reklama
reklama
26. 6. 2012

Krotitel neklidných čtenářských očí

NÁPAD ROKU: Doba je rychlá. Michal Zwinger jejímu tempu přizpůsobuje i tempo čtenářů. Cvičený čtenáři mohou údajně za minutu přečíst i více než 500 slov.
Petra Sýkorová
redaktorka týdeníku Ekonom
Roze_ti.se_-_www.rozectise.cz.mp4.jpg
Roze_ti.se_-_www.rozectise.cz.mp4.jpg
Michal Zwinger (25)

 - Vystudoval program International Management - CEMS na Vysoké škole ekonomické v Praze a Korvínově univerzitě v Budapešti.
- Při studiu získával praxi v různých pozicích ve společnosti Memos Software, nyní se plně věnuje projektu Rozečti.se.
- Baví ho fotografování, sci-fi a moderní technologie.
- Tým Rozečti.se tvoří Adam Zlatohlávek, Tomáš Wolf, Veronika Pavlíková, Jana Krejčí, Michal Hudeček a ředitel Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK Richard Papík.

Nápad roku 2012
Ekonom přináší seriál o projektech finalistů soutěže Nápad roku 2012.
Mediálním partnerem soutěže je vydavatelství Economia.

Průměrný člověk přečte zhruba 90 až 160 slov za minutu. Rychlý čtenář jich podle odborníků zvládne 250 až 300. Ti, kteří se v rychlém čtení cvičí, však mohou za minutu přečíst i více než 500 slov. To je východisko podnikatelského záměru, který odborná porota vyhlásila nejlepším Vodafone Nápadem roku 2012. Do soutěže ho přihlásil pětadvacetiletý Michal Zwinger jako projekt Rozečti.se.

A co je na jeho nápadu tak přelomového? Nejrůznějších metod, cvičení či návodů na to, jak vstřebat co nejvíce psaných slov za co nejkratší časový úsek, je přece mnoho. Rozečti.se je ale jeden z prvních pokusů, jak rychločtenáře vycvičit přes internet. Jde totiž o on-line interaktivní výukový kurz.

Ten už v současné době získává první klienty. Za 20 lekcí, které mají zefektivnit jejich čtenářské schopnosti, je v současné době třeba zaplatit zaváděcích 990 korun či 490 korun v případě studentů. Standardní cena kurzu je stanovena na 1790 a studentských 890 korun. Zwinger přitom věří, že tato výše kurzovného může uživit nejen jeho, ale i dalších šest členů týmu, který na projektu pod jeho vedením pracuje. Teď pracují na vývoji firemní a školní verze kurzu a již brzy chtějí začít vytvářet i další jazykové mutace. Své lekce totiž ani zdaleka nechtějí nabízet jen Čechům, hodlají jimi zaplavit svět.

Právní spory o rychločtení

A na jakém principu jejich výuka funguje? Lidské oko se při četbě nepohybuje plynule. Vždy se zafixuje jen na jednu skupinu znaků. Když ji mozek "vstřebá", oko poskočí na další sérii. Netrénovaný čtenář dokáže při jednom zastavení pojmout zhruba sedm znaků, cvičený jich však najednou zvládne patnáct až dvacet. To, že rychlost čtení je možné celkem snadno ovlivnit, se Michal Zwinger dozvěděl už na střední škole - tehdy se mu totiž dostala do rukou kniha německého autora Wolfganga Zielkeho Jak číst rychleji a lépe, která u nás vyšla v roce 1988. Zhruba před rokem se ale s kamarádem Janem Hlavou k dávno opuštěné myšlence vrátil. A práce na on-line kurzu se rozjely.

Ne všichni jsou však z tohoto podnikatelského záměru nadšeni stejně jako porota soutěže Nápad roku. "Vzdělávání v rychločtení patří k mé osobě jako třeba Harry Potter k paní Rowlingové. Můj interaktivní výukový software, který stále inovuji, byl k mání už v roce 1986," konstatuje David Gruber, český odborník na rychlé čtení, který má zato, že tým Rozečti.se porušuje jeho práva. Mimo jiné i proto, že vlastní ochrannou známku na termín rychločtení.

David Zwinger i všichni ostatní členové týmu Rozečti.se se proto tomuto termínu vyhýbají. Jinak si ale s nároky Davida Grubera velké starosti nedělají. "Pan inženýr Gruber je významným odborníkem na metody duševní práce. Není ale autorem žádných námi využívaných metod," shrnuje Zwinger a těší se na dobývání zahraničních trhů, které Gruber nechal ležet ladem.

Petra Sýkorová

Porota soutěže Nápad roku letos ocenila jako vítězný projekt on-line kurzů Rozečti.se Michala Zwingera. Mladý podnikatel se svým konceptem, který pomáhá ke zrychlení čtení, hodlá proniknout i na zahraniční trhy. Foto: Jan Rasch

Autoři: Petra Sýkorová
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.
reklama
reklama
 

Přihlašte se k odběru Ekonom newsletteru

Pro objednání servisu zadejte váš e-mail a klikněte na OK.

 
   NEPŘEHLÉDNĚTE
sleva,ilustrační foto
Právníci varují: zákazník si nesmí sám počítat cenu zlevněného zbožíNa sezonní výprodeje lákají prodejci zákazníky každý rok. Většina...
Donald Trump.
Jak by Trump oslabil Ameriku? O světě má představy jako z devatenáctého stoletíDonald Trump, předpokládaný kandidát Republikánské strany na...
Ilustrační foto
Za vysoký počet mrtvých na silnicích může i přestárlý vozový parkČeská republika patří z hlediska bezpečnosti silničního provozu k...
Komorní podnik v Norské ulici v pražských Vršovicích nabízí vytříbenou podobu moderní thajské kuchyně s řadou kulinárních překvapení.
Café Buddha má sestřičku. Nový podnik překvapil larvami bource morušového i žabími stehýnkyOtevření druhé restaurace pod značkou Buddha Café se několik týdnů...
 
Bílá barva by se mohla zdát nudná, ale v kombinaci s červenou kabinou autu sluší. Otestovali jsme Jaguar F-Type. Patří k nejpovedenějším sporťákům na trhu

Vášně budící kupé a roadster Jaguar F-Type už po silnicích jezdí několik let. Nyní se ale britská automobilka rozhodla, že ho...

 
Komorní podnik v Norské ulici v pražských Vršovicích nabízí vytříbenou podobu moderní thajské kuchyně s řadou kulinárních překvapení. Café Buddha má sestřičku. Nový podnik překvapil larvami bource morušového i žabími stehýnky

Otevření druhé restaurace pod značkou Buddha Café se několik týdnů posouvalo, ale čekání se bohatě vyplatilo. Komorní podnik v...

 
Bytový dům (ilustrační foto) Byty podražily nejvíc za šest let. Největší skok v cenách je překvapivě mimo Prahu

Ceny bytů i domů v Česku pokračují od cenového dna v roce 2013 v prakticky nepřetržitém růstu. Podle údajů HB Indexu Hypoteční...

 
sleva,ilustrační foto Právníci varují: zákazník si nesmí sám počítat cenu zlevněného zboží

Na sezonní výprodeje lákají prodejci zákazníky každý rok. Většina retailových obchodníků tak opakovaně řeší, jak zlevněné zboží...

reklama
reklama
reklama