o: Mall.cz | internet | Míka Eduard
Investor a technický ředitel Mall.cz Eduard Míka
Investor a technický ředitel Mall.cz Eduard Míka
autor: Jan Rasch

Kancelář Eduarda Míky je extravagantní. Malé místnosti se dvěma stolky, bílou skříní a replikou obrazu Jacksona Pollocka dominují tři velké počítačové monitory.

"Potřeboval bych ještě čtvrtou obrazovku. Když pracuji, tak na jednom monitoru mám otevřený dokument, na druhém k němu píšu připomínky, na třetím si hledám informace na internetu. Na čtvrtém bych potřeboval, aby mi běžel trvale monitoring, co se děje ve firmě," vysvětluje Míka, soukromý investor a technický ředitel internetové společnosti Mall.cz, respektive mateřského Netretail Holdingu.

Většinový podíl v něm na jaře koupila za několik miliard korun jihoafrická mediální skupina Naspers. Ačkoli Míka bude dál ve společnosti působit, rád by se nyní začal rozhlížet i po novém cíli své další investice.

Jaký bude váš další pracovní osud v Mall.cz?

Ponechal jsem si určitý akciový podíl a jsem i nadále členem správní rady holdingu. Takže v určité formě budu dál ve firmě působit, protože má mimořádný potenciál a s využitím synergií, které nabízí skupina Naspers, ještě větší než dříve. Ta transakce nepředstavuje konec filmu, to byla jen jedna epizoda seriálu, který bude ještě pokračovat.

Proč jste se k prodeji rozhodli?

Už nejsme v 19. století, kdy se firma budovala kvůli tomu, aby se pak mohla dědit z generace na generaci. Z firem se stalo zboží. Od začátku budování firmy musí podnikatel přemýšlet, kdo bude její kupec a jak ji ve finále zabalit s růžovou mašlí a prodat.

Firmy se dnes nezakládají se záměrem, že jejich majitelé zbohatnou na prodeji zboží nebo služeb, ale celého podniku?

Skutečně zbohatnout se dá jen tak, že podnik prodáte. Rostoucí firma neprodukuje zisk, potřebuje neustále investovat do svého rozvoje a vždy bude potřebovat dodatečný kapitál. V Mall.cz třeba od loňska víme, že letos o Vánocích budeme expedovat kolem 50 tisíc kusů zboží denně. To znamená, že v předstihu musíme nalít obrovské peníze do logistických technologií. Ale faktury za ně nezaplatíme z toho byznysu o Vánocích. Financování růstu je hlavním problémem rostoucích firem. I Amazonu trvalo 10 let, než začal generovat zisk, a ještě o trochu déle, než začal generovat cash.

Právě před 10 lety jste vy investoval do Mallu.cz, z jakého důvodu?

Štěstí, možná trocha intuice a sázka na lidi, se kterými jsem si rozuměl a u kterých jsem měl pocit, že jsou výjimeční. Lidé jako Ondřej Fryc (zakladatel Mallu.cz - pozn. red.) by měli sloužit jako vzor pro další generace. Jestliže někdo dokáže z nuly vlastním úsilím, za vlastní peníze a s tou spoustou rizika vybudovat něco, co má mnohamiliardovou hodnotu, pak by mu měl být věnován velký prostor v médiích a politici by měli takovým lidem naslouchat a nechat si radit, co by měli udělat, aby takových úspěšných lidí bylo v ekonomice více. Lidí, kteří vytvářejí nové hodnoty a nezbohatnou na státních zakázkách nebo na jiné formě přerozdělování toho, co vybudoval někdo jiný.

Setkal jste se někdy s korupcí?

Ano, a moje neochota hrát podle místních pravidel mne asi v minulosti připravila o nějaké zakázky. Ale nebudu jmenovat. Neuplácím.

V čem přesně spočívala náplň vaší práce pro Mall.cz?

Jsem soukromý investor, a pokud někde pracuji, tak jako "dobrovolník", abych podpořil svoji investici. S Mall.cz mám uzavřenou smlouvu na symbolický vedlejší pracovní poměr na pár hodin týdně. V roce 2006 jsem si vzal na starost procesy a technologie s tím, že to bude jen na přechodnou dobu, a jelikož mě to začalo bavit, tak jsem u toho dodnes.


 

Týdeník Ekonom - č. 38/2012Investoval by Eduard Míka do Evropské unie? Připadá si jako bohatý člověk? Kdy přestal býti idiotem? Proč nemá rád Facebook?

VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 20. ZÁŘÍ.

Autoři: Lukáš Rozmajzl
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Opravdu zbohatnout se dá jen prodejem firmy (sozdag)
no to je ta nase doba vsechno instatni ,nic osobniho , nevlidne...
Zobrazit diskusi
reklama
reklama
 

Přihlašte se k odběru Ekonom newsletteru

Pro objednání servisu zadejte váš e-mail a klikněte na OK.

 
   NEPŘEHLÉDNĚTE
Salcburk proslavila církevní architektura.
24 hodin v Salcburku: Mozartovo město s energií Red Bullu a malými pivovarySalcburk je známý jako rodiště Wolfganga Amadea Mozarta. Současným...
CLA Shooting Brake patří k nejhezčím kombíkům, které jsou v současnosti na trhu.
Krásné a rychlé kombi Mercedes CLA dostalo silný čtyřválec a kokpit sporťákuU malého kombíku jde o praktičnost až na druhém místě. Přednost mají...
V Česku bylo letos v létě takové sucho, až vyschla koryta řek. Na snímku koryto řeky Olše v Českém Těšíně
Za minulé chyby zaplatí Česko osm miliard. Půjdou na boj se suchemČeská republika nasměruje evropské miliardy na boj se suchem, což je...
Česko by mělo pracovat na vyrovnaném rozpočtu, říká Pavel Mertlík.
Sobotkův poradce Mertlík: Česko by mělo mít vyrovnaný rozpočet. Jako ŠvédskoPodle Pavla Mertlíka, poradce premiéra Sobotky, je tu prostor ke...
 
Marie Zemanová Ředitelkou ČSOB Penzijní společnosti se stala Marie Zemanová

Představujeme manažerské přestupy týdne.

 
Nápadný design novince sluší. Stojí za ním evropské oddělení značky. Autotest: Kompaktní SUV Hyundai Tucson z Nošovic překonalo naše očekávání

Korejci napěchovali své kompaktní SUV bohatou výbavou. Motor jede dobře, ale má hlad.

 
Nejen Bistro je vzornou ukázkou, jak ušít restauraci na míru nejen danému interiéru, ale také okolnímu prostředí. Karlín obohatila gastronomická novinka. Nejen Bistro sází na unikátní Josper gril

Malá čtvrť nedaleko centra roste do krásy a zajímavé restaurace zde přibývají snad každý týden. Nejen Bistro je vzornou ukázkou,...

 
Porsche si hodnotu neuchovává dobře (ilustrační foto) Chcete si koupit auto jako držák hodnoty? Na Porsche zapomeňte

Týdeník Ekonom porovnal ceny, za které si mohli řidiči před třemi lety koupit nové auto, se současnými výkupními cenami.

 
ilustrační foto Když je dědic na lavičce náhradníků. Nové možnosti nakládání s děděným majetkem

Sepsání závěti je samo o sobě činností nepříliš radostnou. Ostatně, jak potvrzují kolegové z řad notářů, poměrně silná většina z...

reklama
reklama
reklama