reklama
reklama
přihlášení odhlášení online inzerce mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia       rss | mms | sms
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
reklama
22. 9. 2012

Rozhovor týdne: Opravdu zbohatnout se dá jen prodejem firmy

Kvůli neochotě dát úplatky jsem přišel o veřejné zakázky, říká investor Eduard Míka, který před nedávnem prodal svůj podíl v Mall.cz
Lukáš Rozmajzl
Lukáš Rozmajzl
redaktor týdeníku Ekonom
Čtěte více o: Mall.cz | internet | Míka Eduard
Investor a technický ředitel Mall.cz Eduard Míka
Investor a technický ředitel Mall.cz Eduard Míka
foto: Jan Rasch

Kancelář Eduarda Míky je extravagantní. Malé místnosti se dvěma stolky, bílou skříní a replikou obrazu Jacksona Pollocka dominují tři velké počítačové monitory.

"Potřeboval bych ještě čtvrtou obrazovku. Když pracuji, tak na jednom monitoru mám otevřený dokument, na druhém k němu píšu připomínky, na třetím si hledám informace na internetu. Na čtvrtém bych potřeboval, aby mi běžel trvale monitoring, co se děje ve firmě," vysvětluje Míka, soukromý investor a technický ředitel internetové společnosti Mall.cz, respektive mateřského Netretail Holdingu.

Většinový podíl v něm na jaře koupila za několik miliard korun jihoafrická mediální skupina Naspers. Ačkoli Míka bude dál ve společnosti působit, rád by se nyní začal rozhlížet i po novém cíli své další investice.

Jaký bude váš další pracovní osud v Mall.cz?

Ponechal jsem si určitý akciový podíl a jsem i nadále členem správní rady holdingu. Takže v určité formě budu dál ve firmě působit, protože má mimořádný potenciál a s využitím synergií, které nabízí skupina Naspers, ještě větší než dříve. Ta transakce nepředstavuje konec filmu, to byla jen jedna epizoda seriálu, který bude ještě pokračovat.

Proč jste se k prodeji rozhodli?

Už nejsme v 19. století, kdy se firma budovala kvůli tomu, aby se pak mohla dědit z generace na generaci. Z firem se stalo zboží. Od začátku budování firmy musí podnikatel přemýšlet, kdo bude její kupec a jak ji ve finále zabalit s růžovou mašlí a prodat.

Firmy se dnes nezakládají se záměrem, že jejich majitelé zbohatnou na prodeji zboží nebo služeb, ale celého podniku?

Skutečně zbohatnout se dá jen tak, že podnik prodáte. Rostoucí firma neprodukuje zisk, potřebuje neustále investovat do svého rozvoje a vždy bude potřebovat dodatečný kapitál. V Mall.cz třeba od loňska víme, že letos o Vánocích budeme expedovat kolem 50 tisíc kusů zboží denně. To znamená, že v předstihu musíme nalít obrovské peníze do logistických technologií. Ale faktury za ně nezaplatíme z toho byznysu o Vánocích. Financování růstu je hlavním problémem rostoucích firem. I Amazonu trvalo 10 let, než začal generovat zisk, a ještě o trochu déle, než začal generovat cash.

Právě před 10 lety jste vy investoval do Mallu.cz, z jakého důvodu?

Štěstí, možná trocha intuice a sázka na lidi, se kterými jsem si rozuměl a u kterých jsem měl pocit, že jsou výjimeční. Lidé jako Ondřej Fryc (zakladatel Mallu.cz - pozn. red.) by měli sloužit jako vzor pro další generace. Jestliže někdo dokáže z nuly vlastním úsilím, za vlastní peníze a s tou spoustou rizika vybudovat něco, co má mnohamiliardovou hodnotu, pak by mu měl být věnován velký prostor v médiích a politici by měli takovým lidem naslouchat a nechat si radit, co by měli udělat, aby takových úspěšných lidí bylo v ekonomice více. Lidí, kteří vytvářejí nové hodnoty a nezbohatnou na státních zakázkách nebo na jiné formě přerozdělování toho, co vybudoval někdo jiný.

Setkal jste se někdy s korupcí?

Ano, a moje neochota hrát podle místních pravidel mne asi v minulosti připravila o nějaké zakázky. Ale nebudu jmenovat. Neuplácím.

V čem přesně spočívala náplň vaší práce pro Mall.cz?

Jsem soukromý investor, a pokud někde pracuji, tak jako "dobrovolník", abych podpořil svoji investici. S Mall.cz mám uzavřenou smlouvu na symbolický vedlejší pracovní poměr na pár hodin týdně. V roce 2006 jsem si vzal na starost procesy a technologie s tím, že to bude jen na přechodnou dobu, a jelikož mě to začalo bavit, tak jsem u toho dodnes.


 

Týdeník Ekonom - č. 38/2012Investoval by Eduard Míka do Evropské unie? Připadá si jako bohatý člověk? Kdy přestal býti idiotem? Proč nemá rád Facebook?

VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 20. ZÁŘÍ.

reklama
Autoři: Lukáš Rozmajzl
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Opravdu zbohatnout se dá jen prodejem firmy (sozdag)
no to je ta nase doba vsechno instatni ,nic osobniho , nevlidne...
Zobrazit diskusi
reklama
reklama
 

Přihlašte se k odběru Ekonom newsletteru

Pro objednání servisu zadejte váš e-mail a klikněte na OK.

 
   NEPŘEHLÉDNĚTE
Cyklostezky zažívají v Česku boom. Ten má pokračovat i nadále.
Miliardový byznys: V Česku se staví cyklostezky i za 50 milionů na kilometrJen za posledních pět let přibylo v Česku na 1500 kilometrů...
Aktuální opravu dálnice D1 už ze svého křesla sledovali čtyři úřadující ředitelé ŘSD.
Nejlepší fotbalový trenér, řidič i stavitel dálnic. Kdo je to?Je pár věcí, na které má vybroušený názor každý Čech. Na ideální...
Kromě videohovorů od bazénku vyniká Zdeněk Škromach i v žánru selfie. Zde se svým vzorem, toho času prezidentem, Milošem Zemanem.
Facebookový prezident Zdeněk ŠkromachBudeme mít prvního "facebookového" prezidenta? Není to vyloučeno....
Elektrárna Počerady
České elektrárny mezi největšími znečišťovateli nejsou. Komíny na dohled od hranic anoSeveročeské hnědouhelné elektrárny v roli masivních znečišťovatelů...
 
Dušan Quis, ředitel Divize obchodní ČSOB Pojišťovny Quis se stal novým ředitelem obchodní divize ČSOB Pojišťovny

31.7. 15:05 | Ekonom.iHNed.cz

Dušan Quis přestoupil z ING do ČSOB Pojišťovny. Engelbert Hetzmannseder se stal ředitelem Evropského inovačního centra firmy...

 
Mercedes GLA. Mercedes GLA: Proklatě nízké SUV

31.7. 15:11 | Ekonom.iHNed.cz

Po třídách A a CLA poslal Mercedes-Benz do městského provozu další kompaktní model, který tentokrát zapadá do stále oblíbenější...

 
Restaurace Sushi Time. GASTRO: To nejlepší z Asie v novém řetězci Sushi Time

25.7. 12:25 | Ekonom.iHNed.cz

Po úspěchu rozvozové služby s japonskými či thajskými specialitami se majitelé firmy rozhodli svůj projekt "pře-klopit" také do...

 
Petr Kincl z PwC Legal na konferenci Novinky v převodních cenách Stát zpřísní kontroly převodních cen

3.7. 00:00 | Ekonom.iHNed.cz

Po finanční krizi začínají státy intenzivně hledat možnosti, jak naplnit státní kasy. Jednou z možností jsou převodní neboli...

 
Paragraf - ilustrační foto Já na bráchu, brácha na mě

31.7. 15:18 | Ekonom.iHNed.cz

Rekodifikací soukromého práva zmizel s obchodním zákoníkem i § 196a, který historicky přidělával vrásky mnohým podnikatelům.

reklama
reklama
reklama